Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Screening van toetsen: Psychometrische analyse
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
DNA Korte herhaling.
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
1 Neemt de kennis van onze studenten toe? Een analyse van de kennisgroei op basis van VGT scores Marieke van Onna & Samantha Bouwmeester.
Blackboard als digitale toetsomgeving Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Onderwijsmiddag OWI LAW, 24 mei 2005.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Onderwijsmiddag 24 Mei 2005 Onderwijsmiddag 24 juni 2005 "Digitale toetsen en multiple choice examens: didactische hulpmiddelen en vermindering nakijkwerk"
Beoordelen van docenten loont de moeite!
P-waarde versus betrouwbaarheidsinterval
In deze presentatie ga je kijken hoe van aanwijzingen van het DNA
EIWITSYNTHESE.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Transcriptie DNA overschrijven.
Hoe gebeurt het kopiëren of de replicatie?
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Hoofdstuk 10 : Van DNA tot eiwit
Onderwijsmiddag LAW, 24 mei 2005 Onderwijsmiddag Levens- en Aardwetenschappen Kees de Groot.
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
In deze presentatie ga je kijken hoe het DNA wordt
Transcriptie en translatie van het DNA
Één v/d grootste verzekerings- groepen ter wereld.
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Computer – DNA Een vergelijking. Computer DNA Hardware: elektronische verbindingen in chips Code binair(2-tallig): 0 en 1 Hardware: rug van suiker en.
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
DNA.
Centrale vraag Hoe kunnen inzichten in de moleculaire biologie helpen om ziektes te begrijpen, te voorkomen en te genezen?
Paragraaf 3.3 DNA vertaald.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Werken met de Stercollecties
HIV replicatie.
Genexpressie = de mate waarmee het DNA van een gen gekopieerd wordt naar mRNA en mRNA vertaald wordt naar een aminozuurvolgorde.
Thema 7 Genexpressie DEEL 3 Gentisch materiaal en celdelingen.
Thema 8 Moleculaire genetica
Thema 8 Moleculaire genetica
BIO 42 Replicatie “hoe het DNA in een cel wordt verdubbeld”
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
BIO 42 Het centrale dogma.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
BIO 42 Replicatie en PCR “hoe het DNA in een cel wordt verdubbeld”
of de synthese van eiwitten
De PCR reactie.
DNA, RNA en Eiwitsynthese
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
B5 translatie en eiwitsynthese
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Cursus Genklonering GKL11 Les3: expressievectoren Rotterdam, september 2010.
DNA replicatie Basisstof 3.
6A1-Stofwisseling. B4 Eiwitsynthese (les3). Hoe haal je de INFO van het DNA? Volgorde van de ‘letters’ A-T-G-C = info. Één gen bevat de info voor één.
B4 TRANSCRIPTIE. DEZE LES Uitleg B4 Transcriptie Nakijken opdrachten B3 Opdrachten maken B4.
Bijeenkomst September 2015
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Toetsing en toetsontwikkeling
NIBI 2017 – Eiwitsynthekenen
6A1-Stofwisseling. B4 Eiwitsynthese (les3).
Eiwit synthese.
Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Les 2: gegevens samenvatten
DNA, RNA en Eiwitsynthese
Open online aansluitingsmodules statistiek
Toetsen van verschillen tussen twee of meer groepen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005

Toetscyclus

Voorbeeldformulier ELION

Statistiek n Psychometrie = getalsmatige analyse van vragen en toets n Feedback voor docent n Belangrijkste criteria per vraag –Moeilijksheidsgraad p-waarde: aantal correcte antwoorden / totaal aantal antwoorden –Onderscheidend Vermogen Rit-waarde: corRelatie item toets n Voorbeelden uit Moleculaire Biologie, module 004/009, 2005

“Ideale” vraag 5. Hieronder is een definitie van een groep medische fungi weergegeven: “Fungi met een levenscyclus waarbij infectie van een warmbloedig dier (incl. de mens) een integraal onderdeel is. Deze cyclus kan zich voor een belangrijk deel in de omgeving afspelen, maar de infectieuze fase verhoogt de fitness van de soort.” Deze beschrijving past bij de categorie: a. Opportunisten b. Chitridiomycota c. Commensalen d. Pathogenen n p-waarde: 0.63 n Rit-waarde: 0.44

1. Hieronder is de basevolgorde weergegeven van een prokaryote promoter: 5’TCTAGTTATGGCATAAAGTATACCGGGATCTCCGGATCCATGCGAA a. b. c. d. Een onderzoeker weet dat ergens in dit fragment de transcriptie zal moeten beginnen. Geef op basis van de jouw bekende prokaryote promoter structuur aan op welke van de aangegeven posities de transcriptie zal beginnen? A. positie a. B. positie b. C. positie c. D. positie d. n p-waarde: 0.22 n Rit-waarde: 0.32 Gokken?

8. Voor de translatie van mRNA worden aminoacyl tRNAs gebruikt die passen op de codon tripletten. Als dit de DNA streng is die de coderende informatie voor een eiwit beschrijft: CCC.GAG.ATG.TGG Welke bijpassend anticodons (5’ > 3’ richting) horen er dan op de respectievelijke tRNAs aanwezig te zijn? a. GGG, CUC, UAC, ACC b. GGG, CUC, CAU, CCA c. CCC, GAG, AUG, UGG d. CCC, GAG, GUA, GGU n p-waarde: 0.03 n Rit-waarde: 0.12 Te moeilijk?

Te makkelijk? 14. Waarom kan een PCR reactie beter met het DNA polymerase van de thermofiele bacterie Thermus aquaticus worden uitgevoerd dan met het enzym van E.coli? a. Omdat het DNA polymerase van Thermus aquaticus minder fouten maakt dan het E.coli DNA polymerase b. Omdat het DNA polymerase van E. coli minder snel is in de DNA synthese c. Omdat het DNA polymerase van Thermus aquaticus ook circulair DNA kan amplificeren d. Omdat het DNA polymerase van Thermus aquaticus stabiel is bij de hoge temperaturen die in de PCR reactie gebruikt worden. n p-waarde: 0.97 n Rit-waarde: 0.15

Multiple Choice versus Open n Module 004/009, 2005 –15 MC vragen, 3 open vragen –Verschil gemiddeld cijfer Open en MC: 0.28 –Standaard Deviatie: 1.15 –Hoge Correlatie: 0.50 n Literatuur –Het is mogelijk met iedere toetsvorm alle niveaus van cognitieve vaardigheden te meten –Efficientie break-even point: 50 studenten

Toetsbeleid n Afstemming toetsing op leerdoelen n Inzet verschillende functies van toetsen –Voorkennis, diagnostisch, oefenen, assessment, … n Keuze toetsinstrumenten n Implementatie kwaliteitszorg

Literatuur n H. van Berkel: “Zicht op Toetsen”, Van Gorcum (1999) n S. Draaijer, “Flexibilisering van Toetsen”, handboek van Digitale Universiteit (2004) n L. van Gastel: “Statistisch rapport Module 004/009” (2005)