LEAN Management in Parker

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Codering: bestelling wordt gemaakt via internet en komt binnen bij Wehkamp. 2. Filter invoer: van een bestaande klant gaat de order door naar order.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Performance management
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Corporate Portfolio Management
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Besturing van (bedrijf)processen
The CAF Procedure voor externe feedback
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Talentmanagement in de Technische Dienst
Klassieke AO Leseenheid1
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Logistiek management: begrippen en principes
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
III Procesdenken in de praktijk
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Schitterende Organisaties®
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Besturing van (bedrijf)processen
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Management Accounting Management Control
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Strategische Buurt Ontwikkeling
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Functiefamilies Vlaamse overheid
Insights & Essentials Willem van Putten
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 6.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Business Process Management
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Hoofdstuk 9 Taakcluster Management support
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Methoden om te werken aan continue verbetering
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

LEAN Management in Parker P1.9b Lean Management P1.9b Lean management

Het overzicht Wat is lean voor Parker De waarde creatie Een visueel transformatie proces

P1.9b Lean management

Een aparte procedure … LEAN neemt een belangrijke plaats in binnen de bedrijfsstrategie van Parker

Verlies door overproductie Verlies door wachttijd De 7 vormen van verlies (ook op kantoor te vinden) Verlies door overproductie Verlies door wachttijd Transport verlies Bewerkings verlies How do we shorten the value stream? By cutting out waste. Review 7 Wastes. Make sure they are clearly understood (ask the participants for examples). Overproduction – producing goods over and above those required by the market. The WORST WASTE as it obscures more fundamental problems. Waiting Time – Operators idle. Waste in the form of waiting should be exposed so we can correct the problem…overproduction will hide that idle time. Transportation – Double or triple handling of materials. Processing – Washing, de-burr, filing, trim, etc. Inventory – in process due to large lots, obsolescence, poor balance, etc. Motion – wasteful hand, feet and body motions Product Defects – sorting, repair, etc. Voorraad verlies Verlies door beweging Verlies door defecten Lean… the way we do things Parker Lean System P1.9b Lean management

Identificeer waarde door de ogen van de klant Wat is lean denken? Identificeer waarde door de ogen van de klant Defineer de waarde stroom Flow Pull Perfectie As you will recall from the first Lean Boot Camp, our Parker Lean System is based on the Toyota Production System. In Lean Thinking, by James Womack, 5 key principles of this system are identified. The first is: Identify value through the customer’s eyes What does this mean? This is the critical first step It is accomplished through “robust” dialog with the ultimate customer: What product or products? Which unique capabilities or features? What quantity and delivery frequency? What price? Value can only be defined by the ultimate customer. Lean thinking must start with a conscious attempt to precisely define value in terms of specific products with specific capabilities offered at specific prices through a dialogue with specific customers. Specifying value accurately is the critical first step. Providing the wrong good or service the right way is waste. The second principle is: Define the Value Stream What does that mean? The value stream is the set of all the specific actions required to bring a specific product (goods or services) through three critical management tasks: the problem-solving task– concept to design to engineering to launch, the information management task-- order-taking through detailed scheduling to delivery And the physical transformation task-- raw materials to finished product into the customers’ hands The third principal is Flow . We want to flow value to the customer at the rate of customer demand, without waste. When we cannot flow, we pull. And, we continuously pursue perfection. This is the concept that defines lean as a journey, not a destination. Identifying and eliminating waste is a process that is repeated continuously. As one level is achieved, the next opportunities for waste elimination reveal themselves. P1.9b Lean management

Waardestroom verbetering vormt basis Streven naar LEAN waardestromen, onafhankelijk van afdeling, productie en kantooromgeving. Begin met vaststellen en analyseren van huidige waardestromen. Om de waardestromen te verbeteren wordt er een transformatieplan aan gekoppeld.

De motor van verandering: Plan Do Check & Reflect Adjust Or Act Again, our approach with everything we should be done utilizing the PDCA process. The Parker Lean System tracking centers for both manufacturing and the non-manufacturing functions facilitate this process. And of course, we do not want to miss the step of standardizing our improvements once we have proven them successful. P1.9b Lean management

Bedrijfsdoel en gebruikte definities LEAN wordt als strategie gebruikt om de volgende bedrijfsdoelen te bereiken: Snelste naar de markt Beste kwaliteit Laagste kosten door verkorten waardestroom Er bestaan meerdere definities, echter de onderstaande worden gehanteerd Waardestroom (valuestream) Aaneenschakeling van processtappen die doorlopen worden om waarde voor de klant (intern en extern) toe te voegen. Onafhankelijk van afdelingen. LEAN Continu verbeteren van alle waardestromen in de organisatie, met gebruik van gedefinieerde gereedschappen. Verbeteringen zijn gericht op waardestroom verkorten, waarde toevoegen, en kwaliteit verhogen.

Wat is Value Stream Mapping? Value Stream Mapping wordt gebruikt voor waardestroom analyse om uiteindelijk een transformatieplan te kunnen maken. Met VSMapping worden de waardestroom en de verbeteringen schematisch in beeld gebracht. Gebruik maken van VSMapping bevordert de communicatie. Het is belangrijk dat de uit te voeren verbeteringen SMART zijn.

Waarde keten

Het Transformatie proces

Doelstelling LEAN Management PFS Die is tweeledig: Beschrijven van het transformatieproces door het continu verbeteren van de waardestromen met één transformatieplan. Beheer van LEAN werkwijzen/ gereedschappen.

Opzet LEAN management Bestaat uit 2 onderdelen: Transformatieproces = PDCA Transformatieplan Bestaat uit 2 onderdelen: Transformatieproces = PDCA = plan do check act Gebruiken van gedefinieerde werkwijzen/gereedschappen

Transformatieproces Doelstelling is het transformatieplan werkelijkheid te maken, door prioriteiten en resources te sturen. Dit gebeurt onder verantwoordelijkheid van de lean-transformatie-stuurgroep (LTS) Dit proces bestaat uit 2 stappen: meerjaren plan - creëer een transformatieplan Input: Projectvijver, forecast, capaciteit, business plan, SD matrix Gereedschap: 4 jaar break-through waardestroom Output: 4 jaar mijlpalen overzicht, fasering jaarplan - sturing projecten/resources Gereedschap: 1-2 jaar waardestroom SMART projecten 3-8 maanden Resource planning Prioriteit vaststellen

Continuous Improvement Lean Transformation Plan Standard Work Continuous Improvement Lean Transformation Plan ANALYSES MEASURE DEFINE CONTROL IMPROVE 6σ Management Yearly Strategy Deployment (Value Stream Planning) Tracking Centers Lean Transformation Steering Committee Quarterly Lean Transformation Steering Committee Montly Project Leader Weekly Business Plan Milestone Plan Project ENGINEERING YOUR SUCCESS. P1.9b Lean management

Plaats van transformatieproces in de organisatie (schematisch) Business Planning Input: LEAN werkwijze F1.5.008 Forecast Strategic Deployment Strategisch Lean Management Transformatieplan Stuurgroep VSM Tactisch Meerjarenplan Jaarplan Output: Kaders Taken SMART Projecten Feedback: F1.9.0013 LJA BP Project status Projecten Bedrijfsprocessen Operationeel Feedback: Status F1.9.011 Lean Solutions Voortgang (sub)projecten

Uitvoering transformatieproces Bij het uitvoeren van het proces is het van belang om gebruik te maken van standaard lean-gereedschappen Tracking Centers om transformatie te volgen VSMapping 6-Sigma projectsturing

Tracking Centers Publicatieborden met specifieke indeling en informatie om processen te verbeteren Doel is visueel maken van PDCA cyclus en daarmee het continu verbeteren te ondersteunen Elk fase uit Plan-Do-Check-Act cyclus wordt weergegeven Afhankelijk van desbetreffende cyclus verschillen de weergegeven gegevens

Manage het transformatieproces met gekoppelde Tracking Centers PDCA The site board should point to the value streams where improvements are needed. Linkages between boards, information flow between them is bi-directional P D C A P1.9b Lean management

Visueel managen transformatie met verschillende Tracking Centers (TC) 1ste niveau: Site TC - Bedrijfsniveau Plan: Meerjarenplan en plattegrond Do: Implementatie op hoofdlijnen op kwartaal basis volgen Check: Metingen bedrijfsresultaten Act: Plannen aanpassen indien nodig 2de niveau: Valuestream TC(s) – Waardestroom niveau - Gekoppeld aan Site TC Plan: Concreet jaarplan voor waardestroom transformatie Do: Projecten op maand basis volgen Check: Controlemetingen aan waardestroom 3de niveau: Team Improvement – Werk Cel/Team niveau Plan: Planning van verbeteringen Do: Taken op weekbasis volgen Check: Metingen cel / team resultaten

Manage het transformatieproces met gekoppelde Tracking Centers PDCA The site board should point to the value streams where improvements are needed. Linkages between boards, information flow between them is bi-directional P D C A P1.9b Lean management

Samengevat – Transformatieproces Transformatieplan is een meerjaren plan, gekoppeld aan de waardestroom(en) en de plattegrond van het bedrijf Visueel managen van de transformatie met verschillende tracking centers Continu proces dat verloopt volgens de PDCA cirkel onder verantwoordelijkheid van de LTS

Dank U voor uw aandacht