DYSLEXIE VOORLICHTING 29-01-2014 Dare to be a winner
Dyslectisch? Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het niet uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot drooadt we niet ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheel.
Protocol dyslexie Visie Beleid opzetten Praktische invulling (talen, zaakvakken, exacte vakken en creatieve vakken)
Taal en dyslexie Klank herkenning Letter Woord betekenis Schema lezen → decoderen grafeem – foneem letter – klank spellen → coderen foneem – grafeem klank – letter Schema Automatiseren/werkgeheugen (opslaan/terughalen) Lees- en schrijfdyslectici
Begeleiding op SG Newton Faciliteiten Introductie training Kurzweil en gebruik hiervan Vergoeding gebruik Daisy en KES bestanden methoden Gebruik eigen laptop/Daisy-speler Gebruik overige eigen hulpmiddelen (BB afnemende mate) Meer tijd bij afname van toetsen Gebruik van werkboeken (NL, EN, WI) Mondelinge afname van toetsen (afspraken per vakgroep) Foutentolerantie (fonetisch geschreven/repeterende fouten m.b.t. spelling en grammatica) Zoveel mogelijk teksten aanbieden in Arial pnt 12 regelafstand 1,5
Begeleiding op SG Newton Verdere ondersteuning Begeleidingsgesprekken klas 1 t/m 3 (2 keer per jaar) Begeleidingsgesprek klas 4 (1 keer per jaar) Taalondersteuning (woensdag 1e uur) Sociaal-emotionele ondersteuning (woensdag 1e uur) Vergroting alleen klas 1 (afhankelijk onafhankelijk)
Evaluatie 2013 Niet gebruiken van werkboeken hinderlijk Docenten houden rekening met dyslexie Duidelijkheid over begeleiding Leerlingen voelen zich gezien en gehoord 2014-2015: herzien van faciliteiten pas en nieuwe leerlingen kennis geven van foutentolerantie
SE en CE SE Meer tijd Verklanking/mondeling overhoren Foutentolerantie Gebruik onthoudkaartjes
CE BBL en KBL: Mavo: Meer tijd (max. 30 minuten) Digitale afname theorie examen Vergroting (Arial punt 12) Mavo: Verklanking/voorlezer (noodzaak verklaring)
EINDE VAN DE PRESENTATIE GELEGENHEID TOT HET STELLEN VAN VRAGEN Voor vragen en/of opmerkingen kunt u contact opnemen met: Sascha van der Zon of Bettina Giovannangelo dyslexie coördinaat SG Newton s.vdzon@atlascollege.nl b.giovannangelo@atlascollege.nl