Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
GAMES in het onderwijs.
Inhoud Flipping the classroom? Waarom flippen? Praktische tips.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Universal Design for Learning
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Inleiding in de Civiele Techniek
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
WISKUNDIGE FORMULES.
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
Reformatie: Martin Luther Maerlant-centrum 1 Reformatie Martin Luther F. Truyen - K. Vermeire 1999.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Dag van het afstudeeronderzoek
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Mobiel Crisisteam Impact
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Wedstrijd ‘Cartoon it yourself’. WHAT ’S IN A NAME? √ Humoristisch √ Poëtisch √ Kritisch √ Ontwapenend.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Versie 1: ; v2: ; v3: ; v4:… ca. 50 minuten met maken van tekening (vraag 12) ca. 40 minuten zonder maken van tekening (vraag.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Farmaceutische zorg in NCare
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Netwerk coördinatoren VZ
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Tip 7: wissel je werkvormen af
EEN GRENSVERLEGGENDE HOGESCHOOL VOOR IEDEREEN.
DIVERSITEIT BEINVLOEDT STUDIESUCCES Hoe daar mee om te gaan?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Bevraging mediawijsheid Overzicht reacties. Lager onderwijs.
MEDIAWIJSHEID LES 3 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Lessen Mediawijsheid Les 1: Zoeken op het internet. Herkennen van betwouwbare sites. Les 2: Gegevens.
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Transcript van de presentatie:

Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning SIHO stelt voor: Wetenschappelijk kader Universal Design for Learning en praktische mogelijkheden 16 november 2010 Leen Thienpondt Debbie De Neve Meggie Verstichele Ontmoetingsdag SIHO

Overzicht inhoud sessie Opwarmer Universal Design for Learning (UDL) Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Representatie Acties en expressie Betrokkenheid Casus UDL Hoe UDL was deze sessie? Vragen

Een opwarmer

Universal Design for Learning (UDL) Overzicht inhoud Universal Design for Learning (UDL) Oorsprong: Universal Design: architectuur Wetenschappelijk kader UDL Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? 3 afbeeldingen van MR-scan van de hersenen bij verschillende personen. In iedere afbeeldingen worden andere gebieden met kleur aangeduid. MR-scans van de hersenen die individuele verschillen aantonen

Neurologische basis UDL Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Brein: 3 verschillende netwerken 1 Het recognitienetwerk Afbeelding van de hersenen. Het achterste deel, het recognitienetwerk, is in donkerblauw aangeduid. Er wijst een pijl naar en die zegt ‘recognition’

Neurologische basis UDL Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Brein: 3 verschillende netwerken 1 Het recognitienetwerk Afbeelding van de hersenen. Het achterste deel, het recognitienetwerk, is in donkerblauw aangeduid. Er wijst een pijl naar en die zegt ‘recognition’ Herkennen en opnemen van informatie Zintuigelijk WAT we leren

Neurologische basis UDL Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Brein: 3 verschillende netwerken 2 Het strategisch netwerk Afbeelding van de hersenen. Het voorste deel, het strategisch netwerk, is donkerblauw aangeduid. Er wijst een pijl naar die zegt ‘strategic’

Neurologische basis UDL Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Brein: 3 verschillende netwerken 2 Het strategisch netwerk Afbeelding van de hersenen. Het voorste deel, het strategisch netwerk, is donkerblauw aangeduid. Er wijst een pijl naar die zegt ‘strategic’ Plannen, uitvoeren en monitoren HOE we leren

Neurologische basis UDL Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Brein: 3 verschillende netwerken 3 Het affectief netwerk Afbeelding van de hersenen. Het middelste deel, het affectief netwerk, is donkerblauw aangeduid. Er wijst een pijl naar die zegt ‘Affective networks located at core of brain’

Neurologische basis UDL Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Brein: 3 verschillende netwerken 3 Het affectief netwerk Afbeelding van de hersenen. Het middelste deel, het affectief netwerk, is donkerblauw aangeduid. Er wijst een pijl naar die zegt ‘Affective networks located at core of brain’ Evalueert en stelt prioriteiten WAAROM we leren

3 principes UDL Gelinkt aan de 3 neurologische netwerken Bied verschillende vormen van representatie aan cf. Recognitie netwerk Bied verschillende vormen van actie en expressie aan cf. Strategisch netwerk Bied verschillende vormen van betrokkenheid aan cf. Affectief netwerk Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

De 3 principes hebben telkens 3 richtlijnen 3 principes UDL De 3 principes hebben telkens 3 richtlijnen In totaal dus 9 richtlijnen Niet elke richtlijn moet gevolgd worden  checklist Overzicht inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Actie en expressie Betrokkenheid Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

Casus UDL: een les Nederlands Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Algemene informatie: Vak: Nederlands Lesonderwerp: de overeenkomst tussen het onderwerp en werkwoord Klas: 2e jaar secundair onderwijs Duur: 50 minuten Deze les is herhaling, de leerlingen hebben deze principes vorig jaar reeds geleerd

Casus UDL: een les Nederlands Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming? Lesdoelen Lesmateriaal Lesverloop

Casus UDL: een les Nederlands Ideeën om deze les meer UDL te maken? Theoretisch kader per richtlijn wordt uitgelegd Ideeën samen brengen Ideeën worden genoteerd Alle ideeën worden achteraf bezorgd door het SIHO Universal Design for Learning Neurologische basis UDL 3 grote principes UDL Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

Principe 1: Verschillende vormen van representatie Richtlijn 1: Verschillende mogelijkheden voorzien voor perceptie Richtlijn 2: Voorzie mogelijkheden voor taal en symbolen Richtlijn 3: Voorzie mogelijkheden voor het begrijpen Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

Principe 2: Verschillende vormen van actie en expressie Richtlijn 4: Verschillende mogelijkheden voorzien voor fysieke respons Richtlijn 5: Voorzie mogelijkheden voor expressieve vaardigheden en vloeiendheid Richtlijn 6: Voorzie mogelijkheden voor executieve functies Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

Principe 3: Verschillende vormen van betrokkenheid Richtlijn 7: Voorzie mogelijkheden om interesse op te wekken Richtlijn 8: Voorzie mogelijkheden om doorzetting te creëren Richtlijn 9: Voorzie mogelijkheden voor zelfregulatie Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

Feedback studenten op UDL   University of Iowa Student gerichte cursus, UDL principes Video-opnames vb. http://media.uiowa.edu/client/icater/udl8.html (feedback van studenten, 6´11´´) Reacties uit het fragment: Gevarieerde methodes: positief Lesmateriaal in verschillende formats aangeboden Rollenspel: positief (ik leer dingen door te doen) Gericht op de lerende zelf Ondertitels zijn heel handig De smartpen werd goed onthaald Feedback studenten op UDL Overzicht Inhoud Universal Design for Learning Neurologische basis UDL Recognitie netwerk Strategisch netwerk Affectief netwerk 3 grote principes UDL Representatie Perceptie Taal en symbolen Begrijpen Actie en expressie Fysieke actie Expressieve vaardigheden Executieve functies Betrokkenheid Interesse Doorzetting Zelfregulatie Feedback studenten Casus UDL Hoe UDL was deze vorming?

Hoe UDL was deze workshop? Powerpoint op voorhand digitaal ter beschikking (1.1) Filmpje is ondertiteld (1.2) Beschrijving bij afbeeldingen (1.3) Neurologisch vakjargon uitgelegd (2.1) Afbeeldingen toegevoegd bij slides (2.5) Casus met tegenvoorbeelden (3.2) Casusoefening die ingebouwd is in de workshop (3.4) 20

Hoe UDL was deze workshop? Inhoudstafel in de kantlijn van de powerpoint weergegeven (3.3) Tekst op de powerpoint, afbeeldingen van de hersengebieden, mondelinge toelichting, filmpjes (5.1) … 21

Meer informatie Folder van het SIHO omtrent UDL Bundel van het SIHO omtrent UDL Interessante link   www.udlonline.cast.org CAST (Center for Applied Special Technology) biedt een online vorming over UDL aan. De vorming is opgesplitst in 2 modules van telkens 4 à 6 uur studietijd. 22 22

Contact Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) www.siho.be E: info@siho.be T: 0473/59.09.72 Afbeelding: Ventje met telefoon en (e-)mail. 23 23

Vragen? Afbeelding: Vragend ventje. 24 24