Pubers, ouders en (Dalton)onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

Opbouw van de Hersenen.
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Mariëlle Beckers Buro Bloei
presentatie NPV 10 oktober 2012
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.

Hoe word je een ster? *.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opvoeden van drukke kinderen
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
2. Communiceren met pubers
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Improving Mental Health by Sharing Knowledge {naam uitvoerder} Kunnen ouders iets doen aan het alcoholgebruik van hun kinderen?
straffen en belonen vanuit de montessori visie
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Regels en afspraken.
Communicatie met ouders
Ouderavond Social Media Basisschool De Meerhoef
Alcohol, roken en opvoeding
Alcohol, roken en opvoeding
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opbouw van de Hersenen.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Welkom op onze ouderochtend
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Welkom ik maak me sterk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Welkom op onze thema-avond
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Het puberbrein; werk in uitvoering
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Doelgroepen Adolescentie
Wat doe jij?.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Motivatie en puberbrein
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Pubers, ouders en (Dalton)onderwijs Puberbrein binnenste buiten door Huub Nelis & Yvonne van Sark ISBN 978 90 215 4889 0 Ellis en het verbreinen ISBN 978 90 75579 53 6 WEGENS VERBOUWING GESLOTEN Informatie voor ouders, februari 2014

The world turned upside down … de rollen zijn omgedraaid: de puber is de baas in huis, de ouder faciliteert het puberbestaan… Ouders gaan zich als 16 jarige kleden Ouders willen wat hun pubers hebben: jeugd … pubers worden overschat..dat ze zorgvuldig omgaan met persoonlijke feiten en gegevens… het tegendeel is waar. Informatie voor ouders, februari 2014

Informatie voor ouders, februari 2014 Loslaten? … dat er in de opvoeding iets anders nodig is dan loslaten: tot 12 jaar moeten we kinderen goed begeleiden – en daarna nog veel beter!... Informatie voor ouders, februari 2014

Van papa/mama naar peergroup Ouders verliezen hun exclusieve positie… jongeren zoeken hun heil ergens anders, bij leeftijdsgenoten …kunnen ze zichzelf zijn, geheimen en problemen delen en zich gelijkwaardig aan elkaar spiegelen… het echte referentiepunt zijn de vrienden/vriendinnen. De groepen vallen, als ze elkaar minder nodig hebben, vanzelf uiteen. Informatie voor ouders, februari 2014

Informatie voor ouders, februari 2014 Strong ties / weak ties Bij de goede vrienden (strong ties) kunnen jongeren hun kwetsbare kant laten zien en meer zichzelf zijn. Bij kennissen (weak ties) moeten ze zich sterk en zelfverzekerd voordoen. Hoe kom ik over i.p.v. hoe je bent. Informatie voor ouders, februari 2014

Informatie voor ouders, februari 2014 Pubers……. Ze zoeken actief naar ervaringen die intense gevoelens opleveren. Die behoefte vinden ze bij elkaar; gierend in een kermisattractie, hangend in de slaapkamer, kletsend op de hoek van de straat. Alle ruimte voor nu doen, meteen proberen. jongeren kunnen elkaar minder corrigeren. De remmende werking van de prefrontale cortex is nog niet sterk aanwezig. Informatie voor ouders, februari 2014

Omgaan gevolgen van keuzes Tien tot veertien jaar Zijn: Losmaken van ouders Nieuwe emotionele ver- bindingen leeftijd- genoten Doen: Impulsief handelen Niet willen opvallen Denken/voelen: Zijn emotioneel gevoelig Gevoelig voor groepsdruk Omgaan gevolgen van keuzes Vooruitkijken Keuzes maken Ordenen Informatie voor ouders, februari 2014

Veertien tot zestien jaar Zijn: Ontwikkelen eigen ‘ik’ Durven meer af te wijken Doen: Experimenteren met alles Nemen veel risico’s Denken/voelen: Stemmingswisselingen Omgaan gevolgen van keuzes Vooruitkijken Keuzes maken Ordenen Informatie voor ouders, februari 2014

Zestien tot tweeëntwintig jaar Zijn: Meer zelfbewust Meer eigen identiteit Minder gevoelig voor groepsdruk Doen: Stellen zich verantwoordelijk op, naar zichzelf en anderen Denken/voelen: Denken vooruit in staat tot zelfreflectie vallen soms terug in onvolwassenheid Omgaan gevolgen van keuzes Vooruitkijken Keuzes maken Ordenen Informatie voor ouders, februari 2014

Waar zitten denkfouten? in de aanname dat leerlingen uit zichzelf al zo ver zijn. Een frontale kwab in ontwikkeling betekent nu eenmaal; niet goed kunnen plannen, organiseren, prioriteiten stellen, anticiperen en problemen oplossen het is wel de periode op zelfstandigheid en plannen aan te leren. stampen en herhalen lijkt een betere oplossing, anders wordt verbanden zien een lastige opgave. Dat de puber het middelpunt is… Dan stappen ouders/docenten naar de zijlijn. Dan wordt de jongere de norm van de het gezin/school. dat onderwijs vooral plezierig en leuk moet zijn. Maar leuke dingen zijn niet noodzakelijkerwijs de belangrijkste dingen. Onregelmatige werkwoorden leren is niet leuk. Maar het zijn wel de belangrijkste woorden in elke taal. Beheers je die niet, dan spreek je de taal ook niet. Stampen maar… Informatie voor ouders, februari 2014

Wat is lastig voor een puber? Problemen oplossen Abstract denken Gevolgen kunnen inzien Plannen en organiseren Prioriteiten stellen Informatie voor ouders, februari 2014

Informatie voor ouders, februari 2014 Het verschil maken …….. … een leerling ontwikkelt zijn motivatie in relatie tot anderen. Cruciaal zijn de ouders, docenten, mentoren en medeleerlingen die zich voor hem haar persoonlijk interesseren…en hem stimuleren in de goede richting. Leerling pleiten zelf voor duidelijke regels. Populaire docenten zijn volgens leerlingen gepassioneerd, betrokken en duidelijk. M.a.w. streng, maar liefdevol. Informatie voor ouders, februari 2014

Informatie voor ouders, februari 2014 Alcohol & drugs Ze willen direct genot, ze zijn gevoelig voor druk van leeftijdsgenoten en denken niet na over risico’s voor hun gezondheid…..ze kunnen geen voorstelling maken over negatieve gevolgen voor hun ontwikkelend brein. … ouders vinden het moeilijk om grenzen te stellen. Vaak hebben ze het onterechte idee dat begeleid drinken het beste van twee kwaden is; liever opvoeden dan verbieden. .dus regeert de twijfel. Bij alcohol & drugs is toegeeflijk zijn erg onverstandig… er bestaan overtuigend bewijs dat drank en drugs schadelijk zijn, geen ouder hoeft te twijfelen over het nut van grenzen. … liever streng dan ruimhartig. Kunnen kinderen niet beter in eigen huis met drank leren omgaan….? Het antwoord is nee….Niet leren drinken is beter dan wel leren drinken, hoe voorzichtig ook…en zelf het goede voorbeeld geven. Informatie voor ouders, februari 2014

Informatie voor ouders, februari 2014 Adviezen Onderken het belang van vrienden, ken de belangrijkste vriend(en) van je kind Bied structuur en grenzen Geef het goede voorbeeld (opstaan in de bus, papier weggooien, deur openhouden, alcoholgebruik etc.) Geef complimenten als jongeren iets goed doen Je hebt echt invloed Veiligheid bieden en de leiding houden. Zorg dat er geen verborgen afleiders in huis zijn op de tijden dat er huiswerk gemaakt moet worden Toon begrip en belangstelling Kinderen willen zich door hun ouders gesteund voelen, niet gecontroleerd. Geef jongeren mogelijkheden om trots op te zijn Informatie voor ouders, februari 2014

De puber en Daltononderwijs Contact (gesprek, reflectie, samenwerken, verantwoordelijkheid, verantwoording afleggen) is de rode draad: - tussen leraar en leerling - tussen ouder en leerling - tussen leraar en ouder Informatie voor ouders, februari 2014