E-leren als motor voor innovatie in onderwijs en vorming op weg naar 2020 1
2
Grensloos ondernemen bij e-leren Tom Merkx, StudioVO Jos Zuylen, MesoConsult 16 mei, 2012 3
Universele droombeelden Betere verdeling van contacttijd en zelfstudietijd Meer maatwerk en meer talentontwikkeling Minder uitval en minder vertraging Hogere examenresultaten Goede inpassing van e-leren 4
Self-determination theory autonomie, competentie, sociale relaties http://www.youtube.com/watch?v=khloQiBCb20 5
E-leren, doel en middel 6
Randvoorwaarden voor inpassing van e-leren Globalisering en digitalisering MacroMesoMicro - koppeling Visie Leiderschap Schoolorganisatiemodel ICT infrastructuur Leermiddelenbeleid Professionalisering Contentbeschikbaarheid Financiën 7
E-leren als doel Onze samenleving is veranderd geïndustrialiseerd, gemechaniseerd, lokaal georganiseerd kenniseconomisch, gedigitaliseerd, geglobaliseerd 8
cognitief en motivationeel E-leren als middel Beter leren cognitief en motivationeel Beter onderwijzen meer variatie, meer zelfwerkzaamheid, minder verstoring van motivatie door versterking van competentie, autonomie en sociale relaties. 9
MacroMesoMicro - koppeling 10
Visie Op leren Op onderwijzen Op schoolorganisatie Op innoveren 11
Leiderschap Verbindend leiderschap Individueel leren Groepsleren contextmanagement 12
Schoolorganisatiemodel (1) E- leren verandert scholen Schoolsoorten Niet veranderen Veranderen in de school Ontschoolsing / deinstitutionalisering Basisonderwijs Geen optie x - Secundair algemeen vormend Secundair Technisch onderwijs Secundair Beroepsonderwijs Volwassenen- onderwijs Hoger Onderwijs Universitair Onderwijs 13
Onderwijsleerportretten (2) 14
Schoolorganisatiemodel (3) Schoolgebonden onderwijsinnovatie in samenhang 15
ICT infrastructuur Snelle internetverbinding (glasvezel) Device (pc laptop, tablet etc.) met audio voor iedere gebruiker Smartboard / beamer met whiteboard Electronische leeromgeving 16
Leermiddelenbeleid 17
E-leren professionalisering Ten behoeve van boekvervangend gebruik Nog niet noodzakelijk ten behoeve van rearrangeerbaar gebruik Social media competent (niet alle applicaties, maar een relevante selectie) Digitale didactiek Leerprocesbegeleiding bij zelfwerkzaamheid en differentiatie 18
Professionalisering in het algemeen (1) Je kunt een kameel naar het water brengen, maar hij moet zelf drinken … Docenten willen wel veranderen maar niet veranderd worden Een docent wil wel horen dat zijn les beter kan, maar wil niet horen dat zijn les niet goed is 19
Professionalisering in het algemeen (2) Professionaliseren is veranderen in brede zin Gedragsverandering Interne werkmodellen (impliciete opvattingen) Individuele betekenisgeving Toegroeien naar gezamenlijke praktijk Toegroeien naar gezamenlijke verantwoordelijkheid 20
Contentbeschikbaarheid Ambitie: een gemeenschappelijke open digitale leermaterialenbank voor Vlaanderen en Nederland Schooldoelendekkend Voorzien van een kwaliteitszorgsysteem (vindbaarheid, bruikbaarheid, inhoudelijke correctheid) Geplaatst in leerlijnen. Een leerlijn noemen we een stercollectie. Deze bevat leermateriaal voor een vak, voor een leerjaar, voor een afdeling, voor een niveau. 21
Financiën Bevat een model voor het berekenen van materiële en immateriële kosten en baten Bron: http://www.impress.nl/klanten/kennisnet/default.asp?product=16844 22
Stercollecties Presentatie Tom Merkx, StudioVO StudioVO is strategisch partner van VO-content 23
StudioVO 3 Leerlijn/Stercollecties Engels klas 1/2 vmbo bkgt Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt Nederlands klas 1/2 vmbo bkgt + havo/vwo Biologie klas 1/2 vmbo bkgt Eigenschappen Ja/Nee Jaarprogramma Ja Doorlopende leerlijn voor meerdere jaren Werkboekvervangend Werkboek omzetbaar in papier Ja, op onderdelen Leerboek vervangend Leerboek omzetbaar in papier Varianten Ja/Nee Statisch Interactief Medium (hardware) Beamer Smartboard Computer Tablet/iPad Deels 24
StudioVO Engels klas 1/2 vmbo bkgt Acht thema’s per leerjaar In ieder thema: listening, grammar, speaking, reading en writing - Speciale iPad versie Voorbeeld: Thema Personal 25
StudioVO Leerlijnen in maken.wikiwijs.nl Voorbeeld: Leerlijn Engels Ontwikkeling leerlijnen te volgen via: www.vo-content.nl/stercollecties 26
StudioVO Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt Twaalf thema’s per leerjaar In bijna ieder thema verwijzingen naar StudioRekenen (met volgsysteem) - Afstemming met MathUnited hv Voorbeeld: - Thema Hoeken - Thema Verhoudingstabellen 27
StudioVO Stercollecties > Engels klas 1/2 vmbo bkgt > Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt > Nederlands klas 1/2 vmbo bkgt + havo/vwo > Biologie klas 1/2 vmbo bkgt > Geschiedenis klas 1 hv > Aardrijkskunde klas 1 hv > M&M klas 1 vmbo Aantal stercollecties: 21 28
StudioVO Wiskunde klas 1/2 vmbo bkgt Veel materiaal ook als folio beschikbaar. 29
StudioVO Nederlands klas 1/2 alle niveau’s Tien thema’s per leerjaar Veel aandacht voor grammatica, spelling en woordenschat, maar ook voor bijvoorbeeld fictie en schrijven. - Arrangeerbaar in eigen ELO. Voorbeeld: Leerlijn Nederlands 30
StudioVO Biologie klas 1/2 bkgt Zes thema’s per leerjaar Veel gebruik van schooltv/ Afstemming Les2.0 Veel practica Voorbeeld: Thema Zintuigen 31
StudioVO Geschiedenis klas 1 hv Uitgangspunt is kenmerkende aspecten en tijdvakken. - Veel gebruik van materiaal Les2.0 Veel practica Voorbeeld: Thema Tijdvak 1 32
StudioVO M&M klas 1 vmbo Combinatie AK/GS/GD/EC Afstemming Les2.0 Voorbeeld: Thema Wonen 33
StudioVO Ontwikkeling leerlijnen te volgen via: - www.vo-content.nl Tom Merkx info@studiovo.nl www.studiovo.nl 34