Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid bij cursisten in het volwassenenonderwijs
Overzicht bovendrijvende onderzoeksresultaten Privé-situatie - vertrouwenspersoon Lespraktijk Financieel aspect Onthaal Infrastructuur Vorming en uitwisseling Extra ondersteuning Samenwerking met instanties Oriëntering - screening - doorverwijzing
Privé-situatie - vertrouwenspersoon balans draagkracht-draaglast niet in evenwicht persoonlijk verbindend contact met lkr 1 vertrouwenspersoon leerkrachten bij duidelijkheid wie waar wat C L Z D
Lespraktijk methodiek taakbelasting Differentiëren op maat Kracht van groep Kracht van individu tijd / ruimte succeservaring C L Verwachtingen duiden Spreiding bewaken Vakoverschrijdende opdrachten Feedback en bijsturing L C evaluatie Stressfactor door verleden/ faalangst Soorten van evalueren inzetten Spreiding van hoofdvakken L C
Financieel aspect Gratis opleidingen / tussenkomst VDAB = grote hulp Anders = duur spreidingsplan voor betaling stimulanspremie / studiebeurs voor lage inkomens vorming rond buitenkant (kansarmoede) C L O D
Warm onthaal Volwassen zijn schools vaardig zijn Duidelijke info Administratieve ondersteuning Sterk bij start Afbouwen gedurende traject Meer personeel Vriendelijk Infrastructuur onthaalbalie Communicatie i.v.m. verwachtingen C O D
Infrastructuur Verfraaien Hygiëne grote luxe Beter bewegwijzeren Duidelijk infobord Rustige ruimte voor individuele gesprekken Gezellige ruimte voor pauzeren cursisten C L D
Vorming en uitwisseling Vorming / bijscholing voor onderwijspersoneel betreffende Uitwisseling van methodiek en materiaal Intern In relevant samenwerkingsverband Vbn.: AAV-leerkrachten van verschillende opleidingen Educatieven van versch. zorgopleidingen Gemeenschappelijke materialenbank L D
Extra ondersteuning Begeleiding via neventrajecten of sessie: ICT Leren leren Faalangsttraining Studiebegeleiding Assertiviteitstraining Open Leercentrum Niet nuttig zonder begeleiding C L Z
Samenwerking met instanties VDAB RVA OCMW Schuldbemiddelaars Kinderbijslagfonds … Cursisten niet sanctioneren, maar stimuleren Vriendelijke hulpvaardigheid Duidelijke samenwerking met centra Duidelijke info voor centra en aan cursisten C L D
Oriëntering - screening - doorverwijzing Overbrengen van juiste verwachtingen Stimuleren of afraden nood aan degelijke studie-oriëntering Nood aan tools voor screening bij intake L D