Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Multiple Complex Developmental Disorder
Advertisements

Zienswijze vanuit de GGZ……. …….of toch vanuit de (L)VB
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Vitaliteit in de kinderopvang
Peter Strawson.
Susanne Wolthaar conferentie opleiden in school (V)SO
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Diagnostiek van gedrags- en emotionele problemen in de schoolcontext
Klinische diagnostiek van aan autisme verwante stoornissen
Psychodiagnostisch onderzoek bij kinderen met een stofwisselingsziekte
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Klinische psychologie
1e Bachelor Toegepaste Psychologie A
Synthese Artikel Onderwerpsverkenning
Autismespectrumstoornissen
A LS JE NIET KUNT ZIEN DAN BEKIJK JE HET MAAR Experimenteel onderzoek naar de effecten van ernst, persoonlijke verantwoordelijkheid en openheid op stigmatisering.
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
‘Als je het niet kunt zien, dan bekijk je het maar’…
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
ASS: wanneer zichtbaar?
Premeting LSCI-onderzoek
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Opleiding Jeugdgezondheidszorg
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Angststoornissen bij kinderen met autismespectrumstoornissen
Begrip en gebruik van sociaal-emotionele regels bij kinderen met autisme spectrum stoornissen Kind en adolescent.
Onderwijs aan kinderen met een autisme verwante stoornis
Autisme Spectrum Stoornissen
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autismespectrumstoornis
Focus op motivatie en communicatie
Afwijkende visuele waarneming bij mensen met Autisme Spectrum Stoornis
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Is de vereniging auti-proof?
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Responsiecollege College 12.
Expressie van emoties bij autisme
Autisme en Verstandelijke beperkingen
NAH…. en wat daarna? Karin Huizing, Martine Sinnema,
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Je bent toch niet op je achterhoofd gevallen. Hester Herweijer
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Accare Universitair Centrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie De ADOS Mogelijkheden en recente ontwikkelingen.
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie.
Phobosgrafie Over het meten van angst bij kinderen Peter Muris.
Cognitieve stijlkenmerken bij jongeren met een autisme-spectrum-stoornis Door Elynn Devos.
Neuropsychologische diagnostiek bij traumatisch hersenletsel kinder-en jeugd BAW 2015 Marleen van der Wees klinisch neuropsycholoog Libra Revalidatie &
ADHD Hoe gaat het nu en hoe willen we het straks in Almere?
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
SADAN HOOFDOPDRACHT SYNTHESE BASISARTIKEL Cynthia van Acker 1 BaTP B1.
Stoebel Daphne..  Inleiding  Begrip verlegenheid en de kenmerkende aspecten  De verschillende aspecten van verlegenheid 1. Situatie 2. Gedrag 3. Gedachten.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Emotie in fotografie.
The Nature of social preference and interactions in Smith-Magenis syndrome Auteurs: Lucy Wilde, Daniel Silva & Chris Oliver Claeys LIse.
Schuld en schaamte SESSIE 15.
Premeting LSCI-onderzoek
ontwikkelingspsychologie
Stress in the mother- infant dyad.
Emoties beïnvloeden via taal Dr. Marius Rietdijk, VU-ADRIBA
Groep 2 Begrijpend luisteren
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Diagnostiek en ontwikkeling van emotionele vaardigheden bij kinderen met autisme

Inhoud Beschrijving artikel Emoties uiten Emoties waarnemen Reageren op emoties Instrumenten Van onderzoek naar praktijk

Beschrijving artikel Doel: -> Wetenschappelijke informatie <-> omschrijving van DSM Om: -> Wetenschappelijk onderzoek <-> praktijk onderzoek -----> VERBETEREN!

Emoties uiten Grote invloed bij sociale interacties Zorgt voor terugkoppeling LF-ASS: Minder spontane uiting en gebruik van emoties Nut emoties uiten niet begrijpen HF-ASS: Geen/minder afwijking op vlak van emoties uiten

Emoties waarnemen Voorkeur voor menselijke gezichten (Niet-ASS-Baby) Gestage groei vanaf peutertijd (Niet-ASS) LF-ASS: Moeilijkheden om gezichten te herkennen tot 9e -12e levensjaar ---> details vallen het meest op Problemen met emoties herkennen tot +- 6e levensjaar Informatie opvangen oogomgeving 10e – 15e levensjaar

HF-ASS: Niet-sociale stimuli beter onthouden dan gezichten Details Nemen onderdelen van gezicht anders waar Weinig/geen verschil bij waarnemen basale emoties (boosheid, angst, blijdschap,….) Minder beïnvloeding van emoties door derden Problemen met waarnemen complexe emoties ( jaloezie, trots…)

Reageren op emoties 1 uur na geboorte -> expressie imitatie Gedrag aanpassen aan emoties van anderen LF-ASS: Minder goede timing en coördinatie van emoties Geen verschil in lichamelijke reacties op emoties Reageren minder op staren of verdriet van anderen

HF-ASS: Vanaf 6e levensjaar -> instaat emoties te benoemen Reageren normaal op emoties Begrijpen emoties van anderen Hulpvaardige reacties op leed van ander -> indien aangemoedigd Verminderde reactie op emoties van anderen bij adolescentie

Instrumenten ADOS = Autism Diagnostic Observation Schedule ANT = Amsterdamse Neuropsychologische Test ACES = Assessment of Children’s Emotion Scales CCC = Children’s Communication Checklist CHAT = Checklist for Autism in Toddlers LEAS = Levels Of Emotional Awareness Scale For Children NPV-J = Subschaal Sociale Inadequatie van de Nederlandse Persoonlijkheidsvragenlijst R(ADI-R) = Autism Diagnostic Interview VABS = Vineland Adaptive Behavior Scales VISEON = Volginstrument Sociaal Emotionele Ontwikkeling VISK = Vragenlijst voor Inventarisatie van Sociaal gedrag van kinderen YSR = Youth Self Report

Van onderzoek -> praktijk Wat moet er veranderen?: Onderscheid maken tussen beperkt- en normaal intelligente kinderen met ASS. Homogeniteit verbeteren door ernst van symptomen te meten (directe- & observatie door derden) Kinderen onderdelen in sociale subtypen (Wing en Gould)

Dank u voor de aandacht !