Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent
De acties van het project Taalbeleid 1.Online Toets ‘Academisch Nederlands’ 2.Workshops ‘Academisch Nederlands’ NT2 3.Facultaire sessies ‘Academisch Schrijven’ 4.Individuele begeleiding 5.Writing Clinics 6.Website 7.Workshops ‘Hoe geef ik taalondersteuning?’
42% van de allochtonen in ‘12-’13 zijn West-Europeanen Context Allochtonen (allen)5,6%6,9%7,5%10,4% Allochtonen (TMA, RUS et al)2,6% 3,1%3,9% Anderstalig0,8%2,4%6,5%7,8%
Online Toets ‘Academisch Nederlands’ : uitgebreid feedback (3 faculteiten) : automatisch feedback (alle faculteiten) : automatisch feedback (alle faculteiten) sensibiliserende functie
Workshops ‘Academisch Nederlands’ : Studenten zonder Nederlandstalige vooropleiding (NT2) : NT2’ers + Taalzwakke studenten Maatwerkhoeken Samenwerking SLO Nederlands
Workshops ‘Academisch Nederlands’ : 40 studenten : 66 studenten : 73 studenten : 56 studenten
Individuele begeleiding Bekendmaking via studentenkringen, studiebegeleiders en docenten : 44 studenten : 121 studenten : 177 studenten : 170 studenten
Individuele begeleiding Nut? Haalbaar? Writing Clinics in RE, LW, PPW Master- en bachelorproeven
Facultaire sessies ‘Academisch schrijven’ Op maat van de faculteit In samenwerking studiebegeleiders en docenten 3 de bachelor
Facultaire sessies ‘Academisch schrijven’ : LW en RE : 6 van de 11 faculteiten : 4 faculteiten PPW, FEB, LW, RE : 4 faculteiten PPW, FEB, LW, RE
Website Informatiebron correct Nederlands Do’s & Don’ts Voorbeelden Academisch Taalgebruik Slides facultaire sessies Taaltoets
Workshops Academisch Nederlands: Effect Stagiairs: 22 leraars-in-opleiding tussen 22F/2M Vrije stage (20 hrs/60 hrs) 1 semester
Workshops Academisch Nederlands: Effect Stagiairs: Vrijheid Nieuwe werkvormen: experimenteren Invloed op lespraktijk en zelfzekerheid
Workshops Academisch Nederlands: Effect Stagiairs:
Workshops Academisch Nederlands: Effect Anderstalige studenten Focusgroepen / Diepte-interviews
Workshops Academisch Nederlands: Effect Anderstalige studenten Verbetering productieve vaardigheden Veilige context om te experimenteren Constructieve feedback Hoger zelfvertrouwen Enthousiasme over didactische werkvorm
Toekomst Docenten en studiebegeleiders Vak ‘Academisch schrijven’ (3 de bach) Workshop ‘Hoe geef ik taalondersteuning?’ Kwaliteitslabel cursussen
Bedankt!