Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink ERK Taalportfolio Linde Prins, Elise Eilander, Daniëlle vd Vegt, Laura Wicherink
Wat is het taalportfolio? Verslag van leerlingen over hun eigen ontwikkeling op het gebied van taalvaardigheden. Docent en leerlingen bespreken progressie. Goede beeldvorming qua werkhouding. Dus.. Docent en leerling krijgen een goed beeld van de ontwikkeling van de leerling.
Het verslag Bewijsstukken: bepalen welk niveau Vragenlijst Richtlijnen Uitkomst: voorlopig niveau volgens ERK.
Hoe ziet het taalportfolio eruit? Persoonlijk & digitaal Openstellen aan docent voor feedback 3 verplichte onderdelen: - Talenpaspoort - Taalbiografie - Dossier Individuele opdrachten & groepsopdrachten.
De 3 verplichte onderdelen Het talenpaspoort - Taal leren Taalbiografie - Contacten 1 en 2 - interculturele ervaringen - planning Dossier
Pluspunten Zelfvertrouwen leerlingen Motivatie Zelfreflectie Leren om te leren Nadruk op functioneel taalgebruik Eigen verantwoordelijkheid
Minpunten Veel werklast voor docent/ leerling Veel voorbereiding Niet geschikt voor alle leerlingen Niet veel samenwerkingsmogelijkheden (veel individueel)
Bronnen Boek ‘moderne vreemde talen in de onderbouw’ – Francis Staatsen Informatie vorig jaar