dr.ir. Jacob Groenendijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Akoestische houdbaarheid: De metingen op een rij
Inleiding door Kees Neggers
Themaweek Water Sectie Techniek.
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
H. Crevits Minister van Mobiliteit en Openbare Werken ir. T. Roelants
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
Vlucht voor je er niet meer uit komt! Vereiste uitgangsbreedte leidt tot hoofdbrekens.
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Informatieavond 26 september 2007
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Riolering Hoograven fase III
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Wat kunnen we meten? Wat willen we weten?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Naar asfalt als standaard Verbetering verhardingskwaliteit fietsnetwerk Nijmegen Aanpak, ervaringen en resultaat Presentatie i.k.v. themabijeenkomst.
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Marielle Brouwer Groep 2 PDV, eindopdracht ICT, Marielle Brouwer Groep 2 PDV
2e kandidatuur Burgerlijk Ingenieur
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Openbare verlichting op aanvraag
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Werkgroep gladheid-bestrijding op fietspaden
Beoordeling Asfaltontwerpen
Hoe komt het geld bij het wegonderhoud?
Afspraken met recreantengroepen. Afspraken recreantengroepen Ervaringen Wettelijk kader Discussie & oplossingen? Conclusies -> Belangrijk : ‘natuur voor.
Megastallen en Milieu Megastallen en IPPC 1.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Gezonde werknemers in Vervuilde grond Sectoraanpak Grond- Weg- en Waterbouw Leoniek van der Vliet, Programmaleider GWW.
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Koos Louwerse, Govert de With
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
HLB Van Daal & Partners, opgericht in 1979, is een ambitieuze accountants- en belastingadviesorganisatie met 8 kantoren in Midden- en Oost-Brabant.
Structuurvisie Buisleidingen
CO 2 bij paprika: wanneer kan ik het beste doseren? Anja Dieleman, Wageningen UR Glastuinbouw.
Presentatie ’De zorgverzekeraar en de regierol’ Aad de Groot 11 september
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
EMMen Maakt Meer Mogelijk Wateropgaven Emmerhout Dienst Gebied/I&B J. Boontjes.
DEEL 2 LES 22a De verdieping Les 22a De tweede hand versie
Rioolvervanging 'De Lors'
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
Klimaatadaptatie en stedelijk waterbeheer: tegen vervlakking en verstening Hugo Gastkemper directeur Stichting RIONED Dag van de openbare ruimte,
Startbijeenkomst 1 Startbijeenkomst wegverkeerslawaai Wim van Keulen.
Funderingsmaterialen in de wegenbouw Christ van Gurp (KOACNPC)
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Presentatie Wegbeheer. WEGBEHEERGEGEVENS - Kwantiteit (vaste gegevens) - Kwaliteit (variabele gegevens) ONDERHOUDSSTRATEGIE - C.R.O.W.-publicatie 147.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) Randprogramma 19 januari 2009.
WOONGEMAK en VEILIGHEID
Onderhoud element- en gesloten verharding
Aanleg verharding.
Hard Groen.
Graafschade voorkomen aan kabels en leidingen
2016.
Aanleg verharding.
Zaquino.
Onderhoud element- en gesloten verharding
Cultuurtechniek.
Transcript van de presentatie:

dr.ir. Jacob Groenendijk Asfalt, beton, klinkers of tegels? Feiten en mythen inzake verhardingskeuze voor fietsers dr.ir. Jacob Groenendijk

Overzicht Inleiding Feiten Trillingshinder en comfort metingen Fietsersbond metingen KOAC•NPC Areaalverdeling Mythen Boomwortels Kabels en leidingen Kosten

Achtergrond Onderzoeksopdracht van Fietsberaad aan KOAC•NPC: inventarisatie invloedfactoren op verhardingskeuze voor fietsverbindingen kwantificering comfortwaardering voor verschillende verhardingen scheiden feiten en mythen inzake “bomen” en “kabels en leidingen”

Invloedsfactoren politieke keuzen ruimtelijke ordening / verkeerskunde functionele eisen van de gebruiker ‘dimensionering’ schaderisico’s kabels en leidingen regenwaterafvoer / berging aanzien van de verharding eisen aan toe te passen materialen kosten

Invloedsfactoren (2) functionele eisen van de gebruiker vlakheid van de verharding oneffenheden en onvlakheid textuur afwatering, plasvorming stroefheid wintergladheid(& -bestrijding) ruwheid (verwonding bij vallen) zichtbaarheid beschikbaarheid

Feiten

Meetfiets Fietsersbond

Trillingsverdeling meetfiets

Fietscomfortmeter KOAC•NPC

Trillingsverdeling FCM

Trillingshinder en comfort Panelrating vs. Fietscomfortmeter

Rapportcijferverdeling FCM

Rapportcijferverdeling FCM Mediaanwaarde rapportcijfer: Asfalt 8,5 Oppervlakbehandeling 7,5 (slijtlaag, kleeflaag met split) Cementbeton 7,5 Tegels 6+ Straatstenen 6-

Areaalverdeling (bibeko) Van de gemeten fietskilometers (Fietsbalans, 90 gemeenten)

Areaalverdeling (bibeko) Van de gemeten fietskilometers: 54% gesloten, 46% open verharding 53% (vrijliggend) fietspad & fietsstrook, 47% (!!) gemengd profiel 16% fietspad tegels en straatstenen 25% gemengd profiel tegels en straatstenen

Indelingstype vs. kerngrootte alle gemeenten t/m 25.000 25 - 50.000 50 - 100.000 > 100.000

Verharding vs. kerngrootte alle gemeenten t/m 25.000 > 100.000 25 - 50.000 50 - 100.000

Mythen en een enkel feit

Boomwortelschade

Mythe: boomwortels Tegen boomwortels valt niets te doen. Niet waar! Wat werkt: Granulaire (drainerende) fundering Wat soms / een beetje werkt: Keuze andere boomsoort Wortelfolie / wortelschermen Grotere afstand boom-verharding “Weglokken” wortels

Bomen (vervolg) Niet alleen rekening houden met schade aan verharding door bomen, (boomwortelgroei, zakking door vochtonttrekking) maar ook met schade aan bomen door verharding (onvoldoende water en zuurstof, strooizout, verkeersschade).

Mythe: kabels en leidingen Boven K&L kan geen gesloten verharding. Niet waar! Het kan best, maar het mag niet altijd, en soms leidt het tot hogere kosten voor de wegbeheerder, wegens geldende afspraken met K&L-beheerders

Mythe: kabels en leidingen ‘Telecommers’ kunnen gewoon hun gang gaan. Niet waar! Grondeigenaren hebben wel een gedoog-plicht voor voorzieningen en kabels voor publieke telecomnetwerken, maar Er is een instemmingsbesluit van de gemeente nodig, en Ze moeten gemaakte schade aan verhardingen deugdelijk herstellen of vergoeden.

Feit: gasleidingen (1) Boven gasleidingen mag geen aaneengesloten verharding met een (gas)dichte structuur. Wel waar! Richtlijnen voor de aanleg van hoofd- en dienstleidingen (8 delen); Koninklijke Vereniging van Gasfabrikanten in Nederland KVGN, Apeldoorn, 1985 Brancherichtlijn met algemene rechtskracht

Feit: gasleidingen (2) Redenen: belemmering lekdetectie, ophoping gas met explosiegevaar, gevaar door vertraging openbreken, gevaar door vonken openbreken. Soms wordt een gasdoorlatende ‘gesloten’ verharding toegestaan (ZOAB op grove granulaire fundering). Soms wordt een gasdichte verharding toegestaan als voldoende ‘ontluchting’ kan plaatsvinden.

Mythe: K&L-beheerders Met K&L-beheerders valt niet te praten. Niet waar! Met K&L-beheerders valt best te praten en er kunnen ook goed afspraken mee gemaakt worden. Ze hebben wel andere belangen te verdedigen dan wegbeheerders, maar dienen uiteindelijk ook de burger. Als er problemen zijn in de praktijk, ligt het vaak aan (onder)aannemers.

Mythe: kosten Asfalt is duurder dan tegels. Dat hangt ervan af! Hoe dikker de constructie, hoe duurder (dus niet appels vergelijken met pepernoten). Bij tegels kantopsluiting nodig, bij asfalt vaak niet.

Conclusies

Conclusies (1) Asfalt of beton is veel comfortabeler dan straatstenen of tegels 16% fietspad tegels en straatstenen Op fietspaden is nog enige comfort-winst te behalen door asfalteren 25% gemengd profiel tegels en straatstenen Bij wegen met gemengd profiel is nog veel meer comfortwinst te behalen

Conclusies (2) Tegen boomwortelschade werkt een gebonden fundering goed Boven gasleidingen mag geen gasdichte verharding Boven andere K&L mag een gesloten verharding, tenzij anders afgesproken Wel rekening houden met extra kosten, afhankelijk van afspraken

Conclusies (3) Voor gesloten verharding boven K&L goede afweging maken van belangen weggebruikers en -beheerder vs. belangen K&L-verzorgden en -beheerder

Meer informatie... Mythen rond keuze voor verharding fietspaden ontmaskerd, pp 16-19, Wegen nr 1, 2003, CROW, Ede Verhardingskeuze voor fietsverbindingen: asfalt, beton of tegels?; Fietsberaad publicatie nr 2; Fietsberaad, Ede, 2002 (te downloaden van www.fietsberaad.nl of te bestellen bij Fietsberaad, postbus 37, 6710 BA Ede, of welleman@fietsberaad.nl) (uitgebreide samenvatting van onderstaand KOAC•WMD rapport) Verhardingskeuze voor fietsverbindingen: asfalt, beton of tegels?, KOAC•WMD rapport e01417, Apeldoorn, 2002 (te downloaden van www.fietsersbond.nl)

maar een stevige verharding is niet het enige dat telt…