Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Door goede gesprekken groeien
VIA - VerDuS Arbeidsmigranten, werkgevers en steden Bijdrage aan inzicht en samenwerking.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Interventie bij een Politiekorps
John Vaupell Justin van der Steen
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
Hogescholen in Dialoog
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Ho 1: Grip op stress.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Ludo Daems.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Proces en Product.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Welkom op onze thema-avond
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Terugkoppeling theorie/onderzoek HRM
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
Arbeidsvreugde voor iedereen
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Flow als sturingsprincipe
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Rots & Water Marien Lokerse.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
vanuit een herstelgerichte visie!
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Het coachende functioneringsgesprek
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Gespreksvaardigheden Gelukkig nieuwjaar!!!. urele_gespreksvoering.html?id=HjQ9lxA4Qm MC&redir_esc=y
Van DISstress naar EUstress. Oplossingen voor stressproblemen zijn maatwerk. Er bestaat niet 1 oplossing. Noch voor een individu. Noch voor een organisatie.
Groepsdynamica.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Transactionele analyse
Psychologieles 7 lesweek 7
Commitment of Hoe bevlogen medewerkers beter functioneren
Verschillende rollen en stijlen
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Duurzame inzetbaarheid
Antibioticaresistentie en teamleren
Workshop “de coachende praktijkopleider”

Dialoog.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken met plezier en goed presteren
5 valkuilen & Tips.
Communicatie 6e les.
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Transcript van de presentatie:

Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?? Werkdruk als individueel en organisatorisch vraagstuk

Welkom

‘Definities’? ‘harde werkdruk’: mensen kunnen niet voldoen aan de eisen die het werk stelt en kunnen dat ook niet beïnvloeden ‘zachte werkdruk’: mensen hebben het gevoel dat ze niet kunnen voldoen aan de eisen die het werk stelt en dat ook niet kunnen beïnvloeden zowel hard als zacht: ervaren werkdruk is een graadmeter van de kwaliteit van arbeid

Wij en de ijsberg

Karasek: taakeisen en regelmogelijkheden stressrisico ontwikkelingsmogelijkheden laag hoog Taakeisen Slopend werk (overbelastend) Uitdagend werk (uitdagend en dynamisch) Passief werk (saai) Gemakkelijk werk Regelmogelijkheden hoog laag

Weg van de ijsberg Op weg naar een ander organiseren, waarin mensen zich gelukkiger, vrijer en positief geprikkeld voelen: - openheid: geen denkterreur, betekenisgeving wordt steeds getoetst, eerlijke feedback - ruimte: tijd om na te denken en te leren, weinig schotten in de organisatie - variatie: geen monocultuur, zelfstandig nadenken, niet bang zijn, met rare ideeën komen en kritisch zijn - prikkels: geen trainingen meer maar goede vragen stellen - gevoel: leren is emotie (het gaat over vertrouwen, twijfel, risico’s nemen, afscheid en opwinding), het mag over gevoel gaan, over verlangens, dromen, intuïtie

Twee perspectieven* ik (constructies) realiteit (v.d organisatie) waarneming(en) realiteit (v.d organisatie) betekenisgeving *Naar Niklas Luhmann

De landkaart is niet gelijk het landschap (kaart van de metro in Londen) Descriptieve modellen voor de werkelijkheid versus prescriptieve modellen van de werkelijkheid. De klassieke organisatie modellen en concepten (van de werkelijkheid) zijn reducties van een meervoudige wereld en hebben een waarheidsclaim in zich. De pragmatische waarde van de reductie wordt zichtbaar in de interactie met de klant. Wanneer een model de klant helpt om tot andere definities van zijn situatie te komen en tot variatie in het handelen is het model of concept bruikbaar. 9

*Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch Ik versus zij ik realiteit *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

waarneming(en)/perceptie Ik versus zij ik waarneming(en)/perceptie realiteit (v.d organisatie) *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

waarneming(en)/perceptie Ik versus zij ik (constructies) waarneming(en)/perceptie realiteit (v.d organisatie) betekenisgeving *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

waarneming(en)/perceptie Ik versus zij ik (constructies) waarneming(en)/perceptie realiteit (v.d organisatie) betekenisgeving proces van betekenisgeving* *Naar Niklas Luhmann/Vandermeersch

Kijken door 4 vensters© © K.K. Keizer/T. Vos 2005

Werkdruk = niets anders dan een vorm van betekenisgeving! Werkdruk = een negatief oordeel over de kwaliteit van arbeid!

16

Werkdruk: een containerbegrip! Waar hebben we het eigenlijk over? objectief teveel werk en/of te weinig mensen? onduidelijke aansturing, niet weten waar je aan toe bent? perfectionisme, niet voor jezelf op kunnen komen? conflicten met / te weinig steun van collega’s en leidinggevenden? onzekerheid over de toekomst? het gevoel er alleen voor te staan? extra druk door reorganisaties, dubbele of onduidelijke aansturing? agressie en geweld, mondige deelnemers, ouders? …………………. … er bestaat ook positieve werkdruk …

Aanpak van werkdruk geen eenduidig probleem, dus geen eenduidige oplossing: maatwerk! Sleutel: de dialoog van individu naar organisatie: wie zijn ‘probleemdelers’ – systeemgrenzen wie zijn functioneel betrokken bij dit probleem, wie kun je waarvoor inzetten, wat kan de groep zelf