De Renaissance.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Literaire ontwikkelingen in de 16de en 17de eeuw
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
De theoretische cultuur (4) De moderne tijd: van betekenis naar structuur, van ethisch naar wetenschappelijk.
Kunstproject groep 8.
Een nieuwe tijd begint (ongeveer van ).
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Renaissance & Humanisme
COLUMBUS.
De renaissance 1.2.
Toneel in de Renaissance
Gemaakt door: Samantha Bartels Simone Groot
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Het Sonnet.
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Kenmerk 19 19a Het veranderende mens- en wereldbeeld van de Renaissance 19b en het begin van een nieuwe wetenschappelijke belangstelling Les 1: Renaissance.
Joods-christelijk wereldbeeld
Harry Potter en de schepping
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
De middeleeuwen: cultuur en literatuur
Paragraaf 5.1 Vorige les: Europese expansie in Amerika en Indië
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Artikel: Vrije steden, repressieve staten
Oriëntatie │_______│________ | _______________
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 5.
Aristoteles.
Renaissance in Nederland
Nederlandse literatuur
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
Achttiende en negentiende eeuw
“Met Christus opgestaan”
Door: Franka en Dobrochna
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
H4:§ 6:p79 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand Benaderen.
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Literatuurgeschiedenis 16e en 17e eeuw: renaissance
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VROEG MODERNE TIJD HET VERANDERENDE MENS- EN WERELDBEELD VAN DE RENAISSANCE EN HET BEGIN VAN EEN NIEUWE WETENSCHAPPELJKE BELANGSTELLING.
Renaissance Geïnspireerd door de Oudheid Invloed op: - Kunst
Samenvatting Havo 5.
Theorie Podiumkunsten 1
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Tijd van ontdekkers en hervormers – de vroegmoderne tijd
Renaissance en Opstand
Tijd van de ontdekkers en hervormers ( ) -H-Het ontstaan van de Renaissance -D-De ontdekking van Amerika en andere ontdekkingsreizen -D-De hervorming.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Amsterdammers onder elkaar
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Ontdekkers en hervormers
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
Architectuur in de burgerlijke cultuur. Aan bod komen: Paleis op de Dam/ stadhuis van Amsterdam Opbouw van een stad/ landschaparchitectuur/ stedebouwkunde.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Literatuurgeschiedenis cursus 8 p
Nederlandse literatuur
16e en 17e eeuw (deel 1) Vwo 5 SCHM.
Renaissance in Nederland
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Italiaanse Renaissance Cees, Layee Ai, Gabriela, Shanna en Iyanla
Renaissance in Nederland
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Hier begint de nieuwe tijd
Waarom veranderde Brecht het theater ?
Transcript van de presentatie:

De Renaissance

De Renaissance (wedergeboorte) 14e eeuw in Italië Kooplieden Florence, Milaan, Venetië, Genua Terugkijken naar een glorierijk verleden Doen herleven van de bloeiperiode uit de klassieke oudheid

Eerste onderzoekers worden humanisten genoemd Zij kwamen, op grond van klassieke teksten, tot een nieuwe visie op de rol van de mens: de theocentrische opvatting veranderde in een antropocentrische Het aardse bestaan even belangrijk als het goddelijke Prestatie van de mens kwam uit de mens zelf voort Grote kunstenaars waren genieën, en niet alleen door God begenadigd Collectivisme verandert in individualisme

Ontdekking van de individuele mens Tijd der ontdekkingen Ontdekking van de individuele mens Ontdekking van de wereld waarin we leven: Biologisch de mens wordt onderzocht de planten- en dierenwereld wordt emperisch onderzocht Ontdekking van gebieden: 1492 Amerika 1498 ontdekking route naar Oost-Indië - Wereldbeeld Copernicus - Uitvindingen Boekdrukkunst / buskruit / kompas etc.

Taken en technieken van de literatuur Lering en vermaak Persoonlijk gevoel is niet afwezig, maar algemene geldigheid staat hoger aangeschreven Schrijvers als het geheugen en het geweten van de wetenschap De retorica levert de techniek om het publiek te bespelen. Navolging (imitatio) is geen vies woord

Verhouding klassieke en eigen literatuur Taal en literatuur Het materiaal van de schrijver: taal en literaire conventies Conventies Verhouding klassieke en eigen literatuur Translatio (vertaling waardoor klassieke genres herleefden) Imitatio (navolging door woorden, zinsconstructies en uitdrukkingen over te nemen) Aemulatio (verbetering waardoor nieuwe genres – aforisme, essay, sonnet, emblemata - ontwikkeld werden)

Overgeleverd Handschriften tot 1450 Incunabelen van 1450 tot 1500 Drukwerk vanaf 1500 Literatuur of niet? Geen scheiding tussen zakelijke en literaire teksten: ze moeten informeren, instrueren, overtuigen, beschouwen en amuseren.

Samengevat Kenmerken Renaissance Omstreeks 1600 verschuift het culturele zwaartepunt van Zuid- naar Noord-Nederland. In de Nederlanden waren veel steden: het stedelijk milieu stimuleert de communicatie Mondelinge communicatie, communicatie in handschrift en communicatie in gedrukte vorm spelen alledrie een rol Niet alle teksten hadden dezelfde kans om overgeleverd te worden Ons begrip literatuur is in de 17e eeuw niet goed bruikbaar.

Latijnse school: belang van literatuur en overdracht klassieke normen. Individualisering en het ontstaan van een elitecultuur. Humanisme en renaissance spelen daarbij een belangrijke rol. De schrijvers vooral uit de hogere milieus en de middenklassen, maar ook anderen krijgen kansen. Literatuur van vrouwen: weinig In het begin van de 17e eeuw concentreert het letterkundige leven zich in de rederijkerskamers.

De klassieke tragedie Er dienden vijf bedrijven (fasen) te zijn. Expositie de uiteenzetting van wat voorafgegaan is om wat volgt te kunnen begrijpen Intrige de verwikkeling, de ontwikkeling van een probleem wordt geschetst Climax de spanning wordt opgevoerd Catastrofe de spanning komt tot ontlading en het begin van de ontknoping Peripetie de beslissende wending en de afwikkeling De peripetie wordt opgevolgd door een catharsis (de verzoening met het lot)

Aristoteles Er zijn drie eenheden - tijd (etmaal mag niet overschreden worden) - plaats (laat Aristoteles zich niet over uit – een beperkte ruimte) - handeling (uitsluitend één onderwerp) Handeling: - De plot toont samenhang - Het karakter van het personage is ondergeschikt de plot - Het karakter wordt duidelijk door het handelen en de motivatie hiertoe - Gebeurtenissen moeten noodzakelijk (of het waarschijnlijke) op elkaar volgen

Publiek: - Er moet medelijden voor de personages opgewekt worden - Er moet vrees opgewekt worden: - voor de personages - bij de toeschouwer (hem zou vergelijkbare dingen kunnen overkomen) Personages mogen niet te ver van de toeschouwer af staan, dus niet werkelijk slecht of zedelijk volmaakt

De afloop is in de regel slecht. Een bode vertelt de gebeurtenissen van elders. Tussen de bedrijven door treden reien op: koren die via zang en dans een toelichting geven op het vertoonde. Soms: een "deus ex machina": een god of een engel die met behulp van een mechaniek van hoog boven het toneel neerdaalt.

Het materiaal van de schrijver: taal en literaire conventies Volgens Vondel ging het zo: Je de Nederlandse taal goed eigen maken door oudere auteurs te lezen en typerende uitdrukkingen te verzamelen Oefenen door bestaande verhalen op rijm te zetten Het lezen van zedenkundige werken om verstandige ideeën op te doen Het vertalen van beroemde buitenlandse dichters Het schrijven aan de hand van de regels en voorbeelden van anderen … en natuurlijk heb je ook aanleg nodig.

Thema’s De opstand tegen Spanje en de politiek gevolgen daarvan Literaire propaganda Godsdienst Welvaart en de slechte morele gevolgen ervan Burgerlijke deugden als matigheid en beheersing Orde is een belangrijk begrip in de 17e eeuw.

P.C. Hooft Warenar Film en leesverslag

Constantijn Huijgens Korenbloemen (1658) Costelick mal (1622) Één toneelstuk: Trijntje Cornelis (1653) epigrammen

Vondel Hekeldichten Klaagzangen (elegieën) Toneel, o.a. tragedies, bv Gijsbrecht van Aemstel (1637)

Vondel

Bredero (1585-1618) ‘Rederijker’ Spaanschen Brabander Kluchten: De klucht van de koe, De molenaar. Boertig, Amoureus en aandachtig groot liedboek.

Al ziet men de lui, men kent ze niet Spreuk v.Bredero ’”t Is wel een schone stad, maar het volksken is te vies.” Eerste zin van de Spaanschen Brabander