Rouw en verliesverwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Lespakket Vrijheidsbeperking Les 2: Zorg voor vrijheid
….een korte presentatie
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Posttraumatische Stress-stoornis
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
Het venijn zit in de staart
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Drugs- en alcoholverslaving
Over het psychoanalytische psychotherapie bij senioren
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Rouw bij de patiënt & Rouw bij de dokter
Seksualiteit na een CVA
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
SoSe Met mij alles goed Het perspectief van de ervaringsdeskundige Marcia Kroes Topzorg in de GGZ-verpleegkunde 26 mei 2008.
Presentatie contactpersomemnetwerk
Belang van gehechtheid
Presentatie Kortdurende psychologische behandeling
Dans van Vos Weg van Wolf
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
NAH en dan.. Cliënt met hersenletsel en zijn relaties, hoe loopt de communicatie?
Kernprocessen van de Act methodiek
Autisme in de dagelijkse praktijk
Mindfulness.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Crisis en het domino-effect
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Visie & Strategie.
Stella Brouwer Quirijn van den Bouwhuijsen
Depressie bij ouderen.
Psychosociale begeleiding bij kanker
Ronald Rijnders NIFP - PBC
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Groepsdynamica.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Methodiek: Plancyclus
Paulien Verschoren Groep psychische stoornissen 1BaOC4
Welkom ik maak me sterk.
Opgroeien adolescent Les 2 schpa. Programma les Bespreken opdracht 1 Theorie behandelen Subgroepen sociologen.
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
PETS! Pesten anders bekeken
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Rauw en troosten.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Herstellen? Breek de muur af! GGZ Breburg Tilburg 8 september 2011.
Informatie voor Familieleden omtrent Psychose InFo P 2.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Psychologische begeleiding van patiënten met kanker.
‘Anorexia nervosa en vrouwenhulpverlening’ Tijdschrift voor psychotherapie Auteur: Greta Noordenbos Bron illustratie:
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 6
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
KUBLER ROSS De 5 fasen Ontkenning Marchanderen Woede
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Gebrokenheid onder jongeren
Maatschappelijke zorg 2
Beleving tijdens het sterven
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Aandacht voor verlies- en rouw als onderdeel van een goede oude dag’
Agressie Les 2.
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Op welke laag werk je?.
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
Transcript van de presentatie:

Rouw en verliesverwerking na de diagnose schizofrenie Kimberly Rooders © 2003 BBL4

Probleemstelling Doelstelling Welke problemen ervaren verpleegkundigen binnen de Alm wanneer zij geconfronteerd worden met mensen met schizofrenie die gedragskenmerken van rouw en verliesverwerking hebben. Aanbevelingen geven aan verpleegkundigen die werkzaam zijn binnen de Alm en geconfronteerd worden met mensen met schizofrenie die gedragskenmerken van rouw en verliesverwerking hebben.

Verschillende definities van rouw

Van Dale Grote droefheid, smart Droefheid, smart over iemands verlies door dood Het aan de dag leggen van droefheid en de toestand waarin men dan verkeert De uiterlijke tekenen, de kleding waarin men zijn droefheid over een sterfgeval aan de dag legt

Freud (1917) Een diep pijnlijke neerslachtigheid Het verdwijnen van belangstelling voor de buitenwereld Verlies van vermogen lief te hebben Remming van alle activiteit Verlies van capaciteit om nieuwe liefdesobjecten te accepteren Afwijzing van alle activiteit die niet leidt tot gedachten aan de overledene

Psychiatrisch zakwoordenboek Onaangename en pijnlijke ervaring bij het verlies van een voor iemand belangrijk persoon of object, gaat vaak gepaard met sterke drang om de/ het verlorene te behouden en protest tegen opgeven ervan

DSM IV Sociaal/ beroepsmatig disfunctioneren: vanaf het begin van de stoornis ligt het functioneren, voor een belangrijk deel van de tijd, op 1 of meer terreinen zoals werk, relaties en zelfverzorging duidelijk onder het niveau dat voor het begin van de stoornis werd bereikt

Intern verlies Direct aan de ziekte gerelateerde beperkingen Extern verlies Betreft de vermindering van sociale contacten en een verandering van de rol en positie in de samenleving

Intern verlies Extern verlies Psychose -Trauma -Opname/behandeling -Onzekerheid/angst 1 Afbrokkeling sociaal netwerk 2 Toegenomen afhankelijkheid in familierelaties 3 Verlies studie/werk 4 Problemen met zelfstandig wonen Langdurig aanwezige symptomen/bijwerkingen -Handicaps -Passiviteit -Gevoelens van zinloosheid Leven in een andere wereld Er niet meer bij horen -Afgenomen zelfvertrouwen -Indentiteitsproblemen -Verlies autonomie -Doelloosheid Isolement

Uitingen van rouw Verwerken Isolement 1 Schok 2 Ontkenning 3 Treuren -Emoties -Gedrag -Psychologische ramp -Diagnose, behandeling, beperkingen -Verdriet, somberheid, wanhoop, schuld en woede -Terugtrekken uit sociaal contact, beschuldigen van zichzelf en anderen Verwerken

Verwerken 1 Erkennen van verlies -Accepteren 2 Strategieën -Cognitief -Gedrag -Hulp zoeken 3 Proces in tijd -Diagnose, behandeling -Hoop koesteren, bij de dag leven, verklaring zoeken, betekenis geven -Identificeren met medecliënten, zoeken van informatie, hanteren van handicaps -Sociaal netwerk, professionele hulpverleners

Verliezen…. Gezondheid Activiteiten en praktische zaken Dromen, verlangens en verwachtingen Relaties Ervaringen als gevolg van stigmatisatie Verlieservaringen van lotgenoten

Verpleegkundige valkuilen Overlevingspatronen Secundaire victimisatie Blinde vlekken 5 Victimiserende gedragspatronen Vermijden Zich distantiëren Redden Aanklagen Hersenspoelen

Mogelijke valkuilen die mij zijn opgevallen Betrokkenheid met de deelnemers Enthousiasme en betrokkenheid bij het individuele proces hierdoor bestaat de mogelijkheid dat je te snel door het rouwproces heen wilt Veel voor de mensen willen doen, nog net niet overnemen Rouw wordt laat gesignaleerd, hierdoor teveel druk in voorafgaande periode

Vergelijking theorie en praktijk

Stelling: Mensen met schizofrenie die in de ontkenning zitten functioneren langer in de maatschappij dan wanneer ze het acceptatieproces ingaan

Conclusies Binnen de directe verpleegkundige zorg heeft de Alm op alle levensterreinen waar mensen lijden, iets te bieden Er is genoeg ervaringsdeskundigheid, maar te weinig beroepsmatige kennis Er wordt verschillend met rouw omgegaan. De 1 is er heel bewust mee bezig en benoemt dit naar zijn cliënt en de ander is er heel voorzichtig en afwachtend mee Een jaar is te kort om mensen te laten gaan zoals ze willen gaan. Vooral in de laatste 6 maanden wordt de druk opgevoerd omdat ze een woning moeten hebben, doordat ze niet kunnen blijven Rouw is moeilijk om in groepsverband te bespreken omdat de 1 in een andere fase binnen het rouwproces zit dan de ander, waardoor je het risico loopt dat dit averechts werkt

Aanbevelingen Deskundigheidsbevordering d.m.v. een klinische les of een cursus Intervisie voor de bewustwording en voor het in kaart brengen van hoe om te gaan met iemand die in de rouw zit Op opleidingsniveau zou meer aandacht aan dit onderwerp besteed moeten worden Mensen de erkenning geven en afwijken van het geijkte programma, om zo iemand in zijn eigen proces verder door te laten gaan

Aanbevelingen Het is belangrijk dat je eerst gaat kijken hoe iemand op individuele basis in de rouw staat. Dit zou je mee kunnen nemen in de vaste evaluaties zodat je niet de gevolgen ervaart wanneer er al veel schade is aangericht Bij de intake is het belangrijk om te toetsen hoe ver iemand in het rouwproces zit of juist nog niet om zo al een individueel traject in te gaan en er zo een bepaalde druk van deze mensen wordt onthouden

AVD GGZ Drenthe 2003