Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Door goede gesprekken groeien
Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Sollicitatiegesprek.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Psychodiagnostiek ten behoeve van PEN PD
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Competentie 04 Het slecht nieuws gesprek
Wat is een communicatieplan?
Leiderschap en organisatie
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Begeleidingsplannen GGZ
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
Van de juridisch dienstverlener
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Gespreksvaardigheden
Symposium ‘Hulpvaardig en Geloofwaardig’ Workshop ‘Religieuze Interventies’ Indeling:  casusbespreking  reflectie op casusbespreking  theoriebespreking.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeding en pedagogiek
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Kwartaal 1 Week 3 Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Talent in Ontwikkeling
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Anders kijken, anders doen
Talent in Ontwikkeling
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Gesprekstechnieken Les 4.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
BOM-model PV 25/03/2014.
Methoden om te werken aan continue verbetering
Ontwikkelingen in de recreatie
Welkom bij DAIly NURSE.
In de vuurlinie van een pos
Transcript van de presentatie:

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken H2 Methodisch werken Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken Uitvoering Doelstelling © Boom Lemma uitgevers. Strategie

Initiatief fase: jouw visie Visie beïnvloedt doen en laten Jouw visie komt overeen met de visie en missie van de organisatie Op een manier waarop jij niet in gewetensnood komt door de wijze waarop hulp wordt geboden © Boom Lemma uitgevers.

Intake Informatie die in grote lijnen een beeld geeft van de persoon. De hulpvraag, en de mogelijkheden voor hulpverlening. Informatie vergaren bestaat ook uit de tijd voordat je fysiek hebt kennisgemaakt met de cliënt. © Boom Lemma uitgevers.

Intake: kennismakingsgesprek Cliënt persoonlijk vragen stellen. Effectief als je een vast model bedenkt van belangrijke vragen. © Boom Lemma uitgevers.

Intake: een model voor het kennismakingsgesprek Wie is de aanmelder/verwijzer? Melding schriftelijk, per telefoon of in persoon? Biografische gegevens. De leefsituatie in beeld brengen. Referenten. Gebruik ook andere informatiebronnen. Vraag daarvoor schriftelijk toestemming. © Boom Lemma uitgevers.

Toestemming brief © Boom Lemma uitgevers.

Intake: duidelijke hulpvraag formuleren Vanuit welk punt vertrek je en waar precies naar toe. Hulpvraag maakt zichtbaar welke essentiële behoeften van de cliënt niet bevredigd worden. Een hulpvraag helpt je het probleem te categoriseren: Een probleem op basis van behoeften (materieel, bijvoorbeeld eten, drinken, een bed, een dak). Een probleem op basis van gevoelens (immaterieel, bijvoorbeeld liefde, erkenning, zelfontplooiing). © Boom Lemma uitgevers.

Maslow Menselijke behoeften in westerse, grofmazige culturen Zelf ontwikkeling Erkenning Acceptatie Zekerheid Primaire behoeften © Boom Lemma uitgevers.

Pinto Menselijke behoeften in niet westerse, fijnmazige culturen Eer Goede naam Behagen groep Elementaire behoeften © Boom Lemma uitgevers.

Hulpvraag Hulpvragen formuleren van globaal naar specifiek. Meer tijd voor inventarisatie, dan zal de hulpvraag specifieker worden. Hulpvraag cliënt wordt duidelijker als hij samen met de hulpverlener over een hulpvraag kan nadenken.  Luisteren. © Boom Lemma uitgevers.

Hulpmiddelen om tot een globale hulpvraag te komen: Eerst het hier en nu beschrijven. Vervolgens de ‘gewenste situatie’ verduidelijken. Vraagwoorden gebruiken: Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer, Waarmee. Stel eenvoudige vragen. © Boom Lemma uitgevers.

Vragen die je kunt stellen: Probleem/klacht verduidelijking. Oorzaken van de klacht en stressverhogende factoren. Beleving. Invloed op dagelijks leven. Omgaan met het probleem. Anamnese. Compenserende omstandigheden. Sociale omgeving. Wensen en behoeften. Verwachting van de hulpverlener. © Boom Lemma uitgevers.

Kenmerken vrijwillige cliënten Ze erkennen dat ze een probleem hebben. Ze hebben in de gaten om wat voor probleem het gaat. Ze begrijpen dat ze dit probleem niet alleen kunnen oplossen. Ze willen met een ander over hun probleem praten. Ze geven een ander toestemming om advies te geven. Ze werken actief mee aan de oplossing. Het initiatief van het hulpverleningscontact gaat van hen uit. © Boom Lemma uitgevers.

Kenmerken onvrijwillige cliënten Ontkennen dat ze een probleem hebben. Ze vinden dat het een ander niets aangaat. Ze willen niet met anderen praten. Ze nemen geen advies aan. Ze zijn niet van plan iets te veranderen. Ze nemen niet uit zichzelf contact op met de hulpverlening. Ze ervaren geen problemen en als ze die al hadden dan zijn ze volgens hen goed in staat die problemen zelf op te lossen. Als ze al een probleem hebben dan is dat meestal te wijten aan een ander. © Boom Lemma uitgevers.