Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
3 vwo 1 wereld §2, 3 en 4.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
1.3 globalisering verovert de wereld
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Hst 4: De wereld indelen.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
2.3 Groot-Brittannië en India
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
§15 Japan, een oude tijger Dichtbevolkt: 130 miljoen inwoners.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Paragraaf 3.3 Indonesië in de wereld.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Begrippen par. 1 t/m 3 Global cities: diversiteit > integratie of segregatie Favela’s en ‘gated communities’ Megasteden > drie factoren verklaring groei.
P1.3 De ontwikkeling van de Pacific Rim
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Start de voorstelling en klik dan in deze ster
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Globalisering H2.
Globalisering H2.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hoofdstuk 4. Europa in beweging.
Indonesië.
Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:
Arm & Rijk § 2.1 Maquiladoras
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 3: Naar de Verenigde Staten: ‘el otro lado’ Diversiteit alom!
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Verstedelijking en bevolkingsspreiding
Samenvatting hoofdstuk 2
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
2.2 Samenwerking van landen
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Afstand speelt geen rol meer?
Globalisering.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Indonesië.
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Kan een werelddeel krimpen?
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Hoofdstuk 8 Op weg naar één Europa
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
inclusief WW PROTECTIONISME Invoerrechten Strenge regels Invoerverbod Contingentering (aantal afspreken)
De cultuur van Zuidoost-Azië
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!

Vorige les Occupy Wall Street  Kapitaalstromen Ongunstige ruilvoet/ ruilvoetverslechtering NIC’s en de daarbij behorende BRIC-landen Globalisering en MNO’s Het verplaatsen van onderdelen uit de productieketen. Regionale specialisatie Outsourcing clusters Occupy Wall Street 

Call-center in India Toekomst of slechts een droom Call-center in India Toekomst of slechts een droom? Een vorm van outsourcing Aangewakkerd door globalisering en MNO’s Call centers in India: Lange film 47 minuten, wel zeer interessant! 24 uurseconomie: ergens stopt het werk en word op een andere plek opgepakt

Planning van vandaag Nog vragen over de film? Of andere zaken? Resterende uitleg paragraaf 4,3 (indien tijd over) zelf werken aan de opdrachten

Groei en verschuiving (belangrijke voorwaarden voor globalisering). Waarom krijg je nu eigenlijk globalisering? En waarom heeft dit uiteindelijk geleid tot een global shift v/d wereldeconomie? Voorwaarden voor globalisering: Economische voorwaarden Technische voorwaarden Politieke veranderingen

Economische voorwaarden: Twee economische voorwaarden: 1) Vrijhandel: Een wereld zonder handelstarieven en subsidies (alleen: vraag en aanbod). Tegenover vrijhandel staat protectionisme: Het beschermen van je markt door handelstarieven en Subsidies (dit vind vaak plaats binnen handelsblokken) Vb: EU  landbouwsubsidies. Word afgebouwd, komt inkomenssubsidie voor in de plaats 2) Sterke groei van de welvaart in grote delen van de wereld  de wereld als afzetmarkt!

Technische voorwaarden Transporttechnologie: De modaliteiten (=vervoersmiddelen) werden steeds groter, sneller en (uiteraard) goedkoper. Communicatietechnologie: Mobiele telefoons, satellieten, glasvezelkabels en het internet.

Politieke veranderingen Uiteenvallen van gesloten politiek-militaire blokken (vb: Sovjet-Unie) Daardoor enorme nieuwe arbeids- en afzetsmarkt ontstaan Ander voorbeeld in het boek is vietnam.

Waarom krijg je door deze voorwaarden een global shift? MNO’s op zoek naar de laagste kosten! Vinden deze in lagelonenlanden. Zijn tegenwoordig gemakkelijk aan te sturen door ICT. Tevens veranderd de politieke situatie continue (de betreffende landen zijn tegenwoordig vaker politiek stabiel).

Handelsblokken Politiek-economische eenwording Gebieden met onderlinge vrijhandel De buitenkant beschermt met tariefmuren (en subsidies) Voorbeelden hiervan zijn: EU NAFTA ASEAN Ik wijs jullie er nadrukkelijk op dat je kopje “Het waarom van groei en verschuiving” een keer goed naleest!!!! Als je er vragen over hebt, stel ze me de volgende les

Transporttheorie van Ullman Geldt voor alles dat je kunt transporteren (bijvoorbeeld: Goederen, diensten en mensen). VB: Waarom verlaten mensen een gebied (A) om in een ander gebied (B) een nieuw bestaan op te bouwen? De theorie bestaat uit vier elementen: Complementariteit Tussenliggende mogelijkheid/hindernis Transporteerbaarheid Afstandsverval

Complementariteit Het aanvullen van elkaars regio. De ene regio heeft iets wat de andere regio niet heeft. VB: Waarom verlaten mensen een gebied (A) om in een ander gebied (B) een nieuw bestaan op te bouwen? Gebied B heeft iets wat gebied A niet heeft! En andersom; Gebied A heeft iets wat gebied B niet heeft. (ze vullen elkaar aan). Denk hierbij aan het push-pull model: Economische redenen (werk ed) Politieke redenen (veiligheid) Sociaal-culturele redenen (taal/godsdienst)

Tussenliggende gelegenheid/hindernis VB: Waarom verlaten mensen een gebied (A) om in een ander gebied (B) een nieuw bestaan op te bouwen? Stel je woont in Panama (gebied A) en je wilt naar Californië in de Verenigde Staten (gebied B) omdat daar werk is. Het zou best zo kunnen zijn dat je op de reis ernaartoe de ideale plek vindt (bv: Maquiladoras). Een tussenliggende gelegenheid! Het tegenovergestelde is ook mogelijk. Je wilt van Panama naar de Verenigde Staten. Je wordt tegengehouden bij de strenge grenscontrole bij de VS. Dus je kunt de VS niet in, dat is een tussenliggende hindernis. (je kunt je beoogde einddoel niet behalen) In het kort: Tussenliggende gelegenheid: Een betere of zelfde omstandigheden die aan je wensen voldoen. Tussenliggende hindernissen: Heeft te maken met de relatieve afstand; De tijd, geld en moeite die je er voor moet doen. (dichtbij wordt ver weg).

Transporteerbaarheid VB: Waarom verlaten mensen een gebied (A) om in een ander gebied (B) een nieuw bestaan op te bouwen? Dit hangt af van de transporteerbaarheid van de mensen. Die zijn afhankelijk van: Kosten Het vervoersmiddel Toestand van de infrastructuur

Afstandsverval Dit wil zeggen; Hoe verder gebieden uit elkaar liggen des te meer de interactie afneemt. Het is namelijk zo dat je sneller een tussenliggende gelegenheid tegenkomt, waar je gemakkelijker transporteerbaar bent.

Transporttheorie van Ullman Geldt voor alles dat je kunt transporteren (bijvoorbeeld: Goederen, diensten en mensen). De theorie bestaat uit vier elementen: Complementariteit Tussenliggende mogelijkheid/hindernis Transporteerbaarheid Afstandsverval

Volgende keer: Paragraaf 4.4 Voor nu: Maken paragraaf 4.3

Paragraaf 4,4 Verstedelijking Oorsprong in Middeleeuwen Grote verstedelijking vanaf de industriële revolutie Industrialisatie begon in de Midlands (Groot-Brittannië) en verspreide zich vanaf daar over Europa (zie fig. 4,27) Tegenwoordig is er deïndustrialisatie  gericht op zakelijke dienstverlening in de Primate Cities. (= Metropool) VB: Londen, New York, Parijs etc.