I-SCAN Wat leert de i-scan?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar huis gestuurd met een zak vol luiers
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Edushock leerfestival
Wie werd ondervraagd Gemeenten Politie
Inhoud Wat is het probleem? Waarom? Wat betekent de campagne?
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Het doen van onderzoek in klas 4
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Eindwerk zesde jaar.
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
doorzettingsvermogen”
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Fair Trade en duurzame aankopen in je gemeente 23/02/2013.
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Vakliteratuur opzoeken Lieve Devos. LibriSource+ Nieuw portaal voor toegang tot elektronische bronnen Gemeenschappelijk platform.
De Wiskunde B-Dag 2002.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Introductie Digitale Bibliotheek UGent
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
MEDIA EN CREATIVITEIT MEDIA EN ONDERZOEK
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Studielandschap SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken Waar, wat, hoe?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Wat is een webkwestie?. Wat is een webkwestie?
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Enquête.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
CanDo Coaching.
{ Workshop 1 Verantwoordelijkheden, procedures, openbaarheid Peter Horsman.
Voor u de volgende schermen verspreidt … U hebt de poster verspreidt. De betrokken personen weten dus waar ze uw tips kunnen terugvinden. Dan verspreidt.
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
MKB Doorstart. Wat is MKB Doorstart? DÉ ONAFHANKELIJKE PORTAL voor ONDERNEMERS met een IN DE KERN GEZOND BEDRIJF die te maken hebben met DREIGENDE ( FINANCIËLE.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Animatie team Dio en Tjeerd.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
Hoe zoek ik informatie in de bibliotheek ? Sociaalagogisch werk VIVES bibliotheek Kortrijk
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Test die teksten! Of (toch) niet!? Testen bij de Belastingdienst Jac Brouwer Landelijk Huisstijlcoördinator Taal Centrum voor kennis en communicatie, Utrecht.
Dagdeel 3 conflicthantering
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
(Niet) Allemaal digitaal
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Provincie Antwerpen klikken aub Aartselaar
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
Homologatie zwembaden
Leden enquête Otto Philipse
Transcript van de presentatie:

i-SCAN Wat leert de i-scan?

WAT LEREN WE UIT DE I-SCAN?

158 respondenten uit > 40 gemeenten Aartselaar Balen Beerse Bornem Brasschaat Brecht Dessel Edegem Essen Geel Grobbendonk Heist-op-den-berg Hemiksem Hoogstraten Hulshout Kapellen Kalmthout Kasterlee Lier Lille Lint Mechelen Meerhout Mol Niel Nijlen Oud-turnhout Ravels Rijkevorsel Rumst Schoten Sint-Amands Sint-Katelijne-Waver Turnhout Westerlo Wijnegem Willebroek Zwijndrecht

33 respondenten Gaven geen postnummer op. Minstens 40 bibliotheken antwoordden op de i-SCAN, maar het zijn er wellicht meer.

Globale resultaten voor de ganse provincie Antwerpen We geven hier dus geen resultaten per gemeente Ook niet per bibliotheek Ook geen meningen van bibliothecarissen maar van baliemedewerkers

i-medewerkers Waar vind je hen?

i-medewerkers, waar vind je hen? Op diverse plaatsen komen infovragen terecht: In de uitleenbalie 30% Tussen de rekken 25% Aan de telefoon 22% In de mail 14% Aan de infobalie 9%

In 2 op 3 bibliotheken is géén aparte i-balie Waar er toch één is, vindt de klant die blijkbaar makkelijk Opmerking: Of er een i-balie is of niet is van ondergeschikt belang Belangrijk is dat er i-medewerkers zijn en dat die door de klanten “gevonden” worden

signalisatie Die uitnodigt tot het stellen van vragen

Signalisatie die uitnodigt tot vragen stellen 23% zegt dat die signalisatie op de i-balie aanwezig is

Herkenbaarheid i-medewerker 17 op 137 dragen een badge 4 dragen een sleutelhanger

To batch or not to batch?

27 denken dat ze herkenbaar zijn omdat ze géén jas dragen

Beschikbaarheid i-medewerker Per uitleenzitting zijn volgens 70% van de respondenten 2 i-medewerkers aanwezig Ze vinden dat genoeg Slechts 7 (op 153) baliemedewerkers zeggen dat ze zich exclusief met informatiebemiddeling mogen/kunnen bezighouden De Rest heeft ook nog andere opdrachten Meer dan de helft doet ook back officetaken aan de i-balie

Flexibel omgaan met baliedrukte 2 op 3 baliemedewerkers kunnen een beroep doen op collega’s uit de back office 43% belt die dan 25% verwijst door naar een collega van een andere balie 22% noteert de vraag en maakt een afspraak 1 op 10 kan helemaal niets doen

Afspraken rond grote drukte In 4 op 5 bibliotheken zijn geen duidelijke afspraken over wat te doen als het druk is aan de i-balie

Pro-actief informatie bemiddelen 36% van de i-medewerkers STAPT op de klant TOE ze menen dat die met een vraag zit

Aanpak informatiebemiddeling Hoe we informatiebemiddeling in onze bib aanpakken ligt maar in 1 op 3 bib’s vast. Meestal in dienstnota’s Heel soms in een beschrijving of in een werkproces 2/3 van de i-medewerkers zegt de procedures en processen niet of onvoldoende te kennen

Hoever gaan in het begeleiden van de klant bij informatiebemiddeling? Meeste bib’s laten hun dienstverlening afhangen van het “moment” Vijf Vanzelfsprekendheden Vijf voorbeelden van “Hier is nog werk aan de winkel”

5 vanzelfsprekendheden Meegaan naar de publiekscatalogus en uitleggen hoe erin te zoeken Meegaan naar het rek en uitleggen wat waar staat en welk systeem erin zit Meegaan naar publiekscatalogus en samen iets opzoeken De klant verwijzen naar een andere collectie De klant helpen de juiste zoekterm definiëren

5 voorbeelden van: “Werk aan de winkel” Klant doorverwijzen naar i-computer Klant tips geven over hoe best zoeken Informatie uitprinten Info per mail bezorgen Of eenvoudigweg….

Samen in de computer iets opzoeken

Wat bepaalt, hoever je meegaat….

Wat bepaalt hoe ver i-medewerker meegaat in informatiebemiddeling Personeelsbezetting Drukte Technische beperkingen (printen, internet)

Het onderwerp waarover het gaat Het onderwerp waarover het gaat. De ingesteldheid van de informatiebemiddelaar.

Afspraken 87% van de baliemedewerkers vindt dat in de bib geen duidelijke afspraken zijn over hoever je gaat bij informatiebemiddeling Waar er wel afspraken zijn, zegt het personeel er ook achter te staan

Computers doorgelicht We maken onderscheid tussen Baliecomputers (staat op de balie waar uitleningen geregistreerd worden) i-computers (speciaal bedoeld voor snelle opzoekingen) Publiekscomputers (een batterij, te reserveren, voor een half uur, of een uur) Bibliotheekcatalogus (om de catalogus te raadplegen)

Baliecomputer doorgelicht Slechts in de helft van de bib’s kan op de baliepc’s onbegrensd internet geconsulteerd worden en kunnen resultaten afgeprint ¾ van de baliepc’s bevat geen (lijstje met) links naar databestanden en nuttige sites voor het oplossen van vragen

i-computers doorgelicht Er zijn nauwelijks bib’s met een i-computer Vele i-computers zijn met fire wall afgeschermd De helft presenteert een duidelijke selectie van bronnen (en links) De catalogus is er ook op beschikbaar De kennis van de i-medewerkers over het gebruik van de i-computer, de links naar bronnen en zoektips is beperkt

Publiekscomputers doorgelicht Ze zijn nog vaak afgeschermd Je moet lid van de bib zijn om ze te kunnen gebruiken Niet alle medewerkers zijn opgeleid voor het gebruik van de publiekscomputers, weten waarvoor de links dienen, en kunnen ze gebruiken

Bibliotheekcatalogus 90% zou voldoende kennis hiervan hebben Om die kennis bij te spijkeren is niets voorzien Het is “ieder voor zich” en “iedereen begeleidt iedereen” Uitleg krijgen en mogen oefenen, komen nauwelijks voor Er is nagenoeg geen coaching In slechts 10 bibs is ruimte voor externe opleiding

Bibliotheekcatalogus 80% staat ingesteld op “eenvoudig zoeken” Bijna iedereen vindt dat een goeie keuze 5 op 6 kunnen niet printen uit catalogus Dan maar met notaboekje en balpen 1 op 3 zijn afgeschermd en je kan dus niet doorklikken naar andere bronnen

Bibliotheekcatalogusgebruik 1 op 5 kan tegelijk zoeken in catalogus en in databanken (federated search) 40% kan een arachnezoekactie doen In 1 op 3 kan doorgeklikt worden naar google of wikipedia

Zoeken.bibliotheek.be 80% vindt dat een belangrijke bron en gebruikt die regelmatig (meer dan 1X per week)

IBL 90% antwoordt dat niet elke i-medewerker ibl kent en zelf een vraag kan verwerken. Vaak verwerkt een vaste collega de aanvragen En is er een back up, voor als die niet aanwezig is

Registratie van informatievragen Slechts 10% registreert De helft daarvan (5%) doet dat omdat het een duidelijke keuze is en daarover afspraken zijn Redenen voor registratie Bijleren Dienstverlening meten en evalueren

Registratie van informatievragen Er is geen tool voor registratie Vragen geeft men door aan collega’s Soms houdt men ze bij Meestal worden ze verwijderd eens opgelost Onopgeloste vragen bespreken we met collega’s en de bibliothecaris

Communicatiekanalen Meestal mondeling, telefonisch en per mail Sms bijna nooit

Bijleren en bijscholen Bij 3 op 4 is er tijd voor bijleren en bijscholen Meestal in groep, individueel en buitenshuis 15% staat open om hierbij digitale hulpmiddelen te gebruiken Tot ‘inoefenen’ komt het vaak niet

Kennis delen Meer dan de helft weet niet welke bijzondere kennis hun collega’s informatiebemiddelaars hebben Toch doen ze geregeld een beroep op hen Ze denken dat Kennisdelen kan met een wiki op dokeos

Kennisdelen 1 op 3 kan expertise uit een andere openbare bib betrekken Vaakst genoemde expertisecentra zijn: Andere gemeentedienst Andere openbare bib Andere culturele dienst

Imago 40% meent dat hun bib gekend is als “het centrale infopunt van de gemeente

i-team 2/3 van de respondenten zegt dat de i-medewerkers geen team vormen met de collega’s Het i-team, vergadert Maandelijks 2-maandelijks of 3-maandelijks

i-team Gaat meer over andere onderwerpen dan informatiebemiddeling geleid door bibliothecaris 1 op 3 keer is er geen verslag

i-team onderwerpen Gaten in de collectie Problemen bespreken Tips tussen collega’s uitwisselen Interessante vragen bespreken Er is niet veel tijd voor nieuwe bronnen en zoekmachines

Coaching bij informatiebemiddeling Slechts 10% van de i-medewerkers wordt gecoacht Meestal is de coach een collega

Bij mijn coach kan ik: Een moeilijke vraag die ik kreeg samen oplossen Conflictsituaties met klanten bespreken Bedenken bij mijn eigen zoekacties bespreken Uitleg vragen over aspecten van vraagbemiddeling Vernemen bij wie ik te rade kan gaan bij specialistische vragen

Telefonische vragen en emailvragen Telefonische vragen komen meestal terecht bij een toevallige medewerker die de telefoon opneemt, bij een baliemedewerker of bij de bibliothecaris Mailvragen komen meestal terecht bij een leidinggevende

7 invalshoeken en 7 conclusies Signalisatie Werkprocessen Keuzes maken: hoe ver ga je? Praktische tekortkomingen Startpagina: selectie van bronnen Vragen registreren en kennis delen Teamoverleg organiseren

Dank voor uw aandacht

Stel hier je vraag van 1 miljoen miljard

PAUZE