PCVO Lerarenopleiding Welkom Inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Sprint Jabbla.
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Pedagogisch ICT-project : ELO met WebQuests
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
Workshop Nieuwe begroting
Thema HACCP
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Van idee tot digitaal materiaal
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
1 WebQuest Welkom Inleiding. C. Bosmans - PHH 2 WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet –Overzicht.
Bestrijd een vooroordeel
Powerpoint in de les Welkom Inleiding Christ Bosmans.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Vermelding onderdeel organisatie WO Sprint Kennissystemen bij IO en 3ME OC Focus – Lunchseminar 15 Gerald Wisse, Anton Heidweiller, Eric.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Workshop Informatievaardigheden
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
Al doende leren training docenten
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
De gezonde school en genotmiddelen
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
WebQuest Welkom Inleiding
moderniseren van het curriculum.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Workshop Informatievaardigheden 1 Nathalie van den Eerenbeemt Marjolein de Wilde Zoeken naar goede bronnen.
Evaluatie Leerlijnen.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Mindmappen ook wel bekend als woordspin of woordweb
Activernde didactiek & passende werkvormen
Transcript van de presentatie:

PCVO Lerarenopleiding Welkom Inleiding

Mindmapping Webquests Hot Potatoes

Mindmapping Wat ? Je gedachten in kaart brengen Waarom? Werking van hersenen: niet lineair zoals in teksten (van links naar rechts) maar visueel Beter begrijpen en onthouden door associëren, structureren, schematiseren, … C. Bosmans - PHH

Mindmapping Hoe? Plaats het onderwerp in het midden op papier / bord – met computer Plaats het onderwerp in het midden De belangrijkste begrippen er omheen Verfijn de gedachtengang http://www.mindmapper.be/ http://www.mindjet.de/  demo http://www.mindgenius.com/ http://www.graphic.org/ (gratis!)  demo http://www.visual-mind.com/ http://www.leerhof.be/main_nederlands/links.htm (freeware eMindMaps) C. Bosmans - PHH

Mindmapping Voordelen? (Voor)kennis in kaart brengen  visueel denken Meer inzicht in problemen  analyse Sneller tot oplossing komen Overzicht maken van veel informatie Techniek om notities te nemen Tijdbesparing Creativiteit  Eindtermen leren leren, sociale vaardigheiden, … C. Bosmans - PHH

Mindmapping Tien geboden: Werk horizontaal volgens wijzers van de klok Maak takken-netwerk Gebruik lijnen Kernwoorden / symbolen Wees duidelijk Horizontaal leesbaar Kleuren Kriskras Rangschik voor de duidelijkheid Wees creatief C. Bosmans - PHH

Mindmapping C. Bosmans - PHH

Mindmapping C. Bosmans - PHH

Mindmapping nog een voorbeeld C. Bosmans - PHH

WebQuests Didactisch model en handleiding voor het ontwerpen van een digitale les op het internet Overzicht en didactiek van het model Het maken van een digitale les Het 'publiceren’ van een les op internet Tips en trucs C. Bosmans - PHH

WebQuests Wat? Waarom? Hoe? C. Bosmans - PHH

Wat is een WebQuest ? Een WebQuest is een gestructureerde leeractiviteit waarbij leerlingen gebruik moeten maken van informatie die ze op het internet kunnen vinden. Short term WebQuest De duur: 1 tot 3 lesuren Long term WebQuest De duur: 1 tot 4 weken C. Bosmans - PHH

Opbouw Een webquest is opgebouwd uit verschillende bouwstenen Introductie Taak Uitwerking (proces) Bronnen Evaluatie Conclusie Leraarspagina C. Bosmans - PHH

Introductie Waar gaat het over? Doel en achtergrond van de opdracht wordt uitgelegd. De opdracht moet voor de leerlingen in een context worden geplaatst en een duidelijke plaats in het leerplan hebben. Leerlingen motiveren! C. Bosmans - PHH

Taak Wat moeten we doen? De taak moet haalbaar, uitdagend en motiverend zijn verband houden met leerplan/eindtermen aantrekkelijk en vakoverschrijdend zijn Je kunt dit op verschillende manieren bereiken: Leerlingen acteren een rol Artikel voor krant schrijven Folder of programmaboekje maken … C. Bosmans - PHH

Taak.. Geef duidelijk aan wat het eindresultaat moet zijn! Vragen die beantwoord moeten worden. Beschrijf de rollen die de deelnemers hebben. Een samenvatting die gemaakt moet worden. Een probleem dat opgelost moet worden. Een mening die onderbouwd en verdedigd moet worden. Verwerk de verzamelde informatie op een creatieve manier. C. Bosmans - PHH

Uitwerking De uitwerking beschrijft het stappenplan dat de leerlingen moeten doorlopen om de taak op te lossen De verschillende stappen moeten duidelijk afgelijnd zijn, zodat leerlingen zelfstandig kunnen blijven werken Organisatie van groepswerk Planning, timing, checklist, … C. Bosmans - PHH

Bronnen Informatiebronnen internetsites boeken, kranten en tijdschriften encyclopedieën (Encarta, …) visuele bronnen zijn vaak zeer geschikt (atlas, foto's, ...) Powerpoint presentaties Cd-roms ... C. Bosmans - PHH

Evaluatie Waar moet het eindproduct aan voldoen? Evalueren van een uitwerking (proces) is niet zo gemakkelijk als een taak verbeteren. Daarom wordt gebruik gemaakt van rubrieken die beoordeeld worden. (vorm, inhoud, omvang, kwaliteit, …) Beoordeel de groep, individueel of beide. C. Bosmans - PHH

Evaluatie.. Een schriftelijk werkstuk hoe evalueren? Spreekvaardigheid Presenteren Andere competenties …  welke beoordelingscriteria? C. Bosmans - PHH

Conclusie In een terugblik wordt nog eens samengevat wat de leerling heeft geleerd. Ze kunnen ook aangespoord worden om hun kennis uit te breiden. C. Bosmans - PHH

Voor de leraar Wat is het doel van de WebQuest? Voor wie is het bedoeld? Hoe organiseer je het? Leerdoelen: kennis én vaardigheid Hoe evalueer/beoordeel je het eindproduct? het leerproces? C. Bosmans - PHH

Waarom ? Leerling Zelfstandig werken, autonoom leren Groepswerk Informatie verwerven en verwerken Probleemoplossend leren Aanleren van zoekstrategieën  informatie vinden en verwerken Vakoverschrijdende aanpak Ict-vaardigheden Taal: lezen, schrijven, spreken, luisteren C. Bosmans - PHH

Waarom ? Leraar Begeleider / coach  motiveert, helpt, stuurt bij, … Andere didactische werkvorm Andere didactische evaluatiemethode C. Bosmans - PHH

Enkele tips Raak vertrouwd met de beschikbare bronnen op het internet! Zet alles op een rijtje Selecteer: er is té veel informatie Herdenk je leerdoelen C. Bosmans - PHH

Didactische onderbouw De leerpiramide Marzano: Vijf dimensies van leren De grote 6 informatievaardigheden (Big6) C. Bosmans - PHH

Leerpiramide (Bales) Uitleg lkr., doceren ___________ 5% Gemiddelde retentie Uitleg lkr., doceren ___________ 5% Lezen ________________ 10% Audiovisueel materiaal __________ 20% Demonstratie _____________ 30% Discussiegroep ____________ 50% Praktijkoefening ___________ 75% Doen, uitleg geven aan elkaar ______ 80% C. Bosmans - PHH

Wat ik hoor, vergeet ik Wat ik zie, onthoud ik Wat ik doe, begrijp ik C. Bosmans - PHH

Vakoverschrijdende eindtermen Leren leren Leren is een actief, constructief en sociaal proces Zelfstandig leren werken Kritisch verwerven van informatie Verwerken van informatie Probleem-oplossend leren Werk- en tijdsplanning maken Het leerproces evalueren … C. Bosmans - PHH

Vakoverschrijdende eindtermen Sociale vaardigheden Leiding geven en verantwoordelijkheid nemen Afspraken maken, taken verdelen Probleemoplossend samenwerken … Mogelijkheden van ICT-toepassingen Tekstverwerker, surfen, gericht zoeken, mailen, … Presentaties maken Internetbronnen evalueren C. Bosmans - PHH

Voorbeelden Start Internet Explorer  voorbeelden van webquests Ga naar: http://www.christbosmans.be http://www.talenquest.nl http://www.webkwestie.nl/ http://webquest.kennisnet.nl/  voorbeelden van webquests C. Bosmans - PHH

The WebQuest Page http://webquest.sdsu.edu/ C. Bosmans - PHH

Het maken van de les Bij het werkelijk schrijven van de lesvoorbereiding volg je het basisstappenplan van WebQuest. Op het web vind je verschillende formaten en sjablonen (templates) die je kunt gebruiken: WQ_SJABLOON_NL.HTM http://www.handelsschoolhasselt.be http://webquest.sdsu.edu/LessonTemplate.html http://www.talenquest.nl Webquest generator (online) C. Bosmans - PHH

Het publiceren van de les De school heeft voldoende webruimte om je webquest te publiceren. Bij je eigen provider heb je ook webruimte. Maak je webpagina’s met MS-Word Frontpage, ... Webquest generator Publiceer je werk. C. Bosmans - PHH

Webquest Generator Download: http://web.bsu.edu/tlat/webq.asp C. Bosmans - PHH

En nu aan de slag … Titel 1. Webquest op één pagina Introductie Taak Uitwerking Bronnen Evaluatie Conclusie C. Bosmans - PHH

En nu aan de slag … 2. Webquest op zes pagina’s C. Bosmans - PHH

taak-uitwerking-bronnen-evaluatie-conclusie En nu aan de slag … 3. Webquest met frames taak-uitwerking-bronnen-evaluatie-conclusie Titel Introductiepagina C. Bosmans - PHH

Kwaliteit van Internetinformatie Inhoud Betrouwbaarheid Accuraatheid Volledigheid … Vorm Navigatie Gebruik Updates, links, … C. Bosmans - PHH

Ingredients of a webquest Student-centered Constructivism Active learning Project-based learning Guided discovery Cognitive-based Critical thinking Information transformation Problem solving Cooperative-based learning Broad areas of Learning Intrinsic motivation Authentic materials Authentic assessment Strategic learning Multiple intelligences Technology integration Cross curricular competencies Meta cognitive Motivational C. Bosmans - PHH

Hot Potatoes http://web.uvic.ca/hrd/hotpot/ C. Bosmans - PHH

Hot Potatoes C. Bosmans - PHH

Hot Potatoes Wat? Mogelijkheden? Basisstappen Opslaan Gegevens invoeren Uitvoer configureren Webpagina generen Opslaan C. Bosmans - PHH

Hot Potatoes Praktijk Open het programma Maak een quiz korte antwoorden meerkeuzevragen Maak een invuloefening (JCloze) C. Bosmans - PHH

Hot Potatoes C. Bosmans - PHH

Hot Potatoes Meerwaarde integratie van ict gebruiksvriendelijk je kan de taal instellen toepasbaar voor veel vakken interactieve oefeningen vragen van tip mogelijkheid tot feedback stimuleren van autonoom leren zelfsturing didactisch hulpmiddel tijdens de les : inoefenen zelfevaluatie remediëring, toetsinstrument C. Bosmans - PHH

Vragen? Dank voor je aandacht en … succes ! C. Bosmans - PHH