DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET Patrick Frenay Strategie - Infrabel Rendez-vous du Progrès MIVB 23 maart 2012 24-06-2010
HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL GEN: doelstellingen en concept Doelstellingen Betere mobiliteit in en rond Brussel Daling van het autoverkeer Concept Een treindienst van minimum 4 GEN-treinen per uur tijdens de spitsuren en van 2 treinen per uur tijdens de daluren ( NMBS) HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010
Historisch exploitatieschema HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010
GEN stations in Brussel HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010
Versterken positieve belevenis Wens van de reizigers Reiziger beslist zich te verplaatsen Keten van verschillende vervoersmiddelen Reiziger beslist autonoom op basis van informatie Buiten de eigen specifieke eisen van het type reizigers hebben zij een aantal zaken gemeenschappelijk. Namelijk ze willen allen van A naar B. En reizigers dienen daarbij de keuze te krijgen uit diverse mogelijkheden. Wij dienen ervoor te zorgen dat het één er een voldoende aanbod is, twee dat alles op elkaar is afgestemd en drie dat de reiziger snel, correct en op een eenvoudige manier geinformeerd wordt over de diverse mogelijkheden. Dan past kan hij autonoom een keuze maken afhankelijk van de situatie waarin hij zich bevindt. Bv. Ik moet voor mijn werk naar Luik dan neem ik de snelste verbinding of ik wil in de zomer naar het vuurwerk gaan kijken in Antwerpen, dan kan ik overwegen om te opteren reeds tijdens de dag te vertrekken om een bezoek te plannen aan de stad Antwerpen. We weten reeds wie onze reiziger is, wat hij wil. Wat heeft hij dan nog nodig om zijn reis te plannen. Versterken positieve belevenis HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
Veel maar ook verschillende potentiele reizigers Business Toeristen Daarvoor moeten we goed weten wie onze reiziger is en elke doelgroep apart heeft zijn eigen noden. Pendelaars Anders validen HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
Intermodaliteit als kernwoord (I) Snelle en vlotte aansluiting : tussen verschillende treinen tussen trein en andere vervoersmiddelen Infrabel verbetert de perrons en voorziet meestal minimum 2 toegangen (bereikbaarheid) B-Holding investeert in herinrichting van de stationsomgeving intermodale functies (K+R, P+R, B+R, tram/bus-stations, …) kwalitatieve openbare ruimtes HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL GEN-Stations Goede integratie met andere vervoersmiddelen (inter-modale knooppunten) Voorbeelden: - Brussel-West (ingang spoorwegstation in het metrostation) - Brussel-Schuman (gemeenschapelijke toegangen) HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
Intermodaliteit als kernwoord (II) L 161: Watermaal – Schuman – Josafat Gloednieuw intermodaal station Schuman tegen 2015 Het station Schuman wordt een intermodale site. De werken hier hebben tot doel de site te vereenvoudigen en verbeterde aansluitingen en verbindingen tussen de perrons van de trein en de metro te waarborgen. Bovendien zal er een rechtstreekse verbinding zijn met de luchthaven Brussel-Nationaal via lijn 26 HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
De GEN stations en stopplaatsen Intermodaliteit : trein, bus, auto’s (taxi’s, kiss & ride, parkings), fietsen, voetgangers Integratie in de (stedelijke) omgeving Architecturale kwaliteit REVALOR standaard HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
GEN-Stations - REVALOR Kwaliteit van de uitrusting die vernieuwd wordt: Hoge perrons (76cm ideaal) Beschutting (luifels, schuilhuisjes) Speciale aandacht voor de reizigers met beperkte mobiliteit Liften (Arcaden, Brussel-West, …) en hellende vlakken (Bordet, …) Tactiele markering voor slechtzienden Verlichtingsniveau van de perrons en de toegangen Verlichte infoschermen van de dienstregelingen HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
Hoogte van de opstap – perron in rechte lijn (mm) Lage perrons 28 cm Middenhoge perrons 55 cm Hoge perrons 75 cm HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
GEN – nieuwe stellen Siemens Desiro HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
Intermodaliteit als kernwoord (III) Samenwerking met : alle openbare vervoersmaatschappijen derden Intermodale aanpak vraagt een samenwerking met andere openbaar vervoersmaatschappijen Infrabel – MIVB (ISIS-project = Information System for Interchange Stations) bv. Stations Bockstael, Simonis, West-station, Merode,… Infrabel – MIVB (MUPI-project = Mobilier Urbain Panneau Information), deze worden op de openbare weg geplaatst. De ervaring die Infrabel krijgt in deze materie kan zij gebruiken om éénzelfde project om te starten met De Lijn (Gent, Leuven, Antwerpen, Brugge, …) en met de TEC (Charleroi, Luik, Bergen, …) Samenwerking met derden. Bv. Uitwisseling van realtime treininformatie kan gebruikt worden door commerciële bedrijven inzake routeplanning (Google, Navteq) Bv. met non-profitorganisaties inzake juiste behoefte invulling van reizigers (TreinTramBus, Navetteurs) Bv. Met onderzoeksinstellingen inzake mobiliteitsstudies Bv. Met gemeenten, die zorgen voor een verhoogd toezicht aan onbewaakte stopplaatsen zodat de reiziger een veiliger gevoel krijgt Dit alles verhoogt het comfort van de reiziger. HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010
De nieuwe stopplaatsen L26: Vilvoorde - Halle Inrichting van de nieuwe stopplaats Arcaden Er zullen voor het GEN ook nieuwe stopplaatsen worden ingericht, waaronder Arcaden (Lijn 26) en Anderlecht welke moeten zorgen voor een betere mobiliteit binnen en rond Brussel HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
De nieuwe stopplaatsen L50 A: Brussel – Denderleeuw Nieuwe stopplaats Anderlecht HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
In het kader van GEN-project Ideale omgeving om te starten Nieuw Multimodaal Veel reizigers betrokken Het Gen-project is de ideale toetsteen om dit in praktijk te brengen. Het is nieuw zonder historische belast uit het verleden. Naast kleinere stopplaatsen hebben we te maken met multimodale vervoersknooppunten. Bovendien bereiken we heel veel reizigers. We hebben de pendelaar en de zakenman, die noodgedwongen gebruik maakt van het openbaar vervoer. Er zit ook veel potentieel in het GEN-project. Laat ons proberen meer reizigers aan te spreken in de daluren en de week-ends (toeristen). Uiteraard moet alles toegankelrijk zijn voor mindervalide zodat ook meer mogelijkheden krijgen. Voorbeeld Brussel schuman (gemeenschappelijk project inzake signaletica) doortrekken naar andere multimodale vervoersknooppunten Geintegreerde informatie (bv informatie bundelen op 1 scherm; aansluitingen met andere OVbedrijven) Het Genproject is gericht op Brussel maar waarom zouden we onze ervaring niet gebruiken om dit uit te breiden naar andere grote steden Gent – Antwerpen - Brugge – Luik- Charleroi - Mons HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL
HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL DANK U VOOR UW AANDACHT HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL