TECHNICUS MECHATRONICA M.B.O. opleidingsstructuur (niveau )

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Vincent Poté Nelis Vandermeiren Simen Akkermans Kevin De Neef
Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
De fundamenten van de organisatiestructuur
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Keuzevoorlichting klas 2 OPDC VMBO/HAVO
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
Nieuwe begroting Wat & hoe.
= FIT FOR MECHATRONICS = Introductie Dr. h.c. J.A. Berendse
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Technische geletterdheid en onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Klassieke AO Leseenheid1
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Monteur Mechatronica basisberoepsopleiding
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
WISKUNDIGE FORMULES.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
1 Voorwaarden hergebruik Modulair ontwerp Low coupling High cohesion.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Marketing vandaag en morgen
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Cybersecurity puzzelen aan en mét computers Erik Poll
De opleiding mechatronica
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ELEKTRICITEIT Start pagina.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
BBV- Begrotingscyclus
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
De gezonde school en genotmiddelen
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Kwaliteit in productie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
April Slide 2"Insert" Date via Date & Time Sales product training Amsterdam, the Netherlands Lennart van Houwelingen Fallbrook Technologies.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Produceren, Installeren en Energie. “PIE”
Kennis delen.
Joost Luttinkhuis personen plus eventuele extra genodigden
Transcript van de presentatie:

TECHNICUS MECHATRONICA M.B.O. opleidingsstructuur (niveau 1-2-3-4)

MECHATRONICA HOOFDONDERDELEN: Technische vaardigheden Sociale- en persoonlijke vaardigheden Bedrijfskennis en organisatie

MECHATRONICA Hoofdonderdeel technische vaardigheden: Mechanica Elektro/Elektronica/Optica Technische informatie

MECHATRONICA Hoofdonderdeel sociale- en persoonlijke vaardigheden: Levensbeschouwelijke- en maatschappelijke vorming Leren hanteren van waarden en normen Teambuilding

MECHATRONICA Hoofdonderdeel bedrijfskennis en organisatie: Veiligheid Organisatiestructuren Logistiek handelen Arbo-wetgeving en milieu

MECHATRONICA Leervelden eerste leerjaar: Analyseren van de functionele samenhang in mechatronische systemen (40) Repareren van mechanische onderdelen (80) Installeren van elektrische onderdelen in overeenstemming met de geldende veiligheidsvoorschriften (100) Onderzoeken van energie- en informatiestromen in elektrische, pneumatische en hydraulische systemen (60) Communiceren met behulp van data-verwerkingssystemen (40)

MECHATRONICA Leervelden tweede leerjaar: Plannen en organiseren van werkzaamheden (40) Realiseren van eenvoudige mechatronische onderdelen (100) Ontwerpen en opbouwen van mechatronische systemen (140)

MECHATRONICA Ondersteunende vakken 1ste en 2de leerjaar: Wiskunde Natuurkunde Nederlands Engels en/of Duits

MECHATRONICA Leervelden derde en vierde leerjaar: Onderzoeken van informatie stromen in complexe mechatronische systemen (80) Plannen en organiseren van montage en demontage (40) Inbedrijfstelling fout- en storingzoeken bij mechatronische systemen (160) Uitvoerende werkzaamheden voor het instandhouden en optimaliseren van mechatronische systemen (80) Overdragen en instrueren van mechatronische systemen aan klanten (60)

MECHATRONICA Werken in de dagelijkse praktijk met andere personen en communiceren met elkaar in de landstaal en de engelse taal. Economisch toepassen van de juiste materialen, verantwoord en bewust handelen met het in acht nemen van de voorschriften om negatieve uitwerkingen van buitenaf te minimaliseren. Het zekerstellen van de inhoud van de veiligheidsvoorschriften om storingsvrij te werken met toegepaste systemen Kwaliteitsbewust omgaan met kwaliteitsstandaards om kosten en verlies te beperken.

MECHATRONICA Het ontwikkelen en beschrijven van procedures voor het lokaliseren en opheffen van storingen Het gebruik van een computer als gereedschap Het lezen van handleidingen in de Nederlandse, Duitse en Engelse taal Het opstellen van handleidingen in het Nederlands.

BEROEPSBESCHRIJVING Beroepsbeeld Opbouw en organisatie van bedrijven Arbo-wetgeving en milieu en de wereld om je heen Bedrijfsmatige en technische communicatie Plannen, sturen en controleren van het arbeidsproces Kwaliteitsmanagement Beproeven van systemen Handmatig en automatisch verspanen, bewerken en omvormen van materialen Installeren van elektrische componenten en samengestelde modulen

BEROEPSBESCHRIJVING Meten en beproeven van elektrische grootheden Installeren en testen van hard- en softwarematige onderdelen Programmeren van mechatronische systemen Opbouwen en beproeven van elektrische, pneumatische en hydraulische besturingen. Samenbouwen van modulen en componenten tot machines en systemen

BEROEPSBESCHRIJVING Monteren, demonteren, vervoeren en beveiligen van machines- en apparaten, systemen en toebehoren Beproeven en instellen van functie eenheden in mechatronische systemen Inbedrijfstelling en bedienen van mechatronische systemen Instandhouden en optimaliseren van mechatronische

Als de wind der verandering waait bouwen sommigen muren en anderen windmolens (Festo Academy)

MECHATRONICA de definitie: Mechatronica is de naadloze werkzame combinatie van verschillende complementaire technologieën welke op integrale wijze functioneert

MECHATRONICA Industrie focus Bij industriële automatiseringsprocessen omvat mechatronica het proces van kunstmatig bewegen en elektronisch beheersen

BEWEGINGSPROCES Het bewegingsproces omvat de mechanismen en de daarbij benodigde soorten actuatoren, ongeacht of zij van pneumatische, hydraulische, elektromotorische of calorische aard zijn. Dit geheel is constructief aan maatvoering gebonden en valt onder het deel “Mecha”van het begrip Mechatronica

BEHEERSPROCES Het beheersproces omvat de signalerende, controlerende, commanderende en visualiserende technologie, welke via netwerktechnologie met elkaar communiceert middels industriële informatica en vormt hiermede het tweede deel “Tronica” van het begrip Mechatronica

Biologische integratie Lichaam skelet Organen Hersenen Menselijk lichaam Handen en voeten Zenuwen Spieren Aderen Zintuigen

Technologische integratie Energie voorziening Processoren / informatica Constructie Machine / object Netwerk / bussystemen Mechanismen Aandrijvingen Energie transport Sensoren

Competentie structuur Niveaus niveau 5 niveau 4 Technologie niveau 3 niveau 2 niveau 1 Beheersing Feedback Sector Bewegen Mechanica Ontwerp Services Agro Industrie Educatie

STRUCTUUR TECHNISCHE ONDERWIJS HBO MBO VMBO BASISONDERWIJS Kennis/niveau Gradatie/deelname

De “cashflow” van vandaag wordt behaald met de technologie van gisteren Jan Baan

MECHATRONICA Mechatronica is de naadloze werkzame combinatie van verschillende complementaire technologieën welke op integrale wijze functioneert

MECHATRONICS Mechatronica is the seamless combination of various complementary technologies that function in an integral way

MECHATRONICS In an Industrial Automation process Mechatronica contains Mechanical movement and Electronic based controls

MOTIONPROCESS The motionprocess contains the mechanics and the necessary kinds of actuators despite the fact that they are pneamatic, hydraulic, electromotoric or hand operated driven. All this is tied to construction dimensions and is part of “Mecha”of the understanding Mechatronics

CONTROLPROCESS The controlprocess contains the signalling, controlling, commanding and visualising technology, which communicates via networktechnology with each other by means of technical software information and in that way it forms the second part “tronics”of the understanding Mechatronics