Usability analyse
Inhoud www.blokker.nl/ MBTI homepagina Eisenberg hele website Cialdini homepagina
MBTI (1) Competitieve bezoeker Snelle beslissingen Nuttige feiten (vult zelf de rest aan) Lost graag problemen op Weinig doorklikken Mening expert belangrijk Plaatjes gebruiken
MBTI (2) Spontane bezoeker Snel Emotie Specifiek Gevoel Felle kleuren, vet gedrukte tekst, afbeeldingen Belangrijke informatie goed zichtbaar Gevoelig voor cross- en upsell Maakt snel keuzes
MBTI (3) Humanistische bezoeker Langzaam Emotie Loyaal (tenzij niet tevreden) Goede luisteraar Persoonlijk Afbeeldingen gebruiken met mensen Ervaringen van andere mensen laten zien
MBTI (4) Methodische bezoeker Langzaam Feiten Veel doorklikken Heeft veel specifieke informatie nodig Totaalplaatje belangrijk Vergelijken Plannen De website van Blokker is ingericht op de methodische bezoeker, bovenstaande eigenschappen zijn allemaal van toepassing.
Eisenberg (1) Functional (werkt de website) Geen dode links Geen afbeeldingen die niet werken Accessible Geen app Geen gebruiksvriendelijke website voor mobieltjes
Eisenberg (2) Usable (afwijkend gedrag) Zoekoptie midden bovenin Balk met soort artikelen onder zoekopties (midden bovenin) Mijn winkelwagen rechtsboven Contact rechts onderaan Betaalopties midden onderaan Logo linksboven Intuitive (wegnemen onzekerheden) 600 afhaalpunten Op werkdagen voor 14:00 besteld, volgende dag in huis 30 dagen bedenktijd Niks over verzendkosten
Eisenberg (3) Persuasive (overgaan tot conversie) Groot nadeel registreren In winkelmandje, dan pas bestellen
Cialdini (1) Sociale bewijskracht (kiest de groep er ook voor) Niks over te vinden Cijfer 1/5 Autoriteit (macht uitstralen) Merken Veiligheid Cijfer 4/5 Schaarste Tijdelijke acties Dagaanbieding
Cialdini (2) Sympathie (positieve associaties) (Wieler) sport kaarten winnen Cijfer 2/5 Commitment & consistentie (hebben andere klanten gekozen voor het bedrijf) Niks over te vinden Cijfer 1/5 Wederkerigheid (is de klant bereid iets voor het bedrijf te doen) Zij laten klant iets samenstellen, klant voor zich verplicht fiets dan te kopen Cijfer 3/5 Eindscore 2.5/5
Conclusies MBTI Ingericht op methodische bezoeker Eisenberg Lagen piramide aanwezig, alleen voor mobieltjes niet gebruiksvriendelijk Cialdini Sociale bewijskracht en commitment & consistentie ontbreken
Bronnen Website www.blokker.nl/ MBTI http://www.concept7.nl/hoe-bereik-ik-de-competitieve-bezoeker-op-mijn-site/ http://www.concept7.nl/hoe-communiceer-ik-effectief-met-een-spontane-bezoeker/ http://www.concept7.nl/de-humanistische-bezoeker-in-het-hart-raken/ http://www.concept7.nl/hoe-bereik-ik-mijn-doel-bij-een-methodische-bezoeker/ Eisenberg http://www.pietvandenboer.nl/whitepaper-website-optimalisatie-in-6-stappen/ Cialdini
Vragen?