Supply chain engineering:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Van mbo naar hbo; enkele kanttekeningen
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Integrale toetsing bij Mondzorgkunde
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Welkom bij de Workshop “Studiestartgesprekken met aankomende studenten ”
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
VOORLICHTING HAVO-5 VWO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Titelmodel Kijk onder beeld->model titel model om deze te wijzigen Het natuurlijk leren Een nieuw perspectief.
Slotconferentie Kies Actief 15 juni 2011 Rik Feddes ………………………..
Matching en binding Invloedsfactoren op een passende en succesvolle studiekeuze Invloed of invloeds? Geen duidelijk regels voor, wat wil jij?
Succesfactoren voor aansluiting en studiesucces
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
VOORLICHTING VWO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING STUDIE VOORSCHOT.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
VOORLICHTING HAVO De onderwerpen STUDIE KEUZE AANMELDING.
Ouderavond 4VMBO-t 8 oktober Vervolgkeuze na VMBO-t MBO > HBO HAVO> HBO.
Informatieavond MAVO 4 14 november 2013
LOB 3 HAVO Schooljaar
Welkom! Ouderavond klas 6 – Gedeelte: (Studie)keuze en LOB Dhr. Hegge of
Oriëntatie op “later” In de derde klas: profiel kiezen. In de vierde klas: orienteren op later; Belangrijke beslissing: geld verdienen, Maar vooral: LEUK.
Werkveldconferentie 13 november 2014
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum.. Studiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 3TL.. Sectorkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
WELKOM Ouders 4 HAVO & 4 Atheneum..
‘Een goede start in het hbo: het LOB-cv’
WELKOM Ouders 5 HAVO & 6 Atheneum..
LOB 3 HAVO Schooljaar
Poort school voor mavo en havo
Ouders / Verzorgers leerlingen 3TL.
LOB 4 MAVO Schooljaar
WELKOM Ouders 5 Atheneum..
Studiekeuzes in leerjaar 3 van de Dalton MAVO
LOB-activiteiten havo 4 en vwo 5
Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
INFOAVOND 5 HAVO Welkom op het.
Bea Jobse, decaan 9 oktober 2018
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Decanaat Ouderavond 4 vwo 4 september 2018.
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2018
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Aansluiting mbo-hbo Peter van der Tol november 2017.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding Havo5 en Vwo6
Decanaat Ouderavond 4 havo 10 september 2019.
Oriëntatie op Studie en Beroep examenjaar
Oriëntatie op Studie en BEROep 17 september 2019
Decanaat voor 4M leerlingen
Transcript van de presentatie:

Supply chain engineering: Doorstromen en Aansluiten in de hbo-onderwijsketen Rotterdam, 5 november 2010 Dr. Cees Terlouw Lector Instroommanagement & Aansluiting Directeur LICA

Inleiding 2. Wat is de diagnose? 3. Wat is het ontwerp? 1. Wat is probleem? 2. Wat is de diagnose? 3. Wat is het ontwerp? 4. Wat werkt (niet)?

Percentage studieuitval na 1 jaar hbo / htno totaal en naar vooropleiding

Percentage studieuitval na 1 jaar hbo, htno, en engineering studies totaal

Percentage studieuitval na 1 jaar hbo, htno, en engineering studies met havo-vooropleiding

Percentage studieuitval na 1 jaar hbo, htno, en engineering studies met mbo-vooropleiding

2. Wat is de diagnose? 1. Aankomende studenten Domeinspecifieke competenties Algemene hbo-startcompetenties Studieloopbaancompetenties 2. Begeleiders Begeleidingscompetenties 3. Organisaties en hun medewerkers Ketencompetenties 4. Allen Leercompetenties

3. Wat is het ontwerp? Interventie in studieloopbaanprocessen van aankomende studenten vo en mbo Digitale zelfbeoordeling van competenties en/of studiekeuze Studiekeuzegesprekken Flankerend Training begeleiders Organisatie in overleg met vo en mbo

Achterliggende theorie Achtergrondvariabelen: - Voor-opleiding - geslacht Houding: perceptie van de / het. - studie - beroep(en) - instelling Intrinsieke motivatie: - Interesse / plezier - Waarneming van de competentie - Druk / spanning - Waarneming van de keuze - Relatie met personen Mate van zelfregulatie. Invloed van: -ouders - vrien-den -mede-leerlin-gen -decaan mentor -leraren Gedrags-intentie voor studie-keuze Gedrag: - han-delingen ter reali-satie van de inten-tie in de omge-ving Feedback

SKG | Saxion procesmodel Online invullen Gespreksvorm SKG aanvraag Digitale SKG Matching Self- assessment Reflectie web/radar Driehoek Pre aanmelders Groepsgesprek Advies

Self assessment > Web/radar

‘causale’ ketenre-denering Einddoelen 1. Beter onderbouwd studiekeuzeproces 2. Betere individuele competentieontwikkeling (vakinhoudelijk en studieloopbaan) Ultieme doelen 1. Lagere echte studieuitval 2. Lagere onte rechte studie- omzwaai Tussendoelen: Beter beeld hbo-studie? Beter inzicht in voorwaardelijke competenties? ‘causale’ ketenre-denering Studie keuze gesprek Tussendoelen: Beter beeld hbo-studie? Beter inzicht in voorwaardelijke competenties? Inzet digitaal assessment instrument in LOB van vo en mbo

4. Wat werkt (niet)? Direct na afname : verandering beeld van de studie. Na 1 semester groei te onderkennen in: het beeld van de studie de kennis van de beroepstaken de eigen inschatting en de verwachting van deze inschatting van anderen van de kans van slagen de eigen inschatting een ‘goede studiekiezer’ te zijn zin te hebben in de opleiding ? Studiesucces, studieuitval, studieomzwaai Inrichting 1e jaar Inbedding in een regionaal keten met vo en mbo

Supply chain (re)engineering & management Havisten HBO/engineering MBO’ ers