Diensten Rv 1. EIGENHEDEN VAN DIENSTEN Product Tastbaar, kan getoond en geprobeerd worden voor aankoop Op voorraad te maken Productie is specialisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Auditen op succes waarderend auditen
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Rekenen Cito M5 oefenen.
VAP-THEMADAG 22 november 2011 Gigi Schutte. Europese aanbesteding • EA: Moeten of kans pakken • Aanbesteden :Doel of middel • Uitgangspunt :Markt of uw.
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Introductie tot de Horeca en Hospitality Industrie
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
H4: Begrijpen van de markt
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Training Omgaan met service
Donderdag 10 juli 2014 Floor fashion opleiding en training van personeel Training n Service verlenen binnen ons bedrijf n Met dank aan: EP:Beerepoot.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Perspectief op Rijpelberg
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Maandag 14 juli 2014 Training Omgaan met service Les 2.
Business Marketing Management
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Een startersgids voor innovatie
Innovatie voor kwaliteitskringen
Persoonlijk worden.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
H7: Productmanagement.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Wat is Customer Relationship Management?
27 januari 2011.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Utrecht, 11 juni
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Gedrag in organisaties, 10e editie
Marketing vandaag en morgen
Diensten Rv 1. EIGENHEDEN VAN DIENSTEN Product Tastbaar, kan getoond en geprobeerd worden voor aankoop Op voorraad te maken Productie is specialisatie.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Duurzaam, gepassioneerd en geëngageerd talent!
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Wat willen we vandaag doen?
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Het nut van Business Planning
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Welkom bij de BelastingTelefoon
CRM vanuit het incidenten perspectief
Inkoopcoöperatie.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Diensten Rv 1

EIGENHEDEN VAN DIENSTEN Product Tastbaar, kan getoond en geprobeerd worden voor aankoop Op voorraad te maken Productie is specialisatie Kwaliteit : objectiveerbaar Dienst Ontastbaar, kan niet getoond of geprobeerd worden voor aankoop Er kan geen voorraad aangelegd worden Verkoper en klant produceren Kwaliteit: perceptie 2

Issues 1.Eigenheden vragen specifieke bedrijfsorganisatie 2.Eigenheden vragen andere HR: aanwerving - eisen, functiebeschrijving, opleiding, evaluatie, cultuur,.. 3.Creatie verkooppropositie: 7 p's 4.Klantenkennis: individueler, grotere invloed emotie, onderbewuste, cultuur, subjectieve 5.Productevaluatie= process creatie dr MKT: "ontastbare criteria" (RATER - reliable, assurance, tangible, empathy, responsiveness) 6.Service encounter: vanuit standpunt KLANT bedrijfslegaal! Bescherming van medewerkers tegen expliciet en impliciete aanvallen klant 3

Producten Wat verkoopt men exact? Waar betaalt de klant voor? Wat biedt men de klant daarvoor aan? Zijn producten technische of klantennood-gericht? Hoe wordt aanbod gecommuniceerd? Hoe positioneert men? Waar maakt men USP? 4

Prijs Hoe worden producten geprijsd? Welke prijsstrategie is gangbaar in de sector? Hebben klanten alternatieven? Zien ze die ook? Is er prijszetting "op maat van klant"? Hoe zit het met kortingen en andere promoties, loyaliteits- en bindingsacties,.... 5

Processen Sjablonen, procedures, werklijnen, stappenplannen, organisatorische werkverdelingen,... Vb. Behandelt men "mensen" ( Jan Jansen) of klanttypes ( Jan KMO en Jan privé) Vb. Gebruikte invulformulieren en de dienstverlening die zij sturen

Opleiding en training - formeel Toegang tot informatie en opleiding Toegang tot sport en cultuur, lokale socialisatie Verplichte opleidingen Verplichte literatuurstudie Organisatie peer learning.... 7

Training en opleiding: informeel Bedrijfskleding ( uniform, type,..) en voorkomen Werkomgeving en werkmateriaal ( visitekaartjes,..) Interactie baas - medewerkers, medewerkers onderling Interactie met klanten ( soorten klanten)... 8

Dienstverlenende bedrijfsinstelling Reliability/betrouwbaarheid Woord houden, goed van 1e keer, foutvrij werken,.. Assurance/ geruststellend Klant veilig gevoel geven over transactie : kundige, bekwame en deontologische medewerkers Tangibles/ tastbare houvast voor klantenperceptie Kleding en taal medewerkers, degelijk werkmateriaal,.. Empathy Klantvriendelijke openingsuren, duidelijke en doorleefde klantenkennis,... Responsiveness / klantgerichte gesprekshouding Hulpbereid, houd klanten geïnformeerd (correct en tijdig) 9

Cruciaal in het verhaal THE FRONTLINE !!! Traject "service encounter" = "de medewerkers" Het contact traject correct zien en "proces" maken Opleiding - role play - discussie Moeten"spontaan" uw merk juist vertegenwoordigen 10

Criteria kwaliteit service encounter Recovery Hoe gaan medewerkers om met onvoorziene bezwaren en gebeurtenissen / F-ups in de verkoop Adaptability Hoe gaan medewerkers om met onverwachte vragen en eisen van een klant Coping Hoe gaan medewerkers om met probleemklanten Spontaneity Wat en hoe doen medewerkers zonder dat hen dat hen dat gevraagd wordt 11

Oefening: Amalia o Niel In foyer Tafels voor koffiebuffet + tasssen + waterplassen 14 u en om 15:30 Tafels receptie 19 u. 21:30 Wijn r/ w/ ro - bier - water 80 pers Hangtafels Borden kommen chips nootjes 12

Geachte mevrouw o Niel Wij zijn studenten 3 MKT en wij organiseren een 3-daagse met bedrijfssprekers in het kader van de oplevering van onze examenprojecten. Het thema van onze 3-daagse is "kempisch goud". Onze bedrijfssprekers willen donderdag graag de pauzes in ons programma gebruiken voor productdegustaties. Om dat te organiseren hebben we materialen nodig maar we hebben geen geld om die te huren. Mijnheer Taverna heeft ons naar u doorverwezen. We hebben begrepen dat de school de materialen Heeft. En dat we daar voor studentenprojecten gratis kunnen over beschikken als u ze op dat ogenblik niet voor betalende Events' nodig hebt. Wat we nodig hebben is Donderdag 22/11/2011: 15 uur degustatie Miko koffie 3 m tafel tegen de muur ( zodat koffiezet apparaten velig staan) 5 m tafel voor buffet gewone tassen, ondertassen ( worden half gevuld, mensen proeven meer dan 1 soort) + 80 waterglazen en 6 waterkaraffen ( om smaak tussen proeven weg te spoelen) Donderdag 22/12/2011: 16 uur degustatie appelsap Roes 80 glazen - de rest kunnen we gebruiken van de koffiedegustatie Wel reserve tafellakens voor buffettafels om ongelukken 14 uur weg te werken Donderdag 22/12/ :00 uur B 13

CRM Idee: Kostbaarheid opbouw vertrouwensrelatie Ervaring en familiariteit versterkt band Herhaling "makes perfect" Dus: investeren in klantenbehoud Meer-omzet door herhaalaankoop en/of "uitdieping" 14

CRM concepten LTV: klantenpotentieel als "investeringscriterium" Cost of serving vs customer return Loyality rating - psychological dependency 15

CRM contra indicaties Verkeerd klantensegment / verkeerde positionering Klanten LT niet winstgevend genoeg Moeilijke (dus dure) klanten 16

Relatieopbouw Basis: tevreden klanten - segment fit + qualitate Binding financieel: klantenkaart, cross selling, goede prijs sociaal & psychologisch: persoonlijke relatie, klantenclub structureel: gedeelde dingen ( investeringen, materiaal, MIS,...) op maat gemaakte banden (innovatie, anticipatie, maatwerk,.) 17

Proces relatieopbouw Binnen halen Tevreden maken Vast houden - geen reden om weg te gaan Loyaliteit medewerkers = factor Winstgevendheid start hier echt Verbeteren 18

Belangrijk in CRM: service recovery Hoe terug veren na ernstige fouten in service? Hoe verloren klant terug halen of daarmee volgende verliezen vermijden? Garantie: stelt meestal teleur - waarom? Onvoorwaardelijk, zinvol, eenvoudig te begrijpen EN in te roepen - zo hoort het, rest B S 19

Waarom werkt goede garantie? Kost dus claims ten allen prijze vermijden dus klantenfocus Feedback genereert correctie Marketing spieren worden getraind 20

Geen garantie Als bedrijf klanten niet vertrouwt Als klant er niet om geeft Als het niet past bij merkpositie 21

Hoe maakt je een dienstenaanbod? Productaanbod: expertise, werkkracht, gebruik/ verhuur materiaal, netwerk/ introductie / associatie Markt : verzameling potentiële klanten Segmenten: homogeen naar aankoopproces Factor product: convenience, shopping, Factor: achtergrond Omstandigheden Doelsegment - grootte, bereikbaar, koopkracht, goesting Missie, visie. - doelstelling. 22