De Vreedzame School Een school met een hart. De Vreedzame School Een school met een hart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Voorstellen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
Sociale competentie en democratisch burgerschap
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Welkom op onze thema-avond
Kinderen en hun sociale talenten
Opkomen voor jezelf zonder anderen te kwetsen
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
W ELKOM ! I NFORMATIEAVOND GROEP 4 Dinsdag 16 september 2014 Theamarie Geilleit Nikki de Jong.
Welkom bij onze PBS reis
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Presentatie Vreedzame school Woensdag 3 december 2014 Door mediatoren/ speelcoaches van basisschool Natuurlijk!
PEDAGOGISCHE GEMEENSCHAP
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Resultaten Oudertevredenheidspeiling BvPO Bureau voor praktijkgericht onderzoek, Groningen
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Informatieavond groep 6. Groep 6 Juf Renée Fijlstra ( ma-di-wo ) en juf Tineke Klappe ( do-vrij )
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Levensbeschouwing Christendom Religie op de basisschool.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Beter omgaan met ruzies
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2/3 van CBS De Gearrin:
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Regels in school Leerlingen van groep 1/2 van CBS De Gearrin:
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Informatieavond september 2016
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Mediation door leerlingen
Ouderinformatie avond
Dit is Rosa. Zij woont in Guatemala waar veel criminaliteit en corruptie is. En waar conflicten vaak worden opgelost met geweld.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Zwart wit denken in de klas
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
OPEN-KLAS Vernieuwd zorgproject waar leerlingen de verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. Een boeiende werkplek waar leerlingen leren out-of-the-box.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Conflicthantering bij leerlingen Teaching students to be peacemakers
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Conclusies onderzoekers
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

De Vreedzame School Een school met een hart

Doelen Vreedzame School De school als een gemeenschap Conflicten oplossen zonder geweld Meer verantwoordelijkheid bij leerlingen Beter omgaan met elkaar

Onderdelen lessen en toepassingen modelgedrag leerkrachten/ouders verantwoordelijkheid kinderen betrokkenheid op onderwijs

Lessenserie Blok 1: Onze klas Blok 2: Conflicten zelf oplossen Blok 3: Communicatie Blok 4: Gevoelens Blok 5: Mediatie Blok 6: We zijn allemaal anders

Lessenserie Blok 2: Conflicten zelf oplossen Conflict is geen ruzie Drie petjes: Rood = Hard (dwingen) Blauw = Zacht (toegeven / vermijden) Geel = Stevig (samenwerken) Win-win oplossingen

    WIN-WIN WIN-VERLIES VERLIES-WIN VERLIES-VERLIES Beide partijen zijn tevreden over de oplossing  WIN-VERLIES De een is tevreden, de ander niet  VERLIES-WIN  VERLIES-VERLIES Geen van beide zijn tevreden over de oplossing

Lessenserie Blok 3: Communicatie Misverstanden Elkaars gezichtspunt

Een gemiddelde school Leerkrachten lossen Leerlingen lossen conflicten op door zelf te onderhandelen Leerkrachten lossen conflicten tussen leerlingen op Meeste conflicten komen niet boven water in de school maar op het plein of op straat Een gemiddelde school

Een Vreedzame School Leerlingen lossen conflicten onderling op Volwassenen arbitreren Leerlingen maken gebruik van een leerlingmediator Leerlingen lossen conflicten onderling op door te onderhandelen Goed schoolklimaat dat het ontstaan van veel conflicten voorkomt Een Vreedzame School