Omgevingsanalyse als beleidsinstrument Strategisch omgaan met gegevens Paul Mahieu & Jan Vanhoof
Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 3 stellingen Een model 4 cases slotbeschouwing
Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing
Meten is weten Omdat De minister het zegt: “informatierijke schoolomgeving” De internationale trend heet: * evidence based management * data driven decision making * data driven development De inspectie er een zaak van maakt: “e / i / q” -scan
Voorontwerp van decreet betreffende de kwaliteit in het onderwijs § 2. Met het oog op het realiseren van de vermelde doelstellingen, moet een onderwijsinstelling ten minste: 1° de onderwijsreglementering respecteren (cf. minimumdoelen, erkenningsvoorwaarden, financiering- en subsidiëringsvoorwaarden; 2° beschikken over voldoende beleidsvoerend vermogen daartoe; 3° een eigen kwaliteitssysteem hanteren, met inbegrip van een vorm van zelfevaluatie waar de regelgeving dit vereist.
Implicaties voor schoolbeleid? Kortom: Om in een context van deregulering en het vergroten van de autonomie onderwijskwaliteit te waarborgen, moet de mogelijkheid van scholen om de beleidsruimte te benutten groot zijn. Vandaar de opkomst van termen als beleidsvoerend vermogen, beleidskracht, interne kwaliteitszorg en zelfevaluatie Vandaar de opkomst van geïnformeerde schoolontwikkeling
Meten is weten Omdat Het een meerwaarde geeft aan het schoolbeleid Het een antwoord is op een maatschappelijke vraag/verwachting Het mogelijk is dank zij o.a. nieuwe wettelijke en technische opportuniteiten
Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing
2 stellingen Cijfers zeggen op zich niets Onderzoek is geen doel
Gegevens gegevens meten + code, legende, … informatie weten + ervaring kennis + wijsheid actie doen
Gegevens – informatie - kennis 7.52 / 8.38 8.52 / 9.38 9.52 / 10.38 … 8.22 / 9.08 9.22 / 10.08 10.22 / 11.08
Gegevens – informatie - kennis Antwerpen / Turnhout 7.52 / 8.38 8.52 / 9.38 9.52 / 10.38 … Turnhout / Antwerpen 8.22 / 9.08 9.22 / 10.08 10.22 / 11.08
Gegevens – informatie - kennis Antwerpen / Turnhout 7.52 / 8.38 8.52 / 9.38 9.52 / 10.38 … Turnhou / Antwerpen 8.22 / 9.08 9.22 / 10.08 10.22 / 11.08
Vraag: Welke gegevens / kennis / vormen van kennismanagement Zijn beschikbaar / nodig voor de uitbouw van kwaliteitsvol onderwijs ?
2 stellingen Cijfers zeggen op zich niets Onderzoek is geen doel
Kwaliteitszorg als systematische en geïnformeerde beleidsvoering Plannen Plannen Aanpassen Aanpassen Doen Doen Controleren Controleren 16
Geïnformeerde schoolontwikkeling: Beleidsgerichte invalshoek
Geïnformeerde schoolontwikkeling: onderzoeksgerichte invalshoek Een heldere vraag als uitgangspunt vooropstellen Relevant Gekaderd Werk maken van doelmatige gegevensverzameling Een gepaste strategie voor de gegevensverzameling kiezen Validiteit bewaken Betrouwbaarheid bewaken Bewaken van de efficiëntie en haalbaarheid Het beantwoorden van de vraag - Interpretatie
Bij de interpretatie: Een gepaste basis voor beoordeling Een normgericht referentiekader: Hoe goed doen wij het in vergelijking met anderen? Een criteriumgericht referentiekader: Hoe goed doen wij het in vergelijking met onze eigen verwachtingen/standaarden? Een schoolgericht referentiekader. Hoe goed doen wij het in vergelijking met voorheen?
Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing
Een model CIPO context (omgeving) input (wat komt binnen) proces (hoe doen we het) output (wat gaat uit
Meten is weten Een model MRMM macro (wereld tot Vlaanderen) regio (Antwerpen) meso (de school) micro (de klas)
Van Pisa tot ouderbezoek C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro
5 cases C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro
Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing
5 cases C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro
Segregatiecurve in Antwerpen (2008)
In- en uitstromers SO in Antwerpen
C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro
Meso-context bronnen: Het “café” om de hoek Eigen (markt)onderzoek Omgevingsanalyse (LOP) Desk research van eigen gegevens (personeel, publiek, leveranciers, …) Raden en organen Toekomstverkenning
3de jaar handel School1 School2 School3 School4 School5 School6
Semantische differentiaal Groot Moeilijk Wit … Klein Gemakkelijk Zwart …
Toekomstverkenning Backcasting Scenario’s Gaming en simulatie Modellen Netwerk-analyse Delphi-onderzoek SWOT-analyse
C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro
Meso-input Inhoud: GOK-indicatoren Recruteringskaarten Thuistaal Trekkende bevolking Opleiding moeder Thuisloos Vervangingsinkomen Recruteringskaarten Schoolachterstand Anderstalige nieuwkomers
Meso-input Bron LOP (schoolfiches) Interne gegevens CLB Marktonderzoek
C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro
Meso-proces & output Inhoud: Voortgang leerlingen Voortgang onderwijsproces Doorstroming lln. Schoolontwikkelingsproces
Meso-proces & output Bron: Zelf-evaluaties Schooldoorlichting AGODI via LOP (zittenblijven, doorstroom BuO) SIBO (www.schoolfeedback.be) Rapporten klassenraden
Schoolfeedbackproject als casus Ontwikkeling van een systeem voor geautomatiseerde aanmaak en distributie van schoolfeedback voor elke school die dat wil Voor de leergebieden / groepen naar keuze Op basis van toetsen & modellen ontwikkeld in wetenschappelijk onderzoek Ontwikkelingsperspectief
Voorbeeld feedbackrapport Feedback op schoolniveau Concepten Leerwinst Corrigeren voor instroomkenmerken Toegevoegde waarde Groeicurven Kruistabellen Representatie instroomkenmerken in diagrammen (cirkel, staaf, blokken) en boxplot Toelichtingen gestandaardiseerd Feedback op leerlingniveau: ruwe vaardigheidsscores percentielzones
Om af te ronden
Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing
Gebruik Instrumenteel: Concrete actiepunten Conceptueel: anders kijken en een verfijnder beeld Symbolisch: Legitimatie voor keuzes Strategisch: basis voor verantwoording Motiverend en prikkelend Leerlinggericht
Barrières Wantrouwen tegenover data Gebrek aan opleiding Werken met data geen deel van de job Leerkracht = vak- en handelingsgericht, niet datagericht Data leidt weg van onderwijzen … => geen datagerichte cultuur