DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

 Vzw Maspoe werd op 1 maart 2010 opgericht.  Maspoe staat voor Managing Sports and Events.  Met onze vzw streven wij ernaar enkele organisaties.
Herinrichting stationsomgeving Ieper bewonersvergadering
MIVB-aanbod Vervuilingspieken Valérie Panier. 1.Het wettelijk kader in het Brussels Gewest 2.De rol van de MIVB 1.Het net versterken 2.Communiceren naar.
Naar een eigentijdse streektreindienst in het Waasland Abllo vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
DEBAT MOBILITEIT & VERVOER Stedelijke Ouderen Commissie (SOC) 23 april 2014.
I\BMG1U\ 100 STE\110 PROJCOMM\115 \BMG\04. STIB-RVdeProgrès Brussel-Zuidstation De stations van de toekomst
Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding.
Verbouwing Radboud Centraal Annet Elzenaar - Corio Bas Corstiaensen - BAM Utiliteitsbouw 18 maart 2014.
Destination mieux E-samenwerking met steden en gemeenten 03 februari 2012.
Wat denkt u bij het zien van deze vier foto’s? KLIK
Buurtbijeenkomst Diakonessenhuis
Marco Oving Projectleider
Presentatie voor de themabijeenkomst openbaar vervoer en buurtbussen 8 november 2013 Ludolf Maat Secretaris Rocov-NH.
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
Gedelegeerd bestuurder
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
BRUSSEL 24 mei De treinreis Vertrek ‘s morgens + perron (Tielen ± 8 h) Aankomst Brussel Centraal Vertrek ‘s avonds + perron ( ± 16 h)
Leiderschap ontwikkelen in de social profitsector Johan Robert - Directeur Personeels- en Organisatiebeleid TONUSO Peter Tuybens - Business Manager BCT.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
De trein, laat je er leiden IR - van Antwerpen tot Gent Persvoorstelling 30 maart 2005 A.B.L.L.O. vzw.
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
pag. 2 VUB Richtlijnen Inter-institutionele akkoorden Erasmus+ ( )
1 Workshop Pas de veiligheidsnormen toe met betrekking tot risicofactoren van het ruimtelijk- en activiteitenprofiel. Bedenk de veiligheidsmaatregelen.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Het Veer, Revalidatiecentrum
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Centraal Station ROTTERDAM Het Centraal Station is bijna afgebouwd, er is negen jaar aan gewerkt.
17 oktober Typ hier de titel 2 In jaarplan 2010 We nemen deel aan acties en initiatieven die op provinciaal niveau worden opgezet rond het Europese.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
ZijActief Koningslust
Gemeente Culemborg > Keurmerk Veilig Ondernemen Pavijen Huub van Oorschot Wethouder Economische Zaken.
Duurzaam bouwen Het geïsoleerde metalen dak 1. 2.
Veolia Transport Limburg
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
DE NOORDERLIJN IN EEN NOTENDOP Tramverbinding tussen centrum, Eilandje en noorden van de stad Nieuwe P+R Havana Heraanleg Noordelijke Leien, Rooseveltplaats.
Openbare informatievergadering Handelaren – Pool Spiegel Zomer/Herfst 2017: Werken T9/T19 Jette - 22/06/2017.
Station Grubbenvorst – Greenport Venlo
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Achtergrond Wat hebben we geleerd uit de bevraging van de handelaars:
Herinrichting Haacht-Station
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET Patrick Frenay Strategie - Infrabel Rendez-vous du Progrès MIVB 23 maart 2012 24-06-2010

HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL GEN: doelstellingen en concept Doelstellingen Betere mobiliteit in en rond Brussel Daling van het autoverkeer Concept Een treindienst van minimum 4 GEN-treinen per uur tijdens de spitsuren en van 2 treinen per uur tijdens de daluren ( NMBS) HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010

Historisch exploitatieschema HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010

GEN stations in Brussel HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010

Versterken positieve belevenis Wens van de reizigers Reiziger beslist zich te verplaatsen Keten van verschillende vervoersmiddelen Reiziger beslist autonoom op basis van informatie Buiten de eigen specifieke eisen van het type reizigers hebben zij een aantal zaken gemeenschappelijk. Namelijk ze willen allen van A naar B. En reizigers dienen daarbij de keuze te krijgen uit diverse mogelijkheden. Wij dienen ervoor te zorgen dat het één er een voldoende aanbod is, twee dat alles op elkaar is afgestemd en drie dat de reiziger snel, correct en op een eenvoudige manier geinformeerd wordt over de diverse mogelijkheden. Dan past kan hij autonoom een keuze maken afhankelijk van de situatie waarin hij zich bevindt. Bv. Ik moet voor mijn werk naar Luik dan neem ik de snelste verbinding of ik wil in de zomer naar het vuurwerk gaan kijken in Antwerpen, dan kan ik overwegen om te opteren reeds tijdens de dag te vertrekken om een bezoek te plannen aan de stad Antwerpen. We weten reeds wie onze reiziger is, wat hij wil. Wat heeft hij dan nog nodig om zijn reis te plannen. Versterken positieve belevenis HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

Veel maar ook verschillende potentiele reizigers Business Toeristen Daarvoor moeten we goed weten wie onze reiziger is en elke doelgroep apart heeft zijn eigen noden. Pendelaars Anders validen HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

Intermodaliteit als kernwoord (I) Snelle en vlotte aansluiting : tussen verschillende treinen tussen trein en andere vervoersmiddelen Infrabel verbetert de perrons en voorziet meestal minimum 2 toegangen (bereikbaarheid) B-Holding investeert in herinrichting van de stationsomgeving intermodale functies (K+R, P+R, B+R, tram/bus-stations, …) kwalitatieve openbare ruimtes HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL GEN-Stations Goede integratie met andere vervoersmiddelen (inter-modale knooppunten) Voorbeelden: - Brussel-West (ingang spoorwegstation in het metrostation) - Brussel-Schuman (gemeenschapelijke toegangen) HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

Intermodaliteit als kernwoord (II) L 161: Watermaal – Schuman – Josafat Gloednieuw intermodaal station Schuman tegen 2015 Het station Schuman wordt een intermodale site. De werken hier hebben tot doel de site te vereenvoudigen en verbeterde aansluitingen en verbindingen tussen de perrons van de trein en de metro te waarborgen. Bovendien zal er een rechtstreekse verbinding zijn met de luchthaven Brussel-Nationaal via lijn 26 HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

De GEN stations en stopplaatsen Intermodaliteit : trein, bus, auto’s (taxi’s, kiss & ride, parkings), fietsen, voetgangers Integratie in de (stedelijke) omgeving Architecturale kwaliteit REVALOR standaard HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

GEN-Stations - REVALOR Kwaliteit van de uitrusting die vernieuwd wordt: Hoge perrons (76cm ideaal) Beschutting (luifels, schuilhuisjes) Speciale aandacht voor de reizigers met beperkte mobiliteit Liften (Arcaden, Brussel-West, …) en hellende vlakken (Bordet, …) Tactiele markering voor slechtzienden Verlichtingsniveau van de perrons en de toegangen Verlichte infoschermen van de dienstregelingen HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

Hoogte van de opstap – perron in rechte lijn (mm) Lage perrons 28 cm Middenhoge perrons 55 cm Hoge perrons 75 cm HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

GEN – nieuwe stellen Siemens Desiro HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

Intermodaliteit als kernwoord (III) Samenwerking met : alle openbare vervoersmaatschappijen derden Intermodale aanpak vraagt een samenwerking met andere openbaar vervoersmaatschappijen Infrabel – MIVB (ISIS-project = Information System for Interchange Stations) bv. Stations Bockstael, Simonis, West-station, Merode,… Infrabel – MIVB (MUPI-project = Mobilier Urbain Panneau Information), deze worden op de openbare weg geplaatst. De ervaring die Infrabel krijgt in deze materie kan zij gebruiken om éénzelfde project om te starten met De Lijn (Gent, Leuven, Antwerpen, Brugge, …) en met de TEC (Charleroi, Luik, Bergen, …) Samenwerking met derden. Bv. Uitwisseling van realtime treininformatie kan gebruikt worden door commerciële bedrijven inzake routeplanning (Google, Navteq) Bv. met non-profitorganisaties inzake juiste behoefte invulling van reizigers (TreinTramBus, Navetteurs) Bv. Met onderzoeksinstellingen inzake mobiliteitsstudies Bv. Met gemeenten, die zorgen voor een verhoogd toezicht aan onbewaakte stopplaatsen zodat de reiziger een veiliger gevoel krijgt Dit alles verhoogt het comfort van de reiziger. HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL 24-06-2010

De nieuwe stopplaatsen L26: Vilvoorde - Halle Inrichting van de nieuwe stopplaats Arcaden Er zullen voor het GEN ook nieuwe stopplaatsen worden ingericht, waaronder Arcaden (Lijn 26) en Anderlecht welke moeten zorgen voor een betere mobiliteit binnen en rond Brussel HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

De nieuwe stopplaatsen L50 A: Brussel – Denderleeuw Nieuwe stopplaats Anderlecht HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

In het kader van GEN-project Ideale omgeving om te starten Nieuw Multimodaal Veel reizigers betrokken Het Gen-project is de ideale toetsteen om dit in praktijk te brengen. Het is nieuw zonder historische belast uit het verleden. Naast kleinere stopplaatsen hebben we te maken met multimodale vervoersknooppunten. Bovendien bereiken we heel veel reizigers. We hebben de pendelaar en de zakenman, die noodgedwongen gebruik maakt van het openbaar vervoer. Er zit ook veel potentieel in het GEN-project. Laat ons proberen meer reizigers aan te spreken in de daluren en de week-ends (toeristen). Uiteraard moet alles toegankelrijk zijn voor mindervalide zodat ook meer mogelijkheden krijgen. Voorbeeld Brussel schuman (gemeenschappelijk project inzake signaletica) doortrekken naar andere multimodale vervoersknooppunten Geintegreerde informatie (bv informatie bundelen op 1 scherm; aansluitingen met andere OVbedrijven) Het Genproject is gericht op Brussel maar waarom zouden we onze ervaring niet gebruiken om dit uit te breiden naar andere grote steden Gent – Antwerpen - Brugge – Luik- Charleroi - Mons HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL

HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL DANK U VOOR UW AANDACHT HET GEN : EEN BETER SPOORNET IN EN ROND BRUSSEL