Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Advertisements

Hype of Noodzaak? J. Wolfgram en Freek Dessing
De digitale leeromgeving in de trainingen van IOWO Willibrord Huisman Een reeks schermafbeeldingen met toelichting Van deze ppt bestaan twee versies: -
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Reflectie-portfolio beoordelen
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Eindwerk zesde jaar.
Mijn zoon of dochter gaat studeren aan de universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 30 januari 2014.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
De zin en onzin van social media SNF JAARDAG 7 NOVEMBER 2011.
© IOWO 2006ICTO-element Oriënteren Belangrijk, vooral als een cursus anders is dan andere: duidelijk maken wat het doel is, wat de werkwijze is en.
Online peer feedback Seminar RU, 10 maart 2011
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Studieloopbaancoaching
Ketenzorg Zorggroep Ketenzorg KIS Medicatie Discussie ROHA 2011.
13 december ZijActief Koningslust Kerstuitstapje Streekmuseum de Locht Foto’s en powerpoint R. Verstraten.
Engelse Taal en Cultuur
3e bachelor Agogische wetenschappen
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Bachelorrendement Scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
Wat is de rol van ICT bij organisatieontwikkeling van scholen?
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
31 mei Lectoraat Transportveiligheid Kennistafel Transport 31 mei 2011 Nils Rosmuller.
3 februari Lectoraat Transportveiligheid Kennis Netwerk Bijeenkomst 3 februari 2011 Nils Rosmuller.
University of Applied Sciences
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
TELEFONEREN MET SKYPE 11/01/2011
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Portfolio’s, wat moet je ermee? RU-seminar 9 juni 2009 Willibrord Huisman & Gé Ophelders, IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn niet zelfstandig.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Excursie BOLCHRYSANT ZijActief Koningslust Foto’s en Powerpoint Riet Verstaten.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Zelfstandige revalidatie met behulp van RGBd-videoanalyse Michiel Van den Berghe - 23 december
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
zelfsturend portfolio-onderwijs:
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Uitslag Enquete 2011 Noord Deurningen. Enquete 2001 De vorige enquête is gehouden in juli Het doel was om een actueel beeld te krijgen hoe de inwoners.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
CE / IBL Slb Jaar 1, les 2 (1.4).
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
Clincal Trails 8 juni Herziening Richtlijn Clinical Trials (directive 2001/20/EC) Collegedag 8 juni 2011 Birte van Elk
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Portfolio’s in het RU-onderwijs
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Startcollege B2 Psychologie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Rollen binnen het werkplekleren
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
PWS = de eindscriptie van de havo
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Studieloopbaanbegeleiding
Mini-onderneming.
Mini-onderneming.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn niet zelfstandig begrijpelijk, maar bedoeld als illustraties bij een mondelinge presentatie; veelal zijn ook de kleurweergave en de animatie essentieel. Indien u deze dia's zelfstandig wilt bestuderen of hergebruiken, neem dan contact op: wwww.ru.nl/iowo/willibrordhuisman Indien u deze PPT wilt afdrukken, kies dan Bestand – Afdrukken – Afdrukken: Notitiepagina's Daardoor worden de notities bij de dia's afgedrukt

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio’s voor academische ontwikkeling 0.Programma 1.Doel & vraagstelling 2.Portfolio bachelor Biologie: hoe ziet het eruit? 3.Online demonstratie van het portfolio Biologie 4.Wat vinden we ervan? 6.Vragen en discussie

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Doel & vraagstelling Meer zicht op: het óf, het hoe, en het waarom van een ontwikkelings- en beoordelingsportfolio de ervaringen, wensen en tips van betrokkenen (die ermee werken) Vragen / zorgen Waar hebben we het over? Hoe gaat het in de praktijk? Wanneer is het academisch? Bevordert het studiesucces?

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Presentatieportfolio: –Overtuigend laten zien wat je goed kunt –Sollicitaties –Verkoop

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Beoordelingsportfolio: –Laten zien wat je goed kunt en wat je niet goed kunt –In relatie tot wat je zou moeten kunnen –Voor beoordeling

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Ontwikkelingsportfolio: –Bijhouden hoe je je ontwikkelt –In relatie tot wat je zou willen kunnen –Begeleiding, coaching, intervisie

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Terugkoppeling

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio – checklist of …

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april … zeepkist?

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio bachelor Biologie: aanleiding en doel Meer verantwoord gebruik van het portfolio Gebruiken in de studiebegeleiding (bachelorrendement) Ontwikkelen van de academische attitude –bijbehorende eindterm: “De bachelor reflecteert kritisch op het eigen persoonlijk handelen en de daaruit voortvloeiende resultaten/effecten, verantwoordt gemaakte keuzen, en stuurt zelfstandig de eigen competentieontwikkeling en het bijbehorende leerproces” 3 EC

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio bachelor Biologie: voorwaarden Portfolio ingebed in curriculum Draagvlak onder docenten (ba-team) Rollen, taken en bevoegdheden helder Begeleiding vanuit opleiding Beoordeling aan het einde van de bachelor Procedures efficiënt, beschreven en bekend Digitaal portfolio: goed werkend systeem

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio bachelor Biologie Ontwikkelen van de academische attitude: B1B2B3 Studievaardigheden Academische vaardigheden Zelfsturing Keuzes binnen de bachelor Keuze voor vervolg Voorkeuren Studievoortgang

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio bachelor Biologie: geconcretiseerd B3 Portfolio- opdrachten bachelor 3 Gesprek 4 met begeleider ba-scriptie Eindbeoordeling door andere scriptie- begeleider Feedback door begeleider ba-scriptie Ba-scriptie B2 Portfolio- opdrachten bachelor 2 Gesprek 3 met begeleider ba-werkstuk Voorlopige beoordeling door begeleider ba- werkstuk Ba-werkstuk B1 Portfolio- opdrachten semester 2 Portfolio- opdrachten semester 1 Gesprek 2 met tutor Gesprek 1 met tutor Feedback van tutor Practicum- verslagen

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april Portfolio bachelor Biologie: ingezoomd B1 B1 Portfolio- opdrachten semester 2 Terugblik op het eerste jaar en vooruitblik op het tweede jaar Overzicht studieresultaten Sterkte-zwakte analyse van – zes studievoortgangcompetenties – twee academische vaardigheden Tekst over eigen academische ontwikkeling Ingevuld evaluatieformulier propedeuse (studentdeel) Portfolio- opdrachten semester 1 Terugblik op de start van de studie Overzicht studieresultaten Sterkte-zwakte analyse van – drie studievoortgangcompetenties Tekst over eigen academische ontwikkeling Ingevuld evaluatieformulier (studentdeel)

Portfolio's voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april U ontvangt een mail met verwijzingen naar: Academische criteria van de Technische Universiteit Eindhoven en de Radboud Universiteit Verslag van het vorige IOWO-seminar over portfolio's Meer over onderlinge terugkoppeling IOWO's docentadviespunt Bea Edlinger en Willibrord Huisman, IOWO