tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Schrijfdossier of schrijfportfolio?
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Een kijkje in de schatkist…
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Wat gaan we leren in groep 5
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Connect Klanken en Letters
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Een leesstrategie: toepassing
Vergroot je wereld! Uitwisseling Chiavari ELOS Europa als Leeromgeving Op School.
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Woordraadstrategieën
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Een prachtige kans voor uw kinderen
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hoe leer je geschiedenis?
Het belang van plannen.
Lezen: doe het goed voor
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
SET schrijfvaardigheid H5
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Centraal Examen Nederlands
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Vwo 6 – week
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Infographics Wat is de functie van infographics en hoe haal ik belangrijke informatie uit ze? NU Nederlands 2F.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
taal speelt een rol in alle vakken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Een (informatief) Artikel schrijven
Hoe leer je geschiedenis?
Transcript van de presentatie:

tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst. Aanpak: ik laat leerlingen 2 of 3 vragen maken en laat ze in groepen de antwoorden vergelijken. 10 minuten Vervolgens terugkoppeling. Als niet goede antwoord zelf doen? Wat is goed. Voorkennis activeren/ tekstsoort

Waar komen de teksten vandaan? Teksten bevallen/ delen Krantenberichten/ groene amsterdammer/vrij nederland/ kranten online/ NRC next (compact) Dichtbij keuze die eindexamens maken. Zo schools mogelijk? De rest extra verwarrend

tekstbegrip Probleem: waar gaat de alinea over. Aanpak: de alinea’s verdelen over groepen; twee groepen krijgen dezelfde alinea, een groep schrijft de kernzin op van de betreffende alinea, andere groep schrijft de kernvraag op van dezelfde alinea. Kernvraag belangrijk Op het bord blijkt of de kernzin antwoord geeft op de kernvraag.

Er is een kernvraag en daar is ook een antwoord op. Kernzin? Het hoeft geen kernzin te zijn maar er is een antwoord. Soms zelf formuleren.

tekstbegrip Probleem: wat staat er in de alinea. Aanpak: Elke groep krijgt een stuk tekst waar ze in maximaal 5 regels moeten opschrijven waar dit stukje tekst over gaat. Vervolgens worden de stukjes aan elkaar geplakt en moet het 1 geheel worden.

tekstbegrip Probleem: opbouw van de tekst Aanpak: een tekst wordt in stukken geknipt en in een enveloppe gedaan. Elk groepje krijgt een enveloppe en moet van de stukjes tekst een goedlopend verhaal maken Elke groep mist een stukje tekst. Elk groepje heeft ook een stukje te veel. Wat mis je/ wat is teveel? Idee: recepten uit de Volkskrant

tekstbegrip Probleem: functiewoorden; wat betekenen deze functiewoorden. (betekenis) Aanpak: in de enveloppen zitten kaartjes met de functiewoorden en de beschrijving van de functiewoorden. Zoek de beschrijvingen bij de functiewoorden

signaalwoorden Structuur?

tekstbegrip Probleem: de tekst begrijpen Aanpak: de leerlingen zoeken naar belangrijke woorden in de tekst. Zoek het meest betekenisvolle woord. Veelvoorkomende woorden: wordle. Gespreksstof. Zij maken rijtjes van die woorden en kijken wat de relatie is met die rijtjes. (sorteertaken)

divers Van groot naar klein. Voorkennis van onderwerp en structuur. (betoog/uiteenzetting/beschouwing) Vragen in begin wat voor soort tekst. Wie spreekt hier? Wat doet hij hier? Lezen, je wilt iets van een ander weten.

Tekstbegrip Probleem: verbanden zien in de tekst/ opbouw Aanpak: mindmap maken in groepen Andere manier/ visueler. Wolkjes hebben met elkaar te maken of niet. Onderwerp. (wel geven of niet?)

Geluksmomenten Huug Een op een; essay staat erin wat je je voornam om te schrijven. Motivatie Onderwerp van de tekst: goed beeld geschiedenis, politiek, voorkennis, woordenschat. Ontbreekt veel kennis van de wereld. Woordenschat: uit de tekst halen, context, bewustwording van woorden die je niet kent.

Moeilijke woorden Interview Van te voren vragen geven, interview tonen, nogmaals vragen. Samen weten we veel.

modellen Groepen Waar gaat de tekst over Wat voor soort tekst is dit?