De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
Advertisements

Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
10 tips voor een gouden start Groeitips
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
FeWeb vzw - Kortrijksesteenweg B-9000 Gent - tel fax web 11 tips om…meer uit uw.
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
Certes tevredenheidsenquête Resultaten enquêtes 133 enquêtes > Verdeling per makelaar.
Branche-analyse Boekenbranche
INTERNET EN UW DAGELIJKSE BEDRIJFSVOERING Wim de Rave De BedrijfsAdviseur.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Florecom en Internet bestel systeem
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Vertegenwoordiging landelijk netwerk en relatie regionale netwerken Sessie B NOV Conferentie 7 oktober 2008.
H4: Begrijpen van de markt
POD maatschappelijke integratie
Training Omgaan met service
1 De handel Dominique Michel Gedelegeerd bestuurder.
De kracht van MySolution
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Voornaam NaamVoornaam Naam Overzicht Geschiedenis Missie Grootte Structuur SB Concurrentie en leveranciers Slot Dankwoord.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
De kracht van Abecon Abecon helpt trainers en opleiders om samen efficiënter te werken. Met onze branche oplossing zijn minder handelingen nodig en heeft.
Introductie tot het boekenvak:
H8: Distributie.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
K3 Business Solutions B.V. De K3 experience: Wij verzorgen op Microsoft Dynamics gebaseerde ERP oplossingen voor retailers en wholesalers in Living, Fashion,
De kracht van HBSoftware
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Overzicht Geschiedenis Missie Grootte Structuur SB Concurrentie en leveranciers Slot Dankwoord.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Business plan the Suitmaster Presentatie. The Suitmaster Introductie: Jong bedrijf Specialisatie in kostuums Uniek qua prijs kwaliteits verhouding Flexibel.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
Mamut SERVICE SUITE.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen  Een eigen bedrijf  Freelancer  Voordelen  Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie  Nadelen 
Aanleiding Potentie is intern en extern aanwezig Groei Stabiele omzet Meer klanten en dan ook meer efficiency Nov, dec is stille periode. I.c.m. Blessure.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Voor jezelf beginnen Een eigen bedrijf. Algemeen Een eigen bedrijf Freelancer Voordelen – Grote vrijheid Leuk werk Brede oriëntatie Nadelen – Alles zelf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Verkoop en service Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Voor bibliotheken. De Bibliotheek op het station 2.
Innovatieve arbeidsorganisatie. profiel Oesterbank - maatschappelijke rol : tewerkstelling doelgroep – 400 medewerkers - geen eigen product - verdedigen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Een goed product maken is niet genoeg …
Implementatie ECK Jorrit Janszen
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
Voeg hier het organisatie onderdeel in
Hoofdstuk 1 Artikelen verkopen
AFDELING 2 marketingbeleid.
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger

Overzicht Wat is een onafhankelijke boekhandel? Voordelen tov een keten Basisvoorwaarden Evolutie van de onafhankelijke boekhandel Bedreigingen Opportuniteiten Colibro

Wat is een onafhankelijke boekhandel ? Zelfstandige handelaar handelend voor eigen rekening Aangewezen op eigen financiële middelen Aangewezen op eigen vakbekwaamheid Feeling met en interesse voor het product Brede interesse voor het cultureel gebeuren in stad, streek en land

Voordelen van een onafhankelijke boekhandel t.o.v. een keten Genot van een eigen zaak Eigenzinniger aanbod in relatie met het clienteel Persoonlijk contact met de klant Persoonlijke inrichting Persoonlijke keuze van assortiment Betrokkenheid bij cultureel gebeuren binnen eigen stad Beter geïnformeerd

Basisvoorwaarden Verzorgingsgebied van min inwoners Voldoende passage Aangepast assortiment met voldoende winstmarge Aanwezigheid van een potentieel aan structurele klanten

Evolutie van de onafhankelijke boekhandel Tot +/ quasi ambachtelijk beroep Kwaliteit van de boekhandel was zeer sterk afhankelijk van de kennis en het idealisme van de uitbater Geen computersystemen en geen databanken Enkel manuele bibliografieën (CB catalogus, Livres Hebdo, Books in Print, VLB) Geen ‘just in time’ informatie voor de klant Lange leveringstijden Omslachtige bestelprocedures (dicteren per telefoon) Ontzettend arbeidsintensief

De onafhankelijke boekhandel nu Performante voorraadbeheersystemen Geautomatiseerde administratie Snellere bestelservice en leveringstijden Optimalisering van de voorraden Beschikbaarheid van databanken (collectief en privé) Veel uitgebreidere titelinformatie en onmiddellijke informatie over beschikbaarheid Het ‘intern geheugen’ van de boekhandel is door alle personeelsleden consulteerbaar Nog steeds arbeidsintensief

Bedreigingen Hoge investeringskosten versus lage winstmarges Hoge uitbatingskosten Moeilijk om geschikt personeel te vinden Zwakke marketingpositie In de verdrukking t.o.v. ketens Stijging verkoop via internet POD en E-boeken

Opportuniteiten Specialisatie Samenwerking met andere culturele spelers Persoonlijke service Deskundigheid Rechtstreeks contact met de klant en de behoeften in de markt Eigen webwinkel Samenwerking met collega’s

CoLibro Samenwerkingsverband (cooperatieve vennootschap) van onafhankelijke boekhandels Voordelen: - betere aankoopvoorwaarden - minder voorraadrisico door retourafspraken - gemeenschappelijke landelijke communicatie - gemeenschappelijke website - nieuwsbrief - trafficbuilders - uitwisseling van know-how - kwaliteitslabel - gezamenlijke aankoop van actieboeken aan lage prijzen

Vragen?