Analfabeten: ingeburgerd aan het werk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

Analfabeten: ingeburgerd aan het werk
3-jarigen in het basisonderwijs
27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Verantwoordelijke Leni.
Onthaalbureau Inburgering Antwerpen 25 juni 2009.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
HET NIEUWE PAKKET “KIEZEN VOOR WERK”
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
VTB Technasium Vakcollege
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Welkom!.
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
moderniseren van het curriculum.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Testcentrum ervaringsbewijs Testen en informeren.
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Leren in een werkende omgeving
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Evaluatie Leerlijnen.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Bijeenkomst September 2015
Praktijkervaring en reflectie
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Hoe bereiden we ons optimaal voor? HR-uitdagingen tijdens een doorstroomtraject Thomas Bossuyt Partner BDO #SamenStromen.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
V AN INBURGERING NAAR STARTKWALIFICATIE Verkenning van de mogelijkheden Inge van Meelis / Bas Schuiling 1.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Pilot project Gemeente Gennep
Maatwerk in geïntegreerd project: Alfa naar Werk VDAB.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Hoe leg je meer focus op resultaat?
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Werkveldbijeenkomst Dienstverlening
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Analfabeten: ingeburgerd aan het werk Een samenwerking tussen CBE Mechelen, Prisma, VDAB Mechelen, Levanto en Karel de Grote-Hogeschool

Huidige situatie in Vlaanderen rond alfa NT2 lange trajecten weinig intensief algemene taalvaardigheid cursisten haken voortijdig af

Succesvolle trajecten in buitenland intensiever alfabetisering als deel van bredere educatie en persoonlijkheidsvorming zoektocht naar eigen behoeftes krijgt belangrijke plaats meer doorstroom

Project “Analfabeten Ingeburgerd Aan Het Werk” Samenwerking tussen - Karel de Grote-Hogeschool - CBE Mechelen - Onthaalbureau Prisma - Vitamine W - VDAB Financiering door het Europees Sociaal Fonds, Equal

Doelstellingen integratie en kansen op tewerkstelling voor volwassen anderstalige analfabeten verhogen uitvoeren van een geïntegreerd opleidingstraject ontwikkelen van methodiek en materiaal

De deelnemers

Doelgroep Laaggeletterde beginnende tweede-taalleerders - deelnemers komen uit alfagroepen CBE - instroom op verschillende momenten in opleiding - instapniveau mondeling: lager dan richtgraad 1.1 schriftelijk: van volledig analfabeet tot semi-alfabeet Zowel oudkomers als nieuwkomers

Uitreiking certificaat PST en NT2

Voortraject + Beroepsgericht traject Doel van het voortraject ( // primair inburgeringstraject ) zo gericht mogelijk een voldoende basiskennis NT2 en sleutelvaardigheden grondige loopbaanoriëntatie kennismaking met intensieve opleiding Doel van het beroepsgericht traject (// secundair inburgeringstraject ) nodige competenties verwerven om te kunnen doorstromen naar een specifiek beroep / functie

Het voortraject Zo kort mogelijk: 8 maanden Intensieve opleiding: 21 tot 24 uur per week Doelgericht van bij het begin: focus op sleutelvaardigheden nodig in latere beroep Integratie van verschillende onderdelen: NT2, MO, loopbaanoriëntatie, trajectbegeleiding Content-based language learning: NT2 gekoppeld aan Maatschappelijke oriëntatie

Buitenschoolse activiteit

Het voortraject Trajectbegeleiding door onthaalbureau in eigen taal intensieve info over opleidingstraject inzicht in belang van langdurige tewerkstelling intensieve loopbaanoriëntatie opvolging van prestaties en motivatie wegwerken randproblemen (bv. kinderopvang, mobiliteit, thuissituatie) vertrouwenspersoon belangrijk voor deze doelgroep

Het voortraject Focus op sleutelcompetenties keuzes maken problemen oplossen samenwerken omgaan met getallen ict-vaardigheden eigen leren en presteren verbeteren

het voortraject Themagecentreerde interactie - eigen leiderschap - storingen hebben voorrang Krachtige leeromgevingen - doelgericht leren - leren is evalueren - leren is contextgebonden - al doende leren - leren is interactief - leren is een kwestie van extensieve oefening

Eigen leiderschap Geloven in de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van de deelnemers Zo veel mogelijk in eigen handen geven - vb: zelf bellen naar OCMW ; zelf keuze maken bij kinderopvang, zelf bepalen of uren tijdens ramadan veranderen, … Geleidelijk aan, kijken hoeveel je als begeleider aan hen kan overlaten, gebeurt in stappen

Storingen hebben voorrang Storingen belemmeren het leerproces Storingen benutten als leermomenten vb: cursist voelt zich beledigd omdat moslimvrouwen niet van haar maaltijd willen proeven (varkensvlees). - interessante taalcontext om over te discussiëren (op hun niveau) - sleutelcompetentie: problemen oplossen

Doelgericht leren Als docent goed weten waarom je iets aanbrengt. Vb: - woordenschat: zijn dit voor hen relevante woorden ? - Specifieke context: is dit voor hen een relevante context , wat wil ik dat ze kunnen ? - sleutelcompetenties: wat moeten ze kunnen in hun later beroep. Vb: mobiliteit

Doelgericht leren Doelen ook duidelijk maken aan deelnemers. Wat is de bedoeling van deze oefening ? Waar heb je dit voor nodig ? Stapje verder: deelnemers feedback vragen op doelen : - vind je dit belangrijk ? Wil je dit leren ? Wat zijn de consequenties als je dit niet leert ? Vb: plan lezen

Leren is evalueren Als deelnemers zelf zicht hebben op wat ze al kunnen en wat ze nog beter moeten leren, verhoogt dit de betrokkenheid en de motivatie. Self-assessment, co-assesment, peer-assessment, vb: bij de stages Permanente evaluatie, vb: overzicht van doelen op regelmatige tijden bespreken. plakken van bollen.

Leren is contextgebonden Leerinhouden koppelen aan leerwereld deelnemers Makkelijker te realiseren in dergelijke trajecten, link met MO, beroepsopleiding Kan ook in gewone opleidingen, link met thuismilieu, kinderen, actualiteit, Link duidelijk benoemen en bespreken

Al doende leren Werken met concrete doe-opdrachten vb: wat is een goede kinderopvang samen kenmerken benoemen, foto’s zoeken in tijdschriften, voordelen – nadelen van werk: wie werkt in het gezin ? Wat is goed aan de job ? Wat minder ? Voer een gesprek met die persoon. Taakgerichte opdrachten: een recept maken, een planning maken, een kaartje schrijven, … Buitenschoolse opdrachten: zie later

Extensieve oefening Cyclische opbouw Herhaling in andere context Herhaling vanuit andere invalshoek (vb door MO-docent, vakdocent, trajectbegeleider, op stageplaats, …)

Interactief leren In overleg met anderen, leren van anderen - zo veel mogelijk in groep, per twee, … zowel bij schriftelijke als mondelinge oefeningen, op de werkvloer, buiten de klas, …

Taakgerichte activiteit: koffieverkoop

Het beroepsgericht traject Instapvoorwaarden gemotiveerd om in de poetssector te werken fysiek geschikt taalniveau: op basis van resultaten voortraject mondeling: module 3 alfatraject (< richtgraad 1.1) schriftelijk: geen instapvoorwaarden

Het beroepsgericht traject Zo kort mogelijk: 8 maanden Intensieve opleiding: 28 uur per week Integratie van verschillende onderdelen: NT2 beroepsopleiding stages arbeidsbemiddeling cursistenbegeleiding sleutelcompetenties

Vragen bij de start Voldoende competent voor tewerkstelling? Voldoende interesse bij deelnemers? Laag taalniveau werkbaar in technische opleiding? Medewerking van bedrijven voor stages?

Succesfactoren Organisatorisch model - alfa NT2 verruimd naar algemene vaardigheden - gekoppeld aan relevante inhouden (MO / poetsopleiding/ stages) - intensief en zo snel mogelijk naar BO en stage - belang van trajectbegeleiding Methodiek - themagecentreerde interactie - krachtige leeromgevingen

Creatief werk van deelnemer

Beroepsgericht NT2 Geleidelijke afbouw ten voordele van de beroepsopleiding en de stages Content-based language learning: NT2 gekoppeld aan beroepsopleiding en beroep Thema-gecentreerde interactie Krachtige leeromgeving Veel aandacht voor leren leren, problemen oplossen en keuzes maken

Technische opleiding Standaard programma van VDAB Mechelen Geen schriftelijke vaardigheden vereist Docent veel ervaring met laagtaalvaardige deelnemers Principes van taalgericht vakonderwijs

Documenten op de stageplaats

Stages: zo snel mogelijk Motivatie. Beter inzicht in het eigen presteren (reality-check, “Waar sta ik?”). Inzicht in de werkvloer Inzicht in de verschillende poetssectoren. Transfer van het geleerde Ervaringen en leervragen mee naar de les

stages: organisatie Parallel met de lessen Cyclische opbouw: 3 korte stages Taaltaken vanuit project Permanente evaluatie met zelfevaluatie Ondersteuning van mentoren

Stages: groot succes Overwinning van drempelvrees Geleidelijke evolutie naar zelfstandigheid Meerwaarde voor de lesmomenten Beeldvorming bij werkgevers Stap naar tewerkstelling verkleind

Werk zoeken

Nazorg: arbeidsbemiddeling en coaching op de werkvloer Deelnemers vonden heel snel een job, mede door krapte op arbeidsmarkt, maar ook door eigen initiatief en talenten. Concrete acties zoeken naar vacatures, via mondelinge en schriftelijke weg voorbereiden sollicitatiegesprekken begeleiding met betrekking tot administratieve zaken (bv. aanvragen arbeidskaart, attest allerhande,…) concrete begeleiding op de werkvloer de eerste weken

Conclusies: organisatorisch Intensief traject succes Belang goede loopbaanoriëntatie Belang van trajectbegeleiding Voldoende ruimte reserveren voor algemene vaardigheden Belang van stages Belang van overleg

Conclusies: methodisch Afstemming onderdelen zorgt voor transfer Content-based language learning en belang van buitenschoolse activiteiten. Sleutelcompetenties en taalverwerving in alle onderdelen Inbreng en actieve rol deelnemer zo veel mogelijk gestimuleerd Positieve benadering deelnemers

Tevreden deelnemer

Conclusies competenties deelnemers Technische vaardigheden vlot verworven Motivatie en inzet heel hoog Het zelfbeeld van deelnemers wordt positief bekrachtigd Hoge aanwezigheid in de lessen Goede resultaten op vlak van sleutelcompetenties Taalverwerving lang proces

Conclusies tewerkstelling Alle deelnemers hebben werk in de schoonmaaksector. 4 deelnemers in het NEC 4 via Wep+ 1 via artikel 60 De werkgevers zijn heel tevreden Zwakke taalvaardigheid wordt gecompenseerd door andere competenties, waaronder werkattitudes en motivatie De stages zorgen voor een positieve beeldvorming bij de werkgevers

Bedankbriefje

Succesfactoren Organisatorisch model - alfa NT2 verruimd naar algemene vaardigheden - gekoppeld aan relevante inhouden (MO / poetsopleiding/ stages) - intensief en zo snel mogelijk naar BO en stage - belang van trajectbegeleiding Methodiek - themagecentreerde interactie - krachtige leeromgevingen