Wat is het geven van feedback?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Feedback – Hoe kan het beter?
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Luister naar je hart.
Principe 3 Leren is een sociale bezigheid
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
De psychologie van communicatie
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Evalueren is een verzamelnaam van:
Feedback geven en ontvangen
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
Hoofdstuk 2 Interpersoonlijke communicatie
Slotbijeenkomst Benchmark Publiekszaken
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Links Rechts mensen zijn sociaal en hebben veel voor anderen over mensen zijn vooral gericht op hun eigen belang slecht gedrag komt door de.
Communicatie met de arts
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Opleiding HRM deel II onderluitenant
Vrijwilliger bij TFC Gieten Daar wil iedereen bij horen ! Meer Vrijwilligers in Kortere Tijd November februari 2015.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gespreksvaardigheden
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Speeddaten Kinderboekenweek. Vraag 1: Wat heb je precies gedaan op je stageschool tijdens de kinderboekenweek?
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
voor familie en vrienden van
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
COMMUNICATIE Week 1 Docent:.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Reflecteren.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
De zeven deugden van communicatie
Zin!Ja Hasselt 21 april  Informatie die de ontvanger aan de zender overdraagt in reactie op de communicatieactiviteit van de zender  Een.
7E-model Template. Opdracht: Bedenk minstens 3 originele manieren om je doelgroep te informeren, waardoor ze denken: “aha, goed om weten”, “interessant,
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Communicatie 7e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Op het werk, in de klas en prive.
Feedback H3, blz 115 Is informatie van iemand over de effecten van het gedrag van een andere persoon op hem of haar Beschrijf waarneming Geef geen oordeel.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Volksuniversiteit Zwolle

Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Factoren die het communicatie proces beïnvloeden
Leidinggeven Communicatie.
Gesprekstechnieken Les 1.
Als je hier weggaat, weg van de tafel,
Loopbaan en burgerschap les 3
Op het werk, in de klas en prive.
Inspelen op innovaties
Les 5: Verbale communicatie
Les 6: non-verbale communicatie
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Transcript van de presentatie:

Wat is het geven van feedback?

Schrijf op, welk plaatje feedback voorstelt en waarom Het geven van feedback Schrijf op, welk plaatje feedback voorstelt en waarom

Het geven van feedback 1

Het geven van feedback 2

Het geven van feedback 3

Het geven van feedback 4

Het geven van feedback 5

Het geven van feedback 6

Het geven van feedback 7

Het geven van feedback 8

Het geven van feedback 9

Het gaat om drie facetten: Waarneming Oordeel Reactie Het geven van feedback Het gaat om drie facetten: Waarneming Oordeel Reactie

Waarneming Wat zie of hoor ik aan gedrag bij de ander Het geven van feedback Waarneming Wat zie of hoor ik aan gedrag bij de ander

Oordeel Wat vind ik van dat gedrag? Het geven van feedback Oordeel Wat vind ik van dat gedrag?

Reactie Wat is het gevolg van dat gedrag? Het geven van feedback Reactie Wat is het gevolg van dat gedrag?

Het geven van feedback Effectieve feedback Doelgericht Geeft verschil nieuws Precies en observeerbaar Positief geformuleerd

Het geven van feedback De formule Beschrijf veranderbaar gedrag Beschrijf concreet en specifiek gedrag (gezien en gehoord) Gebruik een “ik” boodschap Geef het effect aan van het gedrag op jou Laat de ander reageren Vraag om het gewenste gedrag Verken samen oplossingen

Feedback geven heeft een zender en een ontvanger nodig Het geven van feedback Feedback geven heeft een zender en een ontvanger nodig

Het geven van feedback De zender (feedback gever) Benoemt concreet gedrag Geeft ruimte voor interpretaties Benoemt effect waarnemingen Stelt de vraag: word ik begrepen Geeft ruimte aan reactie Geeft handreikingen en tips

Het geven van feedback De zender Speelt niet in op karakter persoon Oordeelt niet over gedrag Praat niet over anderen Komt er niet op terug na langere tijd Is niet onpersoonlijk en formuleert niet algemeen Bespreekt niet wat niet te veranderen is Geeft niet- adviezen Is niet belerend

Het geven van feedback De ontvanger Luistert naar feedback zonder onderbrekingen Beseft dat hij/zij een kadootje krijgt en bedankt de zender Vraagt om verduidelijking Herhaalt wat gezegd wordt Bepaalt wat hij met de feedback gaat doen

Het geven van feedback De ontvanger Gaat niet in de verdediging Ontkent de waarneming niet Gaat niet argumenteren Geeft “niet” verwijten Loopt niet weg