Omgevingsanalyse als beleidsinstrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

Omgevingsanalyse als beleidsinstrument Strategisch omgaan met gegevens Paul Mahieu & Jan Vanhoof

Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 3 stellingen Een model 4 cases slotbeschouwing

Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing

Meten is weten Omdat De minister het zegt: “informatierijke schoolomgeving” De internationale trend heet: * evidence based management * data driven decision making * data driven development De inspectie er een zaak van maakt: “e / i / q” -scan

Voorontwerp van decreet betreffende de kwaliteit in het onderwijs § 2. Met het oog op het realiseren van de vermelde doelstellingen, moet een onderwijsinstelling ten minste: 1° de onderwijsreglementering respecteren (cf. minimumdoelen, erkenningsvoorwaarden, financiering- en subsidiëringsvoorwaarden; 2° beschikken over voldoende beleidsvoerend vermogen daartoe; 3° een eigen kwaliteitssysteem hanteren, met inbegrip van een vorm van zelfevaluatie waar de regelgeving dit vereist.

Implicaties voor schoolbeleid? Kortom: Om in een context van deregulering en het vergroten van de autonomie onderwijskwaliteit te waarborgen, moet de mogelijkheid van scholen om de beleidsruimte te benutten groot zijn. Vandaar de opkomst van termen als beleidsvoerend vermogen, beleidskracht, interne kwaliteitszorg en zelfevaluatie Vandaar de opkomst van geïnformeerde schoolontwikkeling

Meten is weten Omdat Het een meerwaarde geeft aan het schoolbeleid Het een antwoord is op een maatschappelijke vraag/verwachting Het mogelijk is dank zij o.a. nieuwe wettelijke en technische opportuniteiten

Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing

2 stellingen Cijfers zeggen op zich niets Onderzoek is geen doel

Gegevens gegevens meten + code, legende, … informatie weten + ervaring kennis + wijsheid actie doen

Gegevens – informatie - kennis 7.52 / 8.38 8.52 / 9.38 9.52 / 10.38 … 8.22 / 9.08 9.22 / 10.08 10.22 / 11.08

Gegevens – informatie - kennis Antwerpen / Turnhout 7.52 / 8.38 8.52 / 9.38 9.52 / 10.38 … Turnhout / Antwerpen 8.22 / 9.08 9.22 / 10.08 10.22 / 11.08

Gegevens – informatie - kennis Antwerpen / Turnhout 7.52 / 8.38 8.52 / 9.38 9.52 / 10.38 … Turnhou / Antwerpen 8.22 / 9.08 9.22 / 10.08 10.22 / 11.08

Vraag: Welke gegevens / kennis / vormen van kennismanagement Zijn beschikbaar / nodig voor de uitbouw van kwaliteitsvol onderwijs ?

2 stellingen Cijfers zeggen op zich niets Onderzoek is geen doel

Kwaliteitszorg als systematische en geïnformeerde beleidsvoering Plannen Plannen Aanpassen Aanpassen Doen Doen Controleren Controleren 16

Geïnformeerde schoolontwikkeling: Beleidsgerichte invalshoek

Geïnformeerde schoolontwikkeling: onderzoeksgerichte invalshoek Een heldere vraag als uitgangspunt vooropstellen Relevant Gekaderd Werk maken van doelmatige gegevensverzameling Een gepaste strategie voor de gegevensverzameling kiezen Validiteit bewaken Betrouwbaarheid bewaken Bewaken van de efficiëntie en haalbaarheid Het beantwoorden van de vraag - Interpretatie

Bij de interpretatie: Een gepaste basis voor beoordeling Een normgericht referentiekader: Hoe goed doen wij het in vergelijking met anderen? Een criteriumgericht referentiekader: Hoe goed doen wij het in vergelijking met onze eigen verwachtingen/standaarden? Een schoolgericht referentiekader. Hoe goed doen wij het in vergelijking met voorheen?

Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing

Een model CIPO context (omgeving) input (wat komt binnen) proces (hoe doen we het) output (wat gaat uit

Meten is weten Een model MRMM macro (wereld tot Vlaanderen) regio (Antwerpen) meso (de school) micro (de klas)

Van Pisa tot ouderbezoek C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro

5 cases C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro

Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing

5 cases C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro

Segregatiecurve in Antwerpen (2008)

In- en uitstromers SO in Antwerpen

C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro

Meso-context bronnen: Het “café” om de hoek Eigen (markt)onderzoek Omgevingsanalyse (LOP) Desk research van eigen gegevens (personeel, publiek, leveranciers, …) Raden en organen Toekomstverkenning

3de jaar handel School1 School2 School3 School4 School5 School6

Semantische differentiaal Groot Moeilijk Wit … Klein Gemakkelijk Zwart …

Toekomstverkenning Backcasting Scenario’s Gaming en simulatie Modellen Netwerk-analyse Delphi-onderzoek SWOT-analyse

C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro

Meso-input Inhoud: GOK-indicatoren Recruteringskaarten Thuistaal Trekkende bevolking Opleiding moeder Thuisloos Vervangingsinkomen Recruteringskaarten Schoolachterstand Anderstalige nieuwkomers

Meso-input Bron LOP (schoolfiches) Interne gegevens CLB Marktonderzoek

C Context I Input P Proces O output Macro Regio Meso Micro

Meso-proces & output Inhoud: Voortgang leerlingen Voortgang onderwijsproces Doorstroming lln. Schoolontwikkelingsproces

Meso-proces & output Bron: Zelf-evaluaties Schooldoorlichting AGODI via LOP (zittenblijven, doorstroom BuO) SIBO (www.schoolfeedback.be) Rapporten klassenraden

Schoolfeedbackproject als casus Ontwikkeling van een systeem voor geautomatiseerde aanmaak en distributie van schoolfeedback voor elke school die dat wil Voor de leergebieden / groepen naar keuze Op basis van toetsen & modellen ontwikkeld in wetenschappelijk onderzoek Ontwikkelingsperspectief

Voorbeeld feedbackrapport Feedback op schoolniveau Concepten Leerwinst Corrigeren voor instroomkenmerken Toegevoegde waarde Groeicurven Kruistabellen Representatie instroomkenmerken in diagrammen (cirkel, staaf, blokken) en boxplot Toelichtingen gestandaardiseerd Feedback op leerlingniveau: ruwe vaardigheidsscores percentielzones

Om af te ronden

Inhoud Omdat gegevens belangrijk zijn 2 stellingen Een model cases slotbeschouwing

Gebruik Instrumenteel: Concrete actiepunten Conceptueel: anders kijken en een verfijnder beeld Symbolisch: Legitimatie voor keuzes Strategisch: basis voor verantwoording Motiverend en prikkelend Leerlinggericht

Barrières Wantrouwen tegenover data Gebrek aan opleiding Werken met data geen deel van de job Leerkracht = vak- en handelingsgericht, niet datagericht Data leidt weg van onderwijzen … => geen datagerichte cultuur