Supply chain engineering: Doorstromen en Aansluiten in de hbo-onderwijsketen Rotterdam, 5 november 2010 Dr. Cees Terlouw Lector Instroommanagement & Aansluiting Directeur LICA
Inleiding 2. Wat is de diagnose? 3. Wat is het ontwerp? 1. Wat is probleem? 2. Wat is de diagnose? 3. Wat is het ontwerp? 4. Wat werkt (niet)?
Percentage studieuitval na 1 jaar hbo / htno totaal en naar vooropleiding
Percentage studieuitval na 1 jaar hbo, htno, en engineering studies totaal
Percentage studieuitval na 1 jaar hbo, htno, en engineering studies met havo-vooropleiding
Percentage studieuitval na 1 jaar hbo, htno, en engineering studies met mbo-vooropleiding
2. Wat is de diagnose? 1. Aankomende studenten Domeinspecifieke competenties Algemene hbo-startcompetenties Studieloopbaancompetenties 2. Begeleiders Begeleidingscompetenties 3. Organisaties en hun medewerkers Ketencompetenties 4. Allen Leercompetenties
3. Wat is het ontwerp? Interventie in studieloopbaanprocessen van aankomende studenten vo en mbo Digitale zelfbeoordeling van competenties en/of studiekeuze Studiekeuzegesprekken Flankerend Training begeleiders Organisatie in overleg met vo en mbo
Achterliggende theorie Achtergrondvariabelen: - Voor-opleiding - geslacht Houding: perceptie van de / het. - studie - beroep(en) - instelling Intrinsieke motivatie: - Interesse / plezier - Waarneming van de competentie - Druk / spanning - Waarneming van de keuze - Relatie met personen Mate van zelfregulatie. Invloed van: -ouders - vrien-den -mede-leerlin-gen -decaan mentor -leraren Gedrags-intentie voor studie-keuze Gedrag: - han-delingen ter reali-satie van de inten-tie in de omge-ving Feedback
SKG | Saxion procesmodel Online invullen Gespreksvorm SKG aanvraag Digitale SKG Matching Self- assessment Reflectie web/radar Driehoek Pre aanmelders Groepsgesprek Advies
Self assessment > Web/radar
‘causale’ ketenre-denering Einddoelen 1. Beter onderbouwd studiekeuzeproces 2. Betere individuele competentieontwikkeling (vakinhoudelijk en studieloopbaan) Ultieme doelen 1. Lagere echte studieuitval 2. Lagere onte rechte studie- omzwaai Tussendoelen: Beter beeld hbo-studie? Beter inzicht in voorwaardelijke competenties? ‘causale’ ketenre-denering Studie keuze gesprek Tussendoelen: Beter beeld hbo-studie? Beter inzicht in voorwaardelijke competenties? Inzet digitaal assessment instrument in LOB van vo en mbo
4. Wat werkt (niet)? Direct na afname : verandering beeld van de studie. Na 1 semester groei te onderkennen in: het beeld van de studie de kennis van de beroepstaken de eigen inschatting en de verwachting van deze inschatting van anderen van de kans van slagen de eigen inschatting een ‘goede studiekiezer’ te zijn zin te hebben in de opleiding ? Studiesucces, studieuitval, studieomzwaai Inrichting 1e jaar Inbedding in een regionaal keten met vo en mbo
Supply chain (re)engineering & management Havisten HBO/engineering MBO’ ers