DYSLEXIE VOORLICHTING

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Informatie Groep 3 September 2013.
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Over en verandering in de bouw
Aangepaste examens 2014 vriendelijk verzoek om uw mobiel even uit te zetten.
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Het Assink Lyceum.
Voorlichting 17 september 2013
HET SLATINK Ouderavond Dyslexie.
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
De ondersteuning van Connect lezen
Thema 3: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Inzet ICT-middelen
Vergoedingsregeling dyslexie
TL. BGD in het 4 e jaar Hoe en Wat ? Open dagen Beleefdagen Onderwijsbeurs.
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Begeleiding & Zorg op het Heerbeeck College
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Informatieavond groep 7
Leerlijnen in relatie met de methode
Beelddenkers leren anders!!!!
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
Welkom S.G. De Triade Leerjaar 1.
Informatieavond Groep Het Baken
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Informatie groep 1 / 2 schooljaar
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Omgaan met dyslexie.
Welkom BAHÛRIM.
Ouderavond klas 3B Margreet van Fruchten - maandag 14 September 2015.
Dyslexie voorlichting
Welkom! Faciliteiten in het examenjaar. Officieel Toestemming directeur Deskundigenoordeel orthopedagoog of psycholoog (bv. dyslexieverklaring) Melding.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
Voorlichting Dyslexie 18 april 2016 Passie als kompas! kompas!
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Dyslexie Jongvolwassenen met dyslexie folder; CODE lessius.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Thema 2: Dyslexiebeleid in de school. Waarom dyslexiebeleid? Helderheid over te bieden ondersteuning aan leerlingen Helderheid over de taak van de docent.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Dyslexiebeleid Open Huis.
Omgaan met dyslexie.
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Spelling & Dyslexie 2 week
Informatieavond groep 5
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Helpen bij huiswerk en plannen
SWV Slinge-Berkel Woensdag 7 november 2018
Voorlichtingsavond Dyslexie
Voorlichtingsavond 4 mavo
Spelling & Dyslexie 2 week
Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
Voorlichting Dyslexie
Dyslexiebeleid Open Huis.
Transcript van de presentatie:

DYSLEXIE VOORLICHTING 29-01-2014 Dare to be a winner

Dyslectisch? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot drooadt we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheel.

Protocol dyslexie Visie Beleid opzetten Praktische invulling (talen, zaakvakken, exacte vakken en creatieve vakken)

Taal en dyslexie Klank herkenning Letter Woord betekenis Schema lezen → decoderen grafeem – foneem letter – klank spellen → coderen foneem – grafeem klank – letter Schema Automatiseren/werkgeheugen (opslaan/terughalen) Lees- en schrijfdyslectici

Begeleiding op SG Newton Faciliteiten Introductie training Kurzweil en gebruik hiervan Vergoeding gebruik Daisy en KES bestanden methoden Gebruik eigen laptop/Daisy-speler Gebruik overige eigen hulpmiddelen (BB afnemende mate) Meer tijd bij afname van toetsen Gebruik van werkboeken (NL, EN, WI) Mondelinge afname van toetsen (afspraken per vakgroep) Foutentolerantie (fonetisch geschreven/repeterende fouten m.b.t. spelling en grammatica) Zoveel mogelijk teksten aanbieden in Arial pnt 12 regelafstand 1,5

Begeleiding op SG Newton Verdere ondersteuning Begeleidingsgesprekken klas 1 t/m 3 (2 keer per jaar) Begeleidingsgesprek klas 4 (1 keer per jaar) Taalondersteuning (woensdag 1e uur) Sociaal-emotionele ondersteuning (woensdag 1e uur) Vergroting alleen klas 1 (afhankelijk onafhankelijk)

Evaluatie 2013 Niet gebruiken van werkboeken hinderlijk Docenten houden rekening met dyslexie Duidelijkheid over begeleiding Leerlingen voelen zich gezien en gehoord 2014-2015: herzien van faciliteiten pas en nieuwe leerlingen kennis geven van foutentolerantie

SE en CE SE Meer tijd Verklanking/mondeling overhoren Foutentolerantie Gebruik onthoudkaartjes

CE BBL en KBL: Mavo: Meer tijd (max. 30 minuten) Digitale afname theorie examen Vergroting (Arial punt 12) Mavo: Verklanking/voorlezer (noodzaak verklaring)

EINDE VAN DE PRESENTATIE GELEGENHEID TOT HET STELLEN VAN VRAGEN Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met: Sascha van der Zon of Bettina Giovannangelo dyslexie coördinaat SG Newton s.vdzon@atlascollege.nl b.giovannangelo@atlascollege.nl