Dorpen Vroeger Nu Later

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Jong-leren in Kwintelooijen
…. bestonden vroeger niet …. bestaan nu vooral in Azië, Zuid-Amerika en Afrika …. ontstaan door verhuizing van platteland naar stad …. van 9 (50 jaar geleden)
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
500 – 1000 na Christus RIDDERS en KASTELEN.
Omgaan met geschiedenis
Dorpen Vroeger Nu Later
Dorpen Vroeger Nu Later
Trek een stukje van een ansichtkaart uit de hoge hoed.
Praktische Opdracht CKV
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Hoe ik paddenstoel word
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN? TAAK 2 HOE ZIEN STAD EN DORP ERUIT?
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Bilthoven - Beerschoten
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Ochtend in Zeeland Muziek : SASKIA enSERGE Ochtend in Zeeland.
Alkmaar Binnenste Buiten
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Boerderijen in Friesland
Klanttype doelgroep. Doelgroep: Een groep mensen met en gelijke behoefte. Eisen: De groep moet duidelijk een eigen behoefte hebben (afstemmen assortiment)
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Wijs me de weg ! Luchtfoto, schaal en kaart. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Het landschap in mijn provincie.
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
De stad verandert Blok 3.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Introductie Ontdek Nederland Een ‘locatie’
Voorstelling resultaten vragenlijst 2016 Lieven Dejaeghere
Leven op een domein KA 10 hofstelsel.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Hollandse Meesters 1 Hermitage Amsterdam.
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Thema 5 “De Stad”.
Natuur speurtocht Genesis 2:1 Opdracht:
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Van zwerfstenen tot boeren op de Utrechtse Heuvelrug
Rekenontmoeting Scalda MBO en VMBO
Architectuur.
Mijn visie op onderwijs
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Classic Beauties 1 Hermitage Amsterdam.
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Erfinrichting.
De schatkamer! 1 Hermitage Amsterdam.
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
De gemeente Vierweg.
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Dorpen Vroeger Nu Later plan je eigen ruimte Dorpen Vroeger Nu Later intro

Dorpen Vroeger Nu Later INTRO In Zeeland staat een huis. Niet eentje, maar er staan er zo’n honderdzestigduizend. Bovendien zijn er meer dan tienduizend recreatiewoningen en duizenden boerderijen en andere gebouwen met agrarische doeleinden. Niet alleen huizen, maar ook scholen, fabrieken kantoren, winkels, opslagloodsen vormen samen met andere gebouwen onze dorpen en steden Zeeuwse woningvoorraad

Dorpen Vroeger Nu Later En we hebben veel dorpen in Zeeland. Bron: provincie Zeeland, 1988

Dorpen: Dorpen Vroeger Nu Later Moeten ze nog wel verder groeien? Is daar genoeg ruimte voor? Wat moet er dan maar weg?. Oude monumenten? mooie natuurgebieden? fraaie dorpsgezichten restanten uit een ver verleden?

Dorpen Vroeger Nu Later Moet oud altijd wijken voor nieuw? Ga dat eens onderzoeken in je eigen omgeving. Kies een dorp. Bestudeer bronnen van vroeger en nu en trek er ook op uit om een goed antwoord te geven op de vraag hoe jouw dorp er later uit moet zien? Kattendijke, gezien vanaf de Oosterscheldedijk bron: geoactief

Dorpen Vroeger Nu Later Je kunt het ontstaan en de ontwikkeling van al die dorpen niet los zien van de wording van het Zeeuwse landschap. Door oude en nieuwe kaarten te vergelijken kom je er achter dat er dorpen werden gebouwd op kreekruggen, langs en op dijken, op de kruising van polderwegen en aan oude stroomgeulen en zeearmen. Ellemeet,; dorp omgeven door campings. Bron geoactief

Dorpen Vroeger Nu Later Laten we eens kijken naar de ontwikkeling van het dorpje Dreischor door kaarten uit verschillende jaren te vergelijken Dreischor in1850 Bron: nota Provincie Zeeland “organisch groeien”

Dorpen Vroeger Nu Later Dreischor 65 jaar later. Dreischor in1915 Bron: nota Provincie Zeeland “organisch groeien”

Dorpen Vroeger Nu Later Dreischor weer 75 jaar later. Dreischor in1995 Bron: nota Provincie Zeeland “organisch groeien”

Dorpen Vroeger Nu Later Die verschillende fasen in de uitbreiding van een dorp kun je vervolgens in kaart brengen zoals in onderstaand voorbeeld voor Wissenkerke op Noord-Beveland. Uitbreiding van Wissenkerke Bron: nota Provincie Zeeland “organisch groeien”

Dorpen Vroeger Nu Later Veel dorpen willen uitbreiden. Alleen dan kunnen voorzieningen zoals scholen, winkels, sportclub of huisarts blijven bestaan. Maar hoe groot groeien? Waarmee moet je dan rekening houden? En wat moet er dan voor wijken? Op die vragen gaan jullie bij deze praktische opdracht een antwoord geven. Hansweert. Uitbreidingsplan eind vorige eeuw. Bron geoactief

Dorpen Vroeger Nu Later HOOFDVRAAG bij deze P.O. Welk nieuw ruimtelijk (uitbreidings) plan kan ik voor een dorp ontwerpen rekening houdend met de principes van organische groei? Hoe doe je dat? Je vormt een groepje en maakt een werkplan Je bestudeert allerlei (digitale) bronnen (zie site) Je gaat zelf nog meer (digitale) informatie verzamelen Daarna ga je in je gekozen dorp aanvullende informatie verzamelen (veldwerk) Je gaat al je verkregen informatie verwerken Je presenteert je resultaat Gebruik daarvoor het stappenplan.