Dyscalculie en rekenproblemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oefenopgaven bij ABC toets
Advertisements

Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Diagnostisch onderzoek bij vermoeden van dyscalculie
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenproblemen en Dyscalculie
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
2/3 betekent; je deelt iets in 3 stukken en jij krijgt er 2 van.
Lees- en Taalproblemen
Dyscalculie: Stagnaties in het leren rekenen
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
SWV DRONTEN: Onderbouw
Rekenen Cito M5 oefenen.
Rekenen Cito M6 oefenen.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Rekenproblemen en Dyscalculie
Conferentie ‘Geslaagd met dyslexie en dyscalculie’
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Toepassingen 5L week 1: ‘Een nieuwe start’
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Rekenproblemen en Dyscalculie
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Portfolio
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Goedemorgen.
indicator op basis van niveau-indicaties
Rekenmethodes.
Connect Klanken en Letters
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
Welkom In de groepen 5 Basisschool de Berensprong schooljaar 2011/2012.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Het werken met portfolio
Interpreteren van data
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Pass’t Montessorionderwijs ?
Rekenen groep 4.
Effectief rekenonderwijs
Centrummaten en Boxplot
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
welke hoef je niet te leren?
Anny cooreman Rekenstoornissen en rekenproblemen in het secundair
Leerstijlen KOLB SJM.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Studiedag VVE De Schakel Doorlopende leerlijnen rekenen 15 april 2011
Informatieavond ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Voorlichtingsavond groep 3
Breuken vermenigvuldigen
Transcript van de presentatie:

Dyscalculie en rekenproblemen Woensdag 6 april 2011 door Ton Soppe

Inhoud Deel 1 Getalbegrip Deel 2 Rekenwiskundeproblemen of dyscalculie Deel 3 Diagnosticeren

Kenmerken van getalbegrip Conservatie: overwinnen van de directe waarneming en omkeerbaar kunnen denken Correspondentie: ordenen volgens paarsgewijze overeenkomst Classificatie: groeperend ordenen Seriatie: rangordening (bv van klein naar groot) Tellen: gebruik maken van de telrij Rekentaal: kennen van algemene en specifieke rekentermen waarmee ordeningen zijn te beschrijven Maatbegrip: metend ordenen

conservatie Twee glazen met een gelijke hoeveelheid limonade. Jonge kinderen zullen een voorkeur hebben voor het smalle hoge glas

Conservatie Het hoge glas heeft de voorkeur

Correspondentie ordenen volgens paarsgewijze overeenkomst

Classificatie groeperend ordenen in verzamelingen Ik heb 12 handdoeken en zie er maar 9 in de kast liggen, dan weet ik dat er 3 in gebruik zijn. Deelverzameling kast en deelverzameling in gebruik 9+3=12 12=3+9 12-9=3 9=12-3 3+9=12 12=9+3 12-3=9 3=12-9

Seriatie rangordenen Van klein naar groot Van zwaar naar licht Van snel naar langzaam

Huidige visie op getalbegrip: het belang van tellen Tellen via herkennen ( vanaf 2 ½ jaar) Akoestisch tellen ( vanaf 3 ½ jaar) Asynchroon tellen ( vanaf 4 jaar) Ordenend tellen ( vanaf 4 ½ jaar) Resultatief tellen ( vanaf 5 jaar) Verkort tellen ( vanaf 5 ½ jaar)

Signaleren van vroege problemen De Utrechtse Getalbegrip Toets geeft een betrouwbare en valide indicatie van mogelijke problemen in het voorbereidend rekenen. Kinderen die op D- of E-niveau scoren, zijn risicokinderen. Zij behoren ook in groep 3 en verder –over het algemeen- tot de 25% zwakst presterende rekenaars.

Doetaak Groep Jan/febr 1 41/2 – 5 j. Jan/febr 2 51/2-6 j. Jan/febr 3

Taak A1

Taak A8

Taak A16

Taak B28

Taak B33

Taak B43

Deel 2: Rekenwiskundeproblemen of dyscalculie Dyscalculie ( jaren 50) betekent in feite: specifieke problemen met het automatiseren bij het rekenen zonder dat daarbij een aanwijsbaar geheugenstoornis aan ten grondslag ligt In de jaren ‘60 en ‘70 werd dit probleem gekoppeld aan hersenbeschadiging Sinds begin deze eeuw sterke revival

Het Klokhuis Op 26 december 2007 en op 3 februari 2009 zond het Klokhuis een special uit over dyscalculie. http://tvblik.nl/zoeken/alles/?q=dyscalculie&sc=programma&si=het-klokhuis De beide meisjes laten heel duidelijk zien en horen wat de problemen zijn waar dyscalculische kinderen tegenaan lopen.

Dyscalculie ‘een definitie’ Dyscalculie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van rekenwiskundekennis ( feiten/afspraken), die blijvend zijn ook na gedegen onderwijs

Prevalentie Dyscalculie: 2-3% Ernstig rekenprobleem: 7-8%

Kenmerkende problemen (1) Zwak in het ophalen van rekenfeiten uit het geheugen Ze weten op jonge leeftijd ( 6 tot 8 jaar) bijvoorbeeld niet dat: 4 tussen 3 en 5 ligt 5 erbij 3 als uitkomst 8 heeft De helft van 6 gelijk is aan 3

Kenmerkende problemen (2) Tot op late leeftijd gebruik maken van telrijen en vingertellen bij eenvoudige sommen Bijvoorbeeld ‘6+8=..’ “7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14” Veelal een voor een aftellend op de vingers

Kenmerkende problemen (3a) Opgaven in redactievorm niet kunnen oplossen. ‘Mirjam koopt een jurk van 90 euro Ze krijgt 10% korting Ze betaalt met 100 euro Hoeveel krijgt Mirjam terug?’

Kenmerkende problemen (3b) Opgaven in contextvorm niet kunnen oplossen. De Nieuwe Veste gaat met de 3 Havo klassen naar Lauwersoog Er gaan in totaal 107 kinderen en begeleiders mee. In iedere bus die de school huurt kunnen 45 personen. Hoeveel bussen moet de school huren?

Kenmerkende problemen (4) Bij complexe opgaven, waarbij tussenstappen nodig zijn, de draad kwijtraken Bij de oplossing van 33x8 via 10x8 + 10x8 + 10x8 + 3x8 bijvoorbeeld een van de tussenantwoorden vergeten: 240 ( 3x8 niet meegerekend) 184 ( een keer 10x8=80 vergeten)

Anke (14 jaar, havo-2) Opgave 23x4 23x4 “vier keer drie is twaalf” “twee opschrijven en tien onthouden” Schrijft op: 2 “Van de drieëntwintig heb ik de drie al gedaan, nu nog twintig” “twintig erbij tien is dertig, die komen voor de twee” Schrijft op: 302

Groot probleem is en blijft: automatisering Voor jonge kinderen met dyscalculie is het al een hele klus om bijvoorbeeld het antwoord op 7x8 als geautomatiseerde kennis op te slaan. Wellicht net zo moeilijk als voor ons het antwoord op 41x37 is te onthouden. Verschil: wij kennen strategieën om dit soort opgaven mentaal ‘vlot’ op te lossen.

Een dyscalculisch kind: Alex, 11 jaar , eind groep 7 bao Opgave uit de E5 toets van het Cito: In de sporthal is plaats voor 1000 toeschouwers. Er zijn 650 zitplaatsen. Hoeveel staanplaatsen zijn er in deze sporthal?

Oplossing van Alex “Ik snap dit niet! Ik doe 600 van de 1000 af”. Telt met honderdtallen af tot 400 en zegt dan: “40 eraf 50→→300, 200, 100, 90, 80”(houdt ieder ‘tiental’ bij op de vingers.) Kenmerkend voor de oplossingswijze van Alex is dat hij, ook bij andere opgaven, honderdtallen en tientallen klakkeloos voor elkaar inwisselt.

Dyscalculie is een stoornis In het psychologisch functioneren (directe beschikbaarheid van feiten en afspraken en het leren onthouden) van mensen met dyscalculie is iets mis, opvallend ten opzichte van de rest van het functioneren. Neuro(psycho)logisch onderzoek laat betrokkenheid en mogelijke uitval van specifieke hersengebieden zien. Er is sprake van een redelijke samenhang met de ontwikkelingsstoornis ‘dyslexie’; de problemen ontstaan al op jonge leeftijd. Er zijn aanwijzingen dat dyscalculie, net als dyslexie, een erfelijke basis heeft.

Selectieve aandacht Blauw geel groen rood groen rood geel blauw rood geel groen blauw groen rood blauw geel rood groen geel blauw groen geel rood blauw blauw rood geel groen rood geel groen blauw

Deel 3 Diagnosticeren

Stappen Diagnostische cyclus Klachtanalyse Probleemanalyse Verklaringsanalyse Indicatieanalyse

Klachtanalyse De uitkomst van de klachtanalyse is een ordening van de klachten die door de betrokkene onderschreven en herkend worden.

Probleemanalyse Rekenprestaties en fouten worden geordend Dit vereist kennis van de literatuur over foutenclassificaties

Procesgericht onderzoek Procesgericht onderzoek als onderdeel van volledig onderzoek door: Orthopedagoog/psycholoog Gespecialiseerde leerkracht, ib’er, rt’er.

Procesgericht onderzoek Observeren van open handelingen, verborgen handelingen en taakaanpak Vragen naar de oplossingswijze Variëren van opgaven door reken-wiskundetaken aan te bieden die qua oplossingswijze dichtbij net goed of net fout opgeloste opgaven liggen.

Procesgericht onderzoek Helpen door middel van het doorlopen van de ‘vijf niveaus van hulp’: Meer structuur aanbrengen (S+) Complexiteit verminderen (S+/C-) Verbale hulp geven (VH) Materiële hulp geven (MH) Modelleren ( voordoen-samen doen- nadoen) van de oplossingsprocedure (MOD) Doetaak aan de hand van de volgende opgave

Voorbeeld van een opgave Tjaco ( 13 jaar, klas 1 VMBO) heeft veel moeite met contextopgaven waarin taken zitten waarbij gerekend moeten worden. Een voorbeeld: Sjaak moet de lege flessen in de supermarkt sorteren. Hij moet 187 flessen in kratten doen. In ieder krat kunnen 12 flessen. Hoeveel kratten heeft hij nodig?

Stap 1 ‘Helpen’ (S+) Sjaak moet flessen in kratten doen. Hij heeft 187 flessen In ieder krat kunnen 12 flessen Hoeveel kratten heeft Sjaak nodig om alle flessen op te bergen?

Stap 2 ‘Helpen’ (S+/C-) Sjaak heeft 154 flessen Hij ruimt ze op in kratten In ieder krat kunnen 10 flessen. Hoeveel kratten heeft Sjaak nodig?

Stap 3 ‘Helpen’ (VH) Hoeveel flessen heeft Sjaak? Wat moet hij met die flessen doen? Wat betekent een ‘krat’? Hoeveel flessen kunnen in een krat? Hoeveel kratten zijn ongeveer nodig denk je? Hoe kun je dat het beste uitrekenen?

Stap 4 ‘Helpen’ (MH) 154 -100 (10 kratten) 54 -50 ( 5 kratten) 4 ( 4 flessen over, daar is ook een krat voor nodig) In totaal 10+5+1 = 16 kratten nodig.

Stap 5 ‘Helpen’ (MOD) In deze stap worden alle bewerkingen, die met name in stap 3 en stap 4 zijn aangeboden eerst door de begeleider uitgevoerd. Daarna door begeleider en leerling samen en tenslotte zoveel mogelijk door de leerling zelf.

Dyscalculieverklaring Voorbeeld van een verklaring

literatuur Rekenproblemen en Dyscalculie Theorie, onderzoek, diagnostiek en behandeling Cursus Kwec in Hitzum