Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 3 Tijd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een tijdelijk bestaan. Een tijdelijk bestaan Een tijdelijk bestaan deel 1 Wat is tijd? Gerard Bodifee Maastricht 2012.
Advertisements

Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Voorbij & Do Met enkele foto’s van Giovanni.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
Miniatuur Illustratie in handschriften. Ook wel gebruikt als term voor een klein schilderijtje.
Programmeren met Alice
Hoort Jezus onze gebeden wel?
Communicatief gedrag + / -
Fictieanalyse College 3.
15 juni 2014 Den Haag 1. De Bijbel... geschreven  door feilbare mensen  door kinderen van hun tijd  in verloop van duizenden jaren  op talloze plaatsen.
Het bewijs van haar liefde (Carmen 83, p. 74)
Loverboys.
HOOFDSTUK 12 Media.
Workshop Onderzoeksvaardigheden
(11,25;10) (10,15) (10,16) Totaal 7 lijnen getekend.
WISKUNDIGE FORMULES.
Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Fictieanalyse-proza.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Een zoon vraagt aan zijn vader : “Pap, wat is eigenlijk POLITIEK ?”
Marianne Spier Manager Content & Communicatie
Zij alleen…...
Tegenwoordig deelwoord
Houd jij van reizen?. Reizen Jezus in de tempel Hebben de christenen nog steeds een heilige plek waar God is?!
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Christus als profeet. De profeet: de stem van God God wil het liefst met ieder persoonlijk spreken. In Israël (na de zondeval) is voorzien in personen.
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Interpreteren van data
Wie ik ben.
Nederlands Woordsoorten.
NOS Journaal Kijk een week lang het NOS Journaal. Ga op zoek naar de succesfactor.
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
Zoetermeer. Romeinen 5 20 Maar de wet is er bijgekomen, zodat de overtreding toenam; waar evenwel de zonde toenam, is de genade meer dan overvloedig.
Het postmoderne in films en romans. "De postmoderne roman bestaat niet, er bestaan wel een aantal romans die postmoderne kenmerken vertonen." (Vervaeck.
Volumia-Hou me vast Presentatie van
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
ZIJ GELOOFT IN MIJ Aangeboden door ANDRE HAZES ZIJ GELOOFT IN MIJ.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Ad Familiares Terug naar Italië Terug naar Italië (1-5) Terug naar Italië (5-9)
Ad Atticum Kapot van verdriet
Aan de slag met waarderend vernieuwen
The Best of Swan Lake 2012 mei Pyman waissi 4hb. Achtergrond informatie een ballet van de choreografen Marius Petipa en Lev Ivanov op de muziek van Pjotr.
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
De theorie achter de verhalen
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
De aanvoegende wijs of conjunctief 30 maart 2016.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Fictie 2.1 tijd.
Effect van vertelstandpunt, tijd
Fictie 2.1 tijd.
Informatie verdraaien
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Theorie en Analyse van Audiovisuele Media 2 Hoorcollege 3 Tijd

Augustinus, Confessiones Liber IX, 17, 14 Quid ergo est tempus? Si nemo ex me quaerat, scio; si quaerenti explicare velim, nescio; fidenter tamen dico scire me, quod, si nihil praeteriret, non esset praeteritum tempus, et si nihil adveniret non esset futurum tempus, et si nihil esset, non esset praesens tempus.

Augustinus, De Belijdenissen Boek IX, 17, 14 Wat is dus de tijd? Wanneer maar niemand het me vraagt, weet ik het; wil ik het echter uitleggen aan iemand die het vraagt, dan weet ik het niet. Nochtans zeg ik zonder aarzelen dat ik dit weet: indien er niets voorbij zou gaan, zou er geen verleden tijd, indien er niets op komst zou zijn, zou er geen toekomstige tijd, indien er niets zou zijn, zou er geen tegenwoordige tijd zijn.

Narratie en tijd Peter Verstraten, p. 21: “Als basisdefinitie van een verhaal hanteer ik in navolging van Mieke Bal ‘representatie van een (waarneembare) temporele ontwikkeling’.”

Monstratie en narratie Deze temporele ontwikkeling, dus: het verhaal, kan volgens André Gaudreault op twee manieren worden gepresenteerd: -als monstration, waarbij de vertelinstantie gebonden is aan het hier en nu; -als narratie, waarbij de vertelinstantie tijd en ruimte vrij kan manipuleren.

Vraag: Is dan de live uitzending van bijv. een voetbalwedstrijd een “monstratief verhaal”?

Verteltijd en vertelde tijd (1) Verteltijd: de tijd die nodig is om een (episode uit een) verhaal te vertellen. Vertelde tijd: de tijdstructuur binnen het verhaal. Sheherazade vertelt haar verhalen in de loop van duizend en één nachten, terwijl elk verhaal een eigen tijdstructuur kent.

Verteltijd en vertelde tijd (2) Roman: Verteltijd = leestijd?

Verteltijd en vertelde tijd (3) Film: Verteltijd = projectietijd?

Verteltijd en vertelde tijd (4) Televisie: Verteltijd = uitzendtijd?

Verteltijd - fabula - syuzhet verteltijd - vertelde tijd of: “filmofanische” tijd - diegetische tijd en fabula tijd - syuzhet tijd

fabula tijd / syuzhet tijd: volgorde (1) Bordwell, Narration in the fiction film (p. 77) FABULASYUZHET A- simultaneous eventssimultaneous presentation B- successive eventssimultaneous presentation C- simultaneous eventssuccessive presentation D- successive eventssuccessive presentation

fabula tijd / syuzhet tijd: volgorde (2) Chronologie: Lineair: A - B - C - D Flashback: B - C - A - D Flashforward:A - D - B - C

fabula tijd - syuzhet tijd: frequentie Bordwell, Narration in the Fiction Film (p. 79)

Fabula tijd - syuzhet tijd: tijdsduur (1) fabula tijd  syuzhet tijd High Noon (Fred Zinnemann, 1952) Cléo de 5 à 7 (Agnes Varda, 1962) 24 (Fox Network, )

Fabula tijd - syuzhet tijd: tijdsduur (2) Fabula tijd > syuzhet tijd -elliptische vertelling -fast motion -condenseren van tijd etc.

Fabula tijd - syuzhet tijd: tijdsduur (3) Fabula tijd < syuzhet tijd -cross-cutting -slow motion -herhaling van actie etc.

temporele strategieën -deadline en suspense -time-loop -onbepaalde/onduidelijke tijdsrelaties