….een korte presentatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
De transitietraining Training Nieuw Perspectief
Feedback geven en ontvangen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Carrousel, een schat aan hulpverleningsmogelijkheden
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Congres Appreciative Inquiry
Ervaringen Implementatie in Nederland
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een theoretische verkenning
Hoe brei een team?.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Weerstand kan je opvatten als feedback
Presenteren en communiceren
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Begeleiden en Coachen week 5
Welkom ik maak me sterk.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Reflecteren.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Coachen op competentie-ontwikkeling
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Dagdeel 3 conflicthantering
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Mondzorg - persoonsgericht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Communicatie 7e les.
Gesprekstechnieken Les 4.
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Eventmanager: Gerdine Teerhuis
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Communicatie 7e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

….een korte presentatie Teamcoaching… ….een korte presentatie teamcoaching

De praktijk Ik denk, dat jij denkt, wat ik denk. teamcoaching

Samenvatting Communicatie is een van de belangrijkste aspecten binnen relaties. Ook binnen een team van een schoolorganisatie. Uitgangspunt van dit onderzoek is de ‘open dialoog’ geweest. Het beleidsvoornemen van het team van de ‘klim-op’ was het realiseren van een open dialoog tijdens teamvergaderingen. Bij zo’n verandering gaat het niet alleen om een koersverandering, maar ook om een cultuurverandering. De literatuur leert ons dat een cultuurverandering tijd kost. Ook komt er bij een organisatieverandering veel kijken. Een aantal zaken spelen hierbij een rol; het teamgedrag, de fasen van verandering, de opvattingen over bepaalde aspecten van communicatie en de aanwezige mentale modellen. Ook het systeemdenken en het transformationeel leren zijn van belang tijdens het proces. Het onderwerp wat in dit onderzoek naar voren komt, is nog niet afgerond en krijgt een vervolg. Het proces heeft tot nu toe opgeleverd dat er in het team draagvlak gecreëerd is en leerkrachten bewust bezig zijn met de communicatie in het team. teamcoaching

De stappen: Beginsituatie in kaart brengen (cultuurvragenlijst van Michael A. Harrison) Toepassen van transformationeel denken over de ‘open dialoog’ in het team. Oefenen in het geven en ontvangen van feedback teamcoaching

Transformationeel denken wat wil ik? wat denk ik? wat doe ik? context kaders acties resultaten Single loop Double loop Triple loop teamcoaching

De theorie teamcoaching

systeemdenken Om te begrijpen waarom een groep zich op een bepaalde manier gedraagt, is het van belang het communicatiepatroon te onderkennen. Breng het systeem in beeld: wie zijn erbij betrokken? Zoek het patroon: welke interactie komt steeds terug? teamcoaching

Hoe krijg ik het systeem in beeld? Scoringslijst teamgedrag Functionele analyse Medewerkers typeren in denken en doen (schapen – harde werkers – remmers – effectieve medewerkers) teamcoaching

Het patroon zoeken 1. Inhoud/mening 2. Horen/beluisteren - Wat wordt er (niet) verteld? (het verhaal, de probleemstelling) - Welke overtuigingen spelen mee? - Feiten versus meningen - Diverse verhalen of één verhaal, op elkaar aansluiten of niet, commiment - Is er beeldvorming/verdieping? - Zijn gedachten rationeel/irrationeel? - Wat wordt niet besproken? 2. Horen/beluisteren - Hoe wordt er (niet) gepraat? - Direct/indirect? Voorzichtig - Mate van energie (veel of weinig gepraat) - Toonzetting: beschuldigend, klagend, positief - Boodschap achter de boodschap - Hoe wordt er niet gesproken? 3. Zien/gedrag - Wat zie je (niet) als coach, wat doen de groepsleden? - Hoe zitten de groepsleden erbij? - Wat valt op in houdingen? - Hoe reageren ze op feedback? - Reacties: verbaal/non-verbaal? - Wat is het interactiepatroon? - Wat mis ik? Wat zie ik niet? - Welk gedrag bepaalt voorgrond-achtergrond? - Energie: wie werkt het hardst? - Wie is probleemdrager, hoe zie je dat? 4. Voelen/ervaren proeven/ruiken - Omgaan met gevoelens en emoties - De sfeer - Beweging/verstarring - Slachtoffergedrag versus eigen leiderschap - “nekharen” - Eigen reactie op het verhaal - Zijn emoties toegestaan of worden ze vermeden, toegedekt? teamcoaching

Gebruikte literatuur - Aan de slag met teamcoaching, M. Lingsma Werkboek Teamcoaching en nu echt aan de slag , M. Lingsma, M. Bolung en R. de Brabander Natuurlijk leren, systeemdenken in een lerende school, J. Jutten Effectieve tweegesprekken, handleiding bij het voorbereiden en voeren van gesprekken in organisaties, M. van de Berg. teamcoaching

Een studiedag met het hele team onder begeleiding van een deskundige De toekomst…. Een studiedag met het hele team onder begeleiding van een deskundige teamcoaching