Hoe ik paddenstoel word

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
B r i d g e iedereen kan het leren
Advertisements

De plattegrond.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Proloog.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Koningsspelen groep 5-8.
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 7-8.
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Interpreteren van data
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Tweede wereldoorlog.
Ladders Sport voor sport. Ladders Sport voor sport.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Alles wordt anders Het bos De paddenstoel.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Wereld Choco-lat Economie. Wereld Choco-lat Benodigheden  1 spelbord  5 sets van 11 fabriekskaarten  5 sets van 3 hoofdzetelkaarten  45 spelkaarten.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
Transcript van de presentatie:

Hoe ik paddenstoel word Voorbereiding post 1 Hoe ik paddenstoel word Groep 5-6-7-8

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 1: Hoe ik paddenstoel word, voor groep 5, 6, 7 en 8. Inhoud: Algemeen Bord Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Post 1 vindt u in het gebouw tegen de muur tussen keuken en toiletten (zie plattegrond). De tafel waaraan u met de kinderen het spel kunt doen staat tussen het kantoor en de deur naar de hal. tafel

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 5-6-7-8’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor de post niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Informatie Op de post willen we de kinderen het volgende duidelijk maken: Hoe ontstaan paddenstoelen? Hoe heten de verschillende onderdelen van een paddenstoel? Bord Zorg dat alle luikjes van het ‘stripverhaal’ dicht zijn voordat u met een groepje kinderen begint. Vertel bij de grote linker vliegen- zwam dat bij zo’n mooie paddenstoel bóven de grond, ook heel veel ónder de grond zit. Dit zijn de schimmeldraden. De paddenstoel komt alleen boven de grond om sporen te maken en deze te verspreiden.

De schimmeldraden onder de grond zijn goed te zien in de bak met grond die op de post staat. De sporen zitten bij de vliegenzwam op de plaatjes in de hoed. De plaatjes zorgen ervoor dat er een heel groot oppervlak is waarop de sporen kunnen groeien. Bekijk met de kinderen het stoffen model van de plaatjes en vouw het uit om te laten zien hoe groot het lapje stof is. Er komen miljarden sporen uit één hoed. Er zijn + sporen en – sporen.

Het stripverhaal Draai het eerste (meest linkse) luikje open en lees de tekst in de tekstballon voor. Ga zo door van links naar rechts met de andere luikjes. In de loop van het verhaal ontstaat een mooie paddenstoel.

Het verhaal eindigt met de grote vliegenzwam rechts. Hier zijn de verschillende onderdelen goed te zien. Benoem deze met de kinderen. Bij groep 7 en 8 kunt u de kinderen om de beurt zelf de teksten uit het strip- verhaal laten voorlezen. hoed manchet plaatjes steel beurs knol

Spel Met de groepen 5, 6, 7 en 8 wordt de ontwikkeling van spore tot pad- denstoel nagespeeld, in combinatie met reactiesnelheid. Materiaal: Groot spelbord met 8 verschillend gekleurde paddenstoelen. Doos met twee vakken, in ieder vak 40 gekleurde tegeltjes (met plaatjes of tekst), bedoeld voor groep 5 t/m 8. (Van deze tegels is de achterkant blanco.) Doos met daarin een hotelbel op voet, en een doosje met 56 speelkaarten.

Leg het spelbord midden op tafel en ga er met de kinderen omheen zitten. Laat ieder kind een kleur paddenstoel kiezen waar hij/zij dicht bij zit. Het kind mag de 5 tegels met plaatjes in die kleur uit de voorraaddoos halen. Ieder kind legt op het bord de 5 eigen tegels in de goede volgorde van spore tot paddenstoel in de paddenstoel met dezelfde kleur. Beginnen bij de steel. Daarna draait iedereen de 5 tegels met de blanco kant naar boven. Zet de hotelbel in het midden van het spelbord.

Meestal zullen er minder dan 8 spelers zijn Meestal zullen er minder dan 8 spelers zijn. Laat dan de roze, en vervolgens de bruine tegels in de doos. Op de speelkaarten kunnen vier verschillende symbolen staan. Het aantal per kaart varieert van 1 tot 5. Schud de kaarten en deel ze gedekt uit aan de kinderen. Ieder kind maakt een stapeltje van de kaarten. Niet stiekem kijken! spore – hyfe – knop - zwam één of meer symbolen per kaart

Kies een kind uit dat mag beginnen Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze draait de bovenste speelkaart van zijn stapel om en legt deze er open naast. Let op: de kaart moet zó gedraaid worden, dat het kind niet zelf als eerste de afbeelding kan bekijken.

Daarna komt, met de klok mee, het volgende kind aan de beurt Daarna komt, met de klok mee, het volgende kind aan de beurt. Ook deze draait de bovenste kaart van zijn stapel om. Alle spelers moeten con- stant opletten: als er van een symbool precies 5 op tafel liggen, krijgt degene die als eerste op de hotelbel drukt de stapeltjes open kaarten van alle andere spelers. Deze kaarten worden onderop de eigen dichte stapel gelegd. Let op: het moeten er precies 5 zijn. 6 of meer dezelfde symbolen leveren dus geen winst op! 5 !!

Ook mag het kind dat de kaarten gewon- nen heeft een eigen tegel omdraaien op het spelbord met de paddenstoelen. Daarna mag het kind als eerste een kaart van zijn blinde stapel draaien en begint een nieuwe ronde. Belt er iemand terwijl er op tafel niet precies 5 dezelfde symbolen liggen, dan moet dat kind van zijn dichte stapel aan iedere andere speler één kaart geven, met de klok mee. (Hier geldt: op=op.) Iemand die geen kaarten meer op de dichte stapel heeft liggen, is uit het spel. Zijn stapel open kaarten blijft liggen totdat er 5 dezelfde symbolen op tafel liggen. Degene die daarvoor gebeld heeft krijgt immers alle open stapels.

Het spel met de kaarten gaat door totdat er twee spelers over zijn Het spel met de kaarten gaat door totdat er twee spelers over zijn. Die spelen nog door totdat één van hen de openliggende kaarten wint. Maar: als een van beiden belt en het klopt niet, dan krijgt de tegenpartij alle openliggende kaarten en is het spel uit. Degene die aan het einde van het spel de meeste kaarten heeft, wint. Alternatieve regel om de winnaar te bepalen: degene die als eerste de 5 tegels op het spelbord heeft kunnen omdraaien, of bij het einde van het spel de meeste tegels heeft kunnen omdraaien, wint.

Als er nog tijd over is, mogen alle kinderen hun gekleurde tegels op het spelbord naar de afbeeldingkant draaien. Ze krijgen uit de voorraaddoos 5 gekleurde teksttegels en kunnen die bij de goede af- beelding leggen. Aan het eind van het spel de gekleurde tegels met afbeeldingen en tekst van het spelbord halen en in de doos terugdoen. Doe eerst de tegels met tekst op hun kant in de doos zoals op de afbeelding; en zet er passtukjes A, B en C tegenaan. Maak in de andere helft van de doos 8 stapels van tegels in één kleur en zet er passtukjes D en E tegenaan. Let op dat het spelmateriaal voor groep 5 t/m 8 apart blijft van de tegels voor groep 1 t/m 4!

Werkblad groep 5-6 Het werkblad voor groep 5-6 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post.

Werkblad groep 7-8 Het werkblad voor groep 7-8 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er potloden op de post.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen, en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Wat schimmelt daar?.