Spiritueel georiënteerde psychotherapie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Motivatie, leeftijd en competenties
Advertisements

Een plek voor zingeving en spiritualiteit
Ontmoeting van mens tot mens.
Spirituele rijkdom in de christelijke traditie
Leven in de kracht van de Heilige Geest
Woord van Leven Januari 2008.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Laatste zondag van het kerkelijk jaar
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Bewustwordingsworkshop
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Het Leven op de Nieuwe Aarde lacht ons toe. Het nodigt ons uit ons weer te openen voor onze aangeboren ONSCHULD en schaamteloosheid om weer ONSZELF te.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen  Bénédicte.
Het geheim van spirituele zorg: Van innerlijke ruimte tot compassie dr
Joris Vandenberghe november 2007 Joris Vandenberghe Psychiater Liaisonpsychiatrie, UPC KU Leuven – campus Gasthuisberg CGG Leuven – CGG-VBO Psychiatrie.
Kader van deze presentatie:
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Haptonomie Patricia Wichman & May Somers
Pastoraal op school.
Carolina Gelok, psychiater
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
Secularisering en de toekomst van christelijke organisaties
Ludo Daems.
Van grote, kleine en miniverhalen
Psalm 25.
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
DE KEUZE VAN MIJN PAD Inloggen Textos e imágenes © José Navarro V.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Achttiende en negentiende eeuw
Mindfulness.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Ellen Govaerts, Two Roads
Gentle Teaching.
Jij, God en je kind.
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
psychologie & symboliek
De schepping van de mens 1 Genesis 3. 2 Hoe kan ik, als christen, Genesis 3 een zinvolle plek geven in mijn leven in deze wereld?
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Vrij-Katholiek Instituut voor Educatie (VKIE)
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Presentatie voor Leuven Sheila Curran RSM. Zusters van barmhartigheid Gesticht door Catherine McAuley in 1831 in Dublin.
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Kopzorgen Bij parkinson niet alles is wat het lijkt A.Nouws Nouws Hulp bij parkinson.
Hoe pedagogisch handelen?
Preek 30 april De Nieuwe Rank Noortje Gooskens
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
De therapeutische relatie in actie
Levenskunst: Ontwikkelen van Existentieel Welzijn
Jeugd Bekrachtigings Programma Stralen in een nieuwe wereld
Levenskunst: Ontwikkelen van Existentieel Welzijn
Vrijheid, spiritualiteit en macht
3. Een veilig leer-en groeiklimaat
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
Loskomen van taal Defusie.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Prof. Em. Mia Leijssen November 2018
Ben jij een tevreden mens…?
BenT U een tevreden mens…?
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Spiritueel georiënteerde psychotherapie 22 november 2007 Geel Mia Leijssen Psychotherapeut en Hoogleraar aan de K.U.Leuven in het Departement Psychologie. mia.leijssen@psy.kuleuven.be

I. Inleiding 20jaar geleden ondenkbaar! Onderzoeksevidentie Cruciale ontbreekt Betekenis van ‘mens zijn’

Maslov Basisbehoeften: fysieke overleving, voedsel, onderdak, veiligheid en sociale relaties Hogere behoeften, ‘zijnswaarden’: waarheid, schoonheid, goedheid en liefde Metapathologie: depressie, angst, rusteloosheid, eetstoornissen, geweld

Nieuwe fase van religieus bewustzijn ‘Inspiratie’ wordt minder doorgegeven via kerkelijke tradities Psychologische invalshoek wint meer terrein: relatie – zelfs dialoog – met transpersoonlijke niveaus van bewustzijn

Chronos: meetbare tijd Kairos: tijd waarin de ziel gevoed wordt Leijssen, M. (2007). Tijd voor de ziel. Tielt: Lannoo.

Spiritueel georiënteerde psychotherapie Therapeut helpt actief om spiritualiteit van cliënt te versterken Lijden wordt benaderd met behulp van exploratie, voeding en heling van de ziel

Spiritualiteit Ervaring van een transcendente dimensie. Leven krijgt betekenis en zin vanuit de authenticiteit waarmee het geleefd wordt. Geroepen het beste van zichzelf te investeren. Sacraliteit van het leven nodigt uit tot verwondering en eerbied. Tragiek, pijn, lijden en dood behoren tot het leven. Lijden van anderen roept op tot dienstbaarheid, ervaring deel te zijn van een groter geheel wekt sociale rechtvaardigheid.

Spiritualiteit – Religie “Religieus zijn suggereert het behoren tot een religieuze traditie die men ook praktiseert. Spiritueel zijn suggereert een persoonlijke betrokkenheid bij een proces van innerlijke ontwikkeling dat al ons doen en laten bepaalt.” Teasdale (2001)

Spiritualiteit: meer in de persoonlijke sfeer; ervaring van verbondenheid met zelfoverstijgende, groter geheel Religie: expressie meer met anderen gedeeld; collectieve erediensten ‘god-gecentreerd’ . Inhoud: door God gegeven Onderscheid vervalt in domein van (toegang tot) expressie van ervaringen: spirituele oefeningen, rituelen, metaforen

Verschil: psychotherapeut – andere ‘zielzorgers’ Expert: proces – inhoud Te kaderen in: problematiek/existentiële crisis – geloofscrisis

II. Tijdloze filosofie Stellingen over de realiteit en de aard van de mens Inzichten al eeuwen lang over gans de wereld door beoefenaars van spiritualiteit geformuleerd, op basis van steeds weerkerende observaties en ervaringen

Transcendente werkelijkheid Alledaagse werkelijkheid: waarneembaar doorheen de zintuigen, te objectiveren Subtielere werkelijkheid: niet zichtbaar, niet begrensd, indirect te kennen via innerlijke reflectie ‘Meta-fysica’

Ziel Transcendent bewustzijn, Zelf, Spirit, Boeddha, goddelijke vonk… Organiserend en vormgevend principe Persoonsgebonden en transpersoonlijk Mystieke dimensie van menselijke beleving ‘Heel-ing’

Rechtstreekse ervaring Lichamelijk gevoelde vibratie Geraakt zijn, verwondering, ontroering, vreugde, ontzag, diepte, verbondenheid Aandacht en oefening Opmerkzaamheid, waakzaamheid Volheid van het nu-moment

Geen intellectuele theorie Innerlijk weten ‘Gnosis’: kennis van het hart, intuïtief weten, kennen door observatie of ervaring

III. Sacrale ervaringen Bestaan wordt ‘heilig’ door aandacht te geven aan de ziel Momenten van bezieling zijn overal te vinden Ook problemen of crisis kunnen verbinding met ziel herstellen Zorgzaam omgaan met vertrouwen van cliënt maakt van therapie een sacrale ervaring

Lage intensiteit: eruit springende ervaringen Sacrale ervaringen continuüm van intensiteit Lage intensiteit: eruit springende ervaringen Middelmatige intensiteit: piekervaringen Hoge intensiteit: numineuze ervaringen en mystieke ontmoetingen

IV. De ziel uitnodigen Condities creëren Expliciete stimulansen geven

Aansluiten bij Voorkeurpaden van spiritualiteit Denken; pad van inzicht en wijsheid Gevoel; pad van het hart/lichaam Activiteit; pad van het handelen Stilte; pad van spirituele oefeningen Verschillende vormen zijn onderling verbonden

Toegang tot de ziel vinden Spirituele ‘voelsprieten’ Casus vliegangst Vragen naar: Bronnen Bestemming Dieptepunten Transformatiemomenten

Aandacht voor subtielere lichamelijk gevoelde wereld van bewustzijn: FOCUSING Casus Ernstige jeugdtrauma’s Elke ochtend in paniek wakker

Focusing uitbreiding van het ervaringsgebied Lichamelijk gevoelde betekenis Zelfoverstijgend Toegang tot bronnen in universum Zelfoverstijgende realiteit kan vele namen krijgen

Vergelijkbare introspectieve disciplines Niet-veroordelend gericht blijven op wat hier-en-nu te ervaren is in het lichaam: gedachten, gevoelens, sensaties… Bijvoorbeeld: Mindfulness

Landkaarten om het sacrale te vinden Casus: Faalangst Fysieke dimensie: ‘kunnen’ Sociale dimensie: ‘moeten’ Psychische dimensie: ‘willen’ Spirituele dimensie: ‘mogen’

Therapeutische relatie als sacrale ruimte Empathie, mededogen Aanvaarding, liefdevolle aandacht Echtheid, het juiste spreken en handelen

‘I-Thou relationship’ (Buber) Diepe momenten van ontmoeting “Waar twee of meer verenigd zijn in mijn naam, ben ik in hun midden.” Zelfoverstijgende ervaring

Zielzorgprogramma Dromen: ‘gewone’ en ‘grote’ dromen Synchroniciteit: zinvolle coïncidentie van gebeurtenissen Rituelen: verbinding, transformatie Verschil magie, bijgeloof Lichaamswerk: het lichaam is spiritueel, anders is het een lijk Wetmatigheden in de kosmos die we (nog) niet kennen.

V. Besluit Persoonlijke kant: spirituele autobiografie Leven op verschillende lagen van bewustzijn Multiculturele samenleving: Wat is authentieke expressie van iemands ziel? Overleving van de menselijke soort? Zijnswaarden