E-leren als motor voor innovatie in onderwijs en vorming op weg naar 2020 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
Innoveren voor gezondheid
Edushock leerfestival
Project ICT–ondersteuning voor kinderen met leerstoornissen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Waarom ‘Financiën en Leermiddelenbeleid’? Doel van deze presentatie Het budget en de kosten De verdelingssystematiek Twee scholen, twee scenario’s De logistiek.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Van idee tot digitaal materiaal
MathUnited Wiskunde Dialoog- Nijmegen- 14 mei
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
VTB Technasium Vakcollege
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
Passie - Verrijzenis Arcabas
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
VO-content en ECK 12 april Ontwikke- len 2. Beschikbaar stellen 3. Vinden 4. Arrangeren 5. Gebruiken.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Stercollecties van VO-content
Stercollecties van VO-content. Vooraf Wie gebruikt er al digitaal leermateriaal in zijn lessen? Verwachten jullie dat het gebruik van digitaal leermateriaal.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
aangename ont - moeting
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Facet De beveiligde site en de beheerder Facet.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
GRAAF HUYN COLLEGE.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
ZijActief Koningslust
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Customize!.
MAVO - HAVO - VWO Vinden en arrangeren met Wikiwijs Maken Linda le Grand.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Transcript van de presentatie:

E-leren als motor voor innovatie in onderwijs en vorming op weg naar 2020 1

2

Grensloos ondernemen bij e-leren Tom Merkx, StudioVO Jos Zuylen, MesoConsult 16 mei, 2012 3

Universele droombeelden Betere verdeling van contacttijd en zelfstudietijd Meer maatwerk en meer talentontwikkeling Minder uitval en minder vertraging Hogere examenresultaten Goede inpassing van e-leren 4

Self-determination theory autonomie, competentie, sociale relaties http://www.youtube.com/watch?v=khloQiBCb20 5

E-leren, doel en middel 6

Randvoorwaarden voor inpassing van e-leren Globalisering en digitalisering MacroMesoMicro - koppeling Visie Leiderschap Schoolorganisatiemodel ICT infrastructuur Leermiddelenbeleid Professionalisering Contentbeschikbaarheid Financiën 7

E-leren als doel Onze samenleving is veranderd geïndustrialiseerd, gemechaniseerd, lokaal georganiseerd kenniseconomisch, gedigitaliseerd, geglobaliseerd 8

cognitief en motivationeel E-leren als middel Beter leren cognitief en motivationeel Beter onderwijzen meer variatie, meer zelfwerkzaamheid, minder verstoring van motivatie door versterking van competentie, autonomie en sociale relaties. 9

MacroMesoMicro - koppeling 10

Visie Op leren Op onderwijzen Op schoolorganisatie Op innoveren 11

Leiderschap Verbindend leiderschap Individueel leren Groepsleren contextmanagement 12

Schoolorganisatiemodel (1) E- leren verandert scholen Schoolsoorten Niet veranderen Veranderen in de school Ontschoolsing / deinstitutionalisering Basisonderwijs Geen optie x - Secundair algemeen vormend Secundair Technisch onderwijs Secundair Beroepsonderwijs Volwassenen- onderwijs Hoger Onderwijs Universitair Onderwijs 13

Onderwijsleerportretten (2) 14

Schoolorganisatiemodel (3) Schoolgebonden onderwijsinnovatie in samenhang 15

ICT infrastructuur Snelle internetverbinding (glasvezel) Device (pc laptop, tablet etc.) met audio voor iedere gebruiker Smartboard / beamer met whiteboard Electronische leeromgeving 16

Leermiddelenbeleid 17

E-leren professionalisering Ten behoeve van boekvervangend gebruik Nog niet noodzakelijk ten behoeve van rearrangeerbaar gebruik Social media competent (niet alle applicaties, maar een relevante selectie) Digitale didactiek Leerprocesbegeleiding bij zelfwerkzaamheid en differentiatie 18

Professionalisering in het algemeen (1) Je kunt een kameel naar het water brengen, maar hij moet zelf drinken … Docenten willen wel veranderen maar niet veranderd worden Een docent wil wel horen dat zijn les beter kan, maar wil niet horen dat zijn les niet goed is 19

Professionalisering in het algemeen (2) Professionaliseren is veranderen in brede zin Gedragsverandering Interne werkmodellen (impliciete opvattingen) Individuele betekenisgeving Toegroeien naar gezamenlijke praktijk Toegroeien naar gezamenlijke verantwoordelijkheid 20

Contentbeschikbaarheid Ambitie: een gemeenschappelijke open digitale leermaterialenbank voor Vlaanderen en Nederland Schooldoelendekkend Voorzien van een kwaliteitszorgsysteem (vindbaarheid, bruikbaarheid, inhoudelijke correctheid) Geplaatst in leerlijnen. Een leerlijn noemen we een stercollectie. Deze bevat leermateriaal voor een vak, voor een leerjaar, voor een afdeling, voor een niveau. 21

Financiën Bevat een model voor het berekenen van materiële en immateriële kosten en baten Bron: http://www.impress.nl/klanten/kennisnet/default.asp?product=16844 22

Stercollecties Presentatie Tom Merkx, StudioVO StudioVO is strategisch partner van VO-content 23

StudioVO 3 Leerlijn/Stercollecties Engels klas 1/2 vmbo bkgt Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt Nederlands klas 1/2 vmbo bkgt + havo/vwo Biologie klas 1/2 vmbo bkgt Eigenschappen Ja/Nee Jaarprogramma Ja Doorlopende leerlijn voor meerdere jaren Werkboekvervangend Werkboek omzetbaar in papier Ja, op onderdelen Leerboek vervangend Leerboek omzetbaar in papier Varianten  Ja/Nee Statisch Interactief Medium (hardware) Beamer Smartboard Computer Tablet/iPad Deels 24

StudioVO Engels klas 1/2 vmbo bkgt Acht thema’s per leerjaar In ieder thema: listening, grammar, speaking, reading en writing - Speciale iPad versie Voorbeeld: Thema Personal 25

StudioVO Leerlijnen in maken.wikiwijs.nl Voorbeeld: Leerlijn Engels Ontwikkeling leerlijnen te volgen via: www.vo-content.nl/stercollecties 26

StudioVO Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt Twaalf thema’s per leerjaar In bijna ieder thema verwijzingen naar StudioRekenen (met volgsysteem) - Afstemming met MathUnited  hv Voorbeeld: - Thema Hoeken - Thema Verhoudingstabellen 27

StudioVO Stercollecties > Engels klas 1/2 vmbo bkgt > Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt > Nederlands klas 1/2 vmbo bkgt + havo/vwo > Biologie klas 1/2 vmbo bkgt > Geschiedenis klas 1 hv > Aardrijkskunde klas 1 hv > M&M klas 1 vmbo Aantal stercollecties: 21 28

StudioVO Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt Veel materiaal ook als folio beschikbaar. 29

StudioVO Nederlands klas 1/2 alle niveau’s Tien thema’s per leerjaar Veel aandacht voor grammatica, spelling en woordenschat, maar ook voor bijvoorbeeld fictie en schrijven. - Arrangeerbaar in eigen ELO. Voorbeeld: Leerlijn Nederlands 30

StudioVO Biologie klas 1/2 bkgt Zes thema’s per leerjaar Veel gebruik van schooltv/ Afstemming Les2.0 Veel practica Voorbeeld: Thema Zintuigen 31

StudioVO Geschiedenis klas 1 hv Uitgangspunt is kenmerkende aspecten en tijdvakken. - Veel gebruik van materiaal Les2.0 Veel practica Voorbeeld: Thema Tijdvak 1 32

StudioVO M&M klas 1 vmbo Combinatie AK/GS/GD/EC Afstemming Les2.0 Voorbeeld: Thema Wonen 33

StudioVO Ontwikkeling leerlijnen te volgen via: - www.vo-content.nl Tom Merkx info@studiovo.nl www.studiovo.nl 34