De tragedie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Advertisements

De les van de graankorrel
Filosofie Op HAVO en VWO.
JOUW RELIGIE HEEFT GEEN ENKEL BELANG
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Gewetensvrijheid.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
De Drama Driehoek.
Hindoeïsme en reïncarnatie
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
De gevolgen van de zonde
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Woord van Leven Februari 2010.
ALS HET IN HET LEVEN TEGENZIT.
Ja, ik communiceer naar de persoon toe (en familie) naar het korps toe en zelf soms naar de publieke opinie.
Een Griekse tragedie geschreven door Euripides
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
Gezag en autoriteit De Bron 20 februari 2011.
De Olympische scheppingsmythe
Joods-christelijk wereldbeeld
Toneel in de Oudheid Tragedie.
GRIEKSE TRAGEDIE Ratna Werry
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Het maakbare lichaam Hoe ver mag je gaan om aan het schoonheidsideaal te voldoen? Grietje Dresen.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
De theorie van de dramadriehoek
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Johannes 9. 1 En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. 2.
Hoofdstuk 3: Het rechte pad? A. Het kwaad…(en het goede)
de balans opmaken Rom 8: Wat moeten wij hier verder over zeggen? Zondag 1 Wat is je enige troost/houvast?
Woord van Leven Februari
1. Jezus verhoogd Aan Gods rechterhand
Op weg naar Herstel Op Weg naar Herstel 4 januari 2014 ’t Veerlicht
Euripides Medea 1e epeisodion
Aristoteles.
De Attische tragedie & De drie grote tragici
Woord van Leven Augustus 2011.
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Achttiende en negentiende eeuw
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? HOE KAN IK BREKEN MET EEN SLECHTE GEWOONTE? LEZEN: ROM.7:13-25; JOH.8:31-36.
HC Zondag 3 De leer van de erfzonde verzet instemming het kwaad zit in de wereld en in onszelf Andreas Kinneging: de mens deugt van nature niet (in: Geografie.
Zonde en Gods reactie Seksualiteit (deel 2)
14 november 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 9 19 Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt, om er zoveel mogelijk te winnen;
Woord van Leven Juli 2014.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Paragraaf 3.5 Griekse kunst.
Zingen Vers 1 Troost troost mijn volk! zo zegt uw God
HC zondag 10 Vertrouwen op een God die je niet begrijpt
SENECA STOA.
Kaarten op tafel.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Bekijk de dia’s later op :
Zegt de Bijbel iets over jouw muzieksmaak
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Voorganger: ds. A. Robbertsen Welkom in deze dienst Schriftlezing:Openbaring 1 : 9 – 20.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Heelheid als voorwaarde voor wijsheid
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
Transcript van de presentatie:

De tragedie

Waarom tragedies lezen? Herkening en vreemdheid Herhaling met een verschil Eeuwige waarheid of werkingsgeschiedenis? Esthetische verzoening en pedagogische les

Herkomst begrip ‘tragedie’ Letterlijke betekenis tragoi = bokkenvel. In de 5de eeuw v.C. gaat het begrip verwijzen naar de lithurgie aan die elk voorjaar in Athene werd gehouden ter ere van god Dionysos (half mens/half bok), waarbij offerdienaren als satyrs zijn verkleed. Koren bezongen grote daden van deze god en gebeurtenissen rondom zijn orakel in Delphi. Verteller maakte zich los van het koor, bij Aeschylus worden dat er twee, bij Sophocles en Euripides drie of meer, waarmee liturgie tot liturgisch drama werd. Thema steeds de in zijn grootheid falende mens.

Wat is tragisch? Drie betekenissen: Meest brede betekenis: iets verschrikkelijks Ontwikkeling van negatieve gebeurtenissen die met onvermijdelijke noodlottigheid leidt tot door niemand gewilde slechte (tragische) afloop Nog meer toegespitst: spelers betrokken die worden vermalen door dubbele en contradictoire logica

Tragiek en tragedie Tragiek slaat op gebeurtenissen in het leven Tragisch besef slaat op inzicht in de tragiek van het leven Tragedie slaat op specifieke kunstvorm (Volgens George Steiner komt deze kunstvorm alleen in Europa voor)

Aristoteles’ definitie van de tragedie De tragedie is de nabootsing van een 1) ernstige, 2) één-geheel-vormende handeling, die 3) een zekere grandeur heeft, in een aangenaam verzorgde taal, terwijl elk der beeldende middelen in elk der onderdelen kan voorkomen, een nabootsing door handelende personen en niet via een vertelling; een uitbeelding die langs de weg van 4) medelijden en 5) vrees juist 6) de loutering van dergelijke aandoeningen teweeg brengt. (Bron: Aristoteles: Poëtica, 4de eeuw v. C.) 1)  spoudaios = ernstig, haastig [bij Grieken in 1500 regels, Shakespeare 3000, Sartre veelvoud], de kern rakend). Treurspelen (bij Euripides, overgangsvorm komedie; Shakespeare luchtige noot) 2)  één-geheel-vormend: proloog brengt ons al in media res, voorgeschiedenis en passant, afsluiting snijdt verder verloop af 3) grootheid van handeling (geschiedenis ipv natuur; natuur ramp kan catestrofaal zijn, niet tragisch; bewust ipv obw; vrijheid ipv wetmatige of instinctmatige. Gaat om ethiek. Tragische held roept zelf onheil over eigen leven op) 4) medelijden: sympathie vanwege (partiële) onschuld van mens die meer te lijden krijgt dan hij door schuld verdient 5)  vrees: dat je hetzelfde kan overkomen. Herkenning eigen schuld en onschuld, falen en lijden. 6)  catharsis = loutering. Tragedie voert mens echter via medelijden en vrees boven deze uit, tot waar eerbied het wint van medelijden en standvastige aanvaarding van vrees.

Aanvulling op Aristoteles’definitie Rol van noodlot, de moira, het Schicksal. Wijst op grote, verborgen orde van het bestaan: geen toeval, maar noodwendigheid. “Het tragische wordt beheerst door de spanning tussen vrijheid en noodwendigheid – een spanning die ondragelijk kan worden omdat beide, in hun volle tegenstrijdigheid, wáár zijn!”(Heering) “Zo maken de omstandigheden alleen het mensenlot ook niet tragisch: de vreemde levensloop van Oedipus, de watersnood van 1953, de ziekte, of voor Chamberlain de wereldsituatie in 1938 – maar ’s mensen aandeel erin. Zijn ‘schuld’ eraan, zijn onbedoelde, onvermijdelijke schuld” (Heering). De term ‘onvermijdelijke schuld’ heeft een innerlijke tegenstrijdigheid . Mens is zowel wel als niet verantwoordelijk! De Griekse treurspelen leren “dat de mens juist door zijn grootheid valt, in een ondoorgrondelijke noodwendigheid, waarin hij met en ondanks zijn eigen verantwoordelijkheid betrokken is” (18) Heering, H.J. 1961. Tragiek. Van Aeschylus tot Sartre. Den Haag.

Oorzaken tragiek Hamartia (misrekening) Ate (verblinding) Hubris (hoog-en overmoed) Hubris / hoovaardij is ‘moeder aller doodzonden inzowel Griekse als christelijke traditie)

De drie grote tragici Tragedieschrijvers staan in griekse godenschemering! Ionische wijsgeren: Zeus=Logos=noodlot (anankè). Tragedieschrijvers: welke rol heeft mens hierin? Ethiek op de kaart! Bij Aeschylus, Sophocles en Euripides grote verschillen! Aeschylus nog het sterkst in religieuze traditie, maar Zeus hier al kosmisch albestuur (waaraan ook ander goden onderworpen). Gerechtigheidsgedachte (Dikè) die hele wereld (natuur+mens) beheerst. Mens ontketent het noodlot door schending goddelijke Dikè. Dit gebeurt door ata (verblinding) en hybris (overmoed, grensoverschrijding). Sophocles: meer anthropocentrisch dan theocentrisch. Reeds Aias voltrekt zelf zijn noodlot. Goden staan erbij en kijken ernaar. Bij Oedipus thema van ata (verblinding). In Antigone staat hybris (grensoverschrijding) centraal. Is deze wel of niet in overeenstemming met Dikè? Het goede willend het kwade doen. Eenzamer rond de mens: godmacht ondoorzichtig, godspraak dubbelzinnig. Spanning tussen religieuze en humanistische dimensie. Euripides: nog antropocentrischer. Waar Aeschylus de nadruk legt op de lotbesturende Dikè en Sophocles op de strijd tussen het persoonlijk geweten en de transcendente wereldorde, daar concentreert Euripides zich op het menselijk vcrweer tegenover een onkenbaar lotsbestel. Noodlot regeert niet over mens, maar in hem. Geen goden, maar vergoddelijkte hartstochten en toeval. Als er al goden bij Euripides voorkomen, dan niet als bestuurders, maar veeleer als degenen die het lot doorbreken (Deus ex machina) Nota bene: Lang niet alle Griekse tragedies lopen slecht af!

Noodwendigheid versus vrijheid Tragiek treedt op, waar in het leven van een verantwoordelijk mens noodwendigheid en vrijheid elkaar aanranden. Dit door verschillende factoren mogelijk: 1) Karakter van specifiek individu of van de mens als zodanig 2) Situatie: klassieke lot (moira of fortuna) of klassieke (tuchè) of moderne toeval (wonderlijke web omstandigheden, maatschappelijke structuur, publieke opinie, statistisch toeval) 3) Beginsel. Bij gewetenloosheid, geschipper of nihilisme geen tragiek. Er staan hoge dingen op het spel. 4) Combinaties van 1-3: a. Karakter en situatie (de omstandigheden werken er aan mee dat de ata, de verblinding, over hen is gekomen) b. Karakter en principe: lust versus ethisch beginsel c. Beginsel en situatie: idealisme dat stuk loopt op realiteit d.  Strijd tussen beginselen (zeer klemmend): Antigone (familie vs staat), Hamlet (vergelding vs recht), doktor die – eindelijk avondje voor gezin – weer wordt opgepiept. e. Goede roept kwade op, of kwade is onmisbaar voor het realiseren van het goede Telkens wederzijdse aanranding van vrijheid en noodwendigheid. Mogelijke antwoorden: berusting, resignatie, gelatenheid, instemming met onmogelijkheid van de oplossing, affirmatie van strijdigheid Tragiek is eenzaam avontuur

TRAGISCHE SCHULD Zonder ethiek geen tragedie. Protest van de tragiek richt zich tegen onrecht van het lot. Tragische eironia: kleine dosis ata al voldoende. Is er sprake van schuld? Waar overmacht overheerst geen schuld (verstandsverbijstering). Tragedie berust op niet-volstrekte-noodwendigheid Als hele bestaan schuldig is (erfzonde, Heidegger) worden schuld en verantwoordelijkheid ijdele klank. Tragedie uitzonderlijk: is een kwestie van buigen of barsten. In het alledaagse leven schipperen we veelal Tragische schuld ook alleen bij absolute, onveranderlijke beginselen. Meestal is schuld gedeeltelijk (Oedipus deed ook veel goeds) Schuld vaak collectief. Voorbeeld Bijlmerramp Compromis kan ook tragisch zijn (Oreista loopt uit op compromis met moira!). Grens tussen compromis en geschipper is broos

TRAGISCHE VERZOENING Ook tragedie uit op verzoening, niet volstrekte levensharmonie (dat is de idylle), maar verzoening met inzicht in onontkoombaarheid. Dubbel leerstuk metafysisch inzicht dat het leven gebroken, eindig, lijden is peilt politiek-ethisch mogelijkheid van verstandige omgang met dit metafysische inzicht. Geen optimisme (politieke utopie) noch verzinking in pessimisme. Tegen alles of niets denken: eindigheid staat centraal.

Sophokles’ Antigone Deel van drieluik over Thebe (Koning Oedipus, Vader Oedipus, Antigone) Burgeroorlog: Eteokles vs Polyneikes (Oom) Kreon neemt macht over (Zus en Nicht) Antigone weerstreeft Kreon Catastrofe

Antigone Strijd tussen onverzoenbare wet van staat (polis) vs goddelijke wet (oikos)? Ja, maar wel te simplistisch! Kreoon is ook Antigone’s oom! Haar familieliefde is erg selectief. En Kreoon is wel erg rigide in zijn plichtsbesef! Probleem zit niet in hun gelijk, maar in beperkte karakter ervan. Kernscene waarin Kreoon bijna wordt overtuigd: slaat om met tragische gevolg (n.b. gevoelige afhankelijkheid van begintoestand). Onbetekenende wordt meest betekenisvolle; miniemste meest dramatische, toevallige meest onherroepelijke.