GOEDE PRAKTIJK 2 / BONNE PRATIQUE 2 Eenmalige perceelsregistratie met e-loket Maarten Stieperaere en Ruben Fontaine
Missie De administratieve lasten voor landbouwer en overheid doen afnemen Visie We realiseren een administratieve lastenvermindering d.m.v. procesverbetering en maken optimaal gebruik van mogelijkheden van e- government en beschikbare authentieke bronnen Authentieke bron… Referentiegegevens waarvan de kwaliteit door een beheerdienst te allen tijde wordt gegarandeerd, bijvoorbeeld Rijksregister- gegevens
Doelstelling Gemeenschappelijke identificatie van land- en tuinbouwers Gemeenschappelijke registratie van landbouwgronden Uitbouw frontoffice - Online registratie Klant (= landbouwer) staat centraal
Stappenplan (1/7) Opzetten projectorganisatie 1 projectleider per agentschap Werkgroepen ( bereiden oplossingen voor) Projectgroep ( met leidinggevenden, bereidt stuurgroep voor) Stuurgroep ( met kabinetten, neemt eindbeslissingen) Klankbordgroep ( met landbouworganisaties, zorgt voor advies en draagvlak)
Stappenplan (2/7) Uitschrijven timing Start project 1 april 2006 Slechts één perceelsregistratie vanaf 1 januari 2007 E-loket online perceelsregistratie vanaf 15 maart 2007 Communicatie unieke identificatienummers eind 2007
Stappenplan (3/7) Splitsen project in clusters van processen Proces identificatie Proces registratie Toekennen clusters aan werkgroepen Overeenkomen unieke definities identificatie, schrijven van decreet en publicatie decreet Afstemmen op bestaande authentieke bronnen en matchen databanken Overeenkomen gemeenschappelijke registratieformulieren
Stappenplan (4/7) Hertekenen identificatieprocessen, formulieren Scenarioanalyses (= detecteert overnames, stopzettingen,…) met impactanalyses (= impact van scenario op dossiers, rechten, plichten) Reengineren informatiesystemen Communicatie ID-sleutels aan landbouwers
Stappenplan (5/7) Overeenkomen unieke definities authentieke percelen Scenarioanalyse met impactanalyse (wijzigingen percelen en kenmerken ervan) Reengineering informatiesystemen Voorbereiden en starten opvolgingsproject (PDCA)
Stappenplan (6/7) Tussentijdse communicatie via landbouwpers
Stappenplan (7/7) Online registratie gestuurd door pilootgroep Uitvoering door middel van SCRUM-proces
Methodologie (1/10) Ketenbenadering
Methodologie (2/10) Business process management Analyseren bestaande processen Uittekenen nieuwe processen Overeenkomen performantie-indicatoren
Methodologie (3/10) Discussienota’s Vertrekken van gemeenschappelijkheden om iteratief knelpunten weg te werken Versiebeheer Voorbeeld
Methodologie (4/10) Discussiedocumenten
Methodologie (5/10) Service oriented architecture (SOA), authentieke bronnen
Methodologie (6/10) PDCA – regelkring (Deming) Plan – Do – Check – Act Op projectniveau en bij bouw webservices
Methodologie (7/10) SCRUM Methode voor communicatie tussen business en IT Methode voor gedegen prioritiseren In complexe situatie aan klanteneisen kunnen voldoen
Methodologie (8/10) 30 days 24 hours Product Backlog As prioritized by Product Owner Sprint Backlog Backlog tasks expanded by team Potentially Shippable Product Increment Daily Scrum Meeting
Methodologie (9/10) e-ID Belgische standaard! Uniek binnen Europa Basis voor mogelijke single-sign-on over diverse e-loketten
Methodologie (10/10) Klankbordgroepen Doelgroep actief betrekken Zeer nuttige feedback – inspraak op efficiënte manier Verhoging draagvlak Communicatie op maat EPR: landbouworganisaties E-loket: testgroep van 35 landbouwers
Resultaten (1/2) Nieuwe authentieke gegevens ter beschikking Gestroomlijnde backoffice is basis voor e-gov toepassingen (Online registratie al mogelijk) Kwaliteitsvollere aanvragen via het e-loket (minder kans op sancties en beheerkost overheid daalt)
Resultaten (2/2) Administratieve lastenverlaging voor landbouwers Identificatie tot 70 % minder lasten Registratie tot 40 % minder lasten In totaal: tot EUR minder lasten per jaar Snellere reactietijd overheid Antwoord overheid na 10 dagen i.p.v. 21 dagen Daling beheerkost overheid maakt ruimte vrij voor betere advisering en ondersteuning Project is terugverdiend op 1,5 tot 2 jaar
Negatieve ervaringen Vervallen in oude gewoonten en denkwijzen Praktijk meestal nog ingewikkelder e-ID authenticatie: hoge drempel Integreren backoffice (SOA) met scenario’s is moeilijk Vrijblijvende houding t.o.v. deadlines Voorzien van voldoende middelen is cruciaal: EPR woog zwaar op kernprocessen E-gov zit nog niet in de genen
Positieve ervaringen Ontstaan dynamiek over entiteitsgrenzen heen BPM en automatisatie verbetert dienstverlening Gevoel van goed bestuur Opent mogelijkheden voor toekomstige geïntegreerde frontoffice Positieve feedback landbouwers doet deugd SCRUM-methode werkt (aanvraag tijdig online)
Tips Hou rekening met behoeftenanalyse Processen vormen keten: scenario’s mét impact op andere processen documenteren Slagkrachtige projectorganisatie nodig Vertrek van gemeenschappelijkheden Stem af op bestaande authentieke bronnen Voordelen van BPM, SOA, e-gov (bronnen, e-ID,...) Geef je doelgroep inspraak
Contactpersonen Vlaamse Landmaatschappij Maarten Stieperaere 02/ Agentschap voor Landbouw en Visserij Ruben Fontaine 02/
Sites E-loket landbouw: Formulierensite: CORVe: