Hoe deze presentatie optimaal doorlopen door gebruik te maken van de hyper links De inhoudstafel op pagina 2 geeft via een simpele muisklik toegang tot.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Enquête bij de leden van Fietsersbond Halle Resultaten.
Advertisements

Jongeren over politiek
B-H-V in 2 minuten klikken om verder te gaan.
De Vakstudie in het nieuwe concept van Kluwer. Het nieuwe concept van Kluwer  Alle informatie geïntegreerd en niet langer beperkt tot 1 uitgave  Online.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
BHV in minder dan 3' uitgelegd echt waar !!!.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Overzicht Verkiezingen 2010 : Optimaal communiceren in een moeilijk politiek landschap Uw mailing in de brievenbus; welke voordelen heeft u hierbij? De.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Weddeschalen & Weddebijslagen
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Wat is Certipost?.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Staatshervorming Wijzigingen in de kieswetgeving.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
Registreren. Informatie rond registratie 1. Voorwaarden 1.1. EU – burgers 1.2. Niet EU – burgers 2. Voorwaarden oké? 2.1. Registreren 2.2. Bijkomend element.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
De wetgevende macht Charles de Montesquieu Wetgevende macht
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Exposantentool Handleiding. Stap 1: Start ! Ga naar de link die u via ontving van Sylvie Buydaert. Login met uw: Gebruikersnaam Wachtwoord.
Recht.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
13 juni 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 7:1 1. 1Korinthe 7 1 Wat nu de punten betreft, waarover gij mij geschreven hebt, het is goed voor een mens niet.
Algemene Ondernemersvaardigheden
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
ontdek wat jij kunt bereiken
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs in Gopress Handleiding voor het gebruik van de databank.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
B-H-V in 2 minuten klikken om verder te gaan.
Transcript van de presentatie:

Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: hoe De Post u helpt de kiezer te informeren en te overtuigen Februari 2009

Hoe deze presentatie optimaal doorlopen door gebruik te maken van de hyper links De inhoudstafel op pagina 2 geeft via een simpele muisklik toegang tot de hoofdstukken van deze presentatie. Teruggaan naar de inhoudstafel: Bijlagen met meer info: Terug naar de vorige pagina:

Inhoudstafel Optimaal gebruik van deze presentatie Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009 De media in een verkiezingsperiode De brievenbus Waarom kiezen voor ongeadresseerd drukwerk (DistriPost) Waarom kiezen voor geadresseerd drukwerk Vier belangrijke regels Toegang tot de informatie Ongeadresseerd drukwerk: praktisch Ongeadresseerd drukwerk: tarieven Ongeadresseerd drukwerk: geografische selecties Ongeadresseerd drukwerk: reserveren Ongeadresseerd drukwerk: afgifte en betaling Geadresseerd drukwerk: praktisch Bijlagen (Hyper)MassPostcentra Europese verkiezingen juni 2004 Interessante links

Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009 De datum van de verkiezingen voor het Europese Parlement werd door een beslissing van de Europese Raad bepaald. Conform artikel 117, alinea 2, van de grondwet, vinden op deze datum ook de verkiezingen van het Vlaams Parlement, het Waals Parlement, het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap plaats.

Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Europees Parlement De verkiezing van het Europees Parlement gebeurt op basis van 3 kiescolleges en 4 kiesdistricten. De kiezers van het Franstalig kiescollege kiezen 8 vertegenwoordigers (6 plaatsvervangers); de kiezers van het Nederlandstalig kiescollege kiezen 13 vertegenwoordigers (8 plaatsvervangers); de kiezers van het Duitstalige college 1 vertegenwoordiger (6 plaatsvervangers). Waalse kieskring (Waals gewest min 9 Duitstalige gemeenten) Kieskring van Brussel-Halle-Vilvoorde Vlaamse kieskring (Vlaams gewest min het arrondissement Halle-Vilvoorde) Duitstalige kieskring (9 Duitstalige gemeenten)

Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Vlaams Parlement Het Vlaams Parlement bestaat uit 118 leden die direct door de kiezers van het Vlaams Gewest worden verkozen en uit 6 Nederlandstalige Brusselse leden die direct door de kiezers van het Brussels Gewest worden verkozen die vooraf op een lijst van de Nederlandstalige taalgroep voor het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hebben gestemd. De 118 leden uit Vlaanderen worden in 5 provinciale kieskringen verkozen:

Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Brussels Parlement De 19 gemeenten van het Brussels Gewest vormen 1 kiescollege dat bestaat uit Franstalige en Nederlandstalige lijsten. Het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt in totaal 89 leden, en bestaat uit 72 leden van de Franstalige lijst en 17 leden van de Nederlandstalige lijst. Elke lijst bevat 16 vervangers die apart worden voorgesteld. Bij deze verkiezing vindt ook de directe verkiezing van 6 Brusselse parlementariërs voor het Vlaams Parlement plaats.

Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Waals Parlement Het Waals Parlement bestaat uit 75 leden die direct uit 13 kieskringen worden verkozen:

De 9 Duitstalige gemeenten vormen 1 kiescollege. Regionale en Europese verkiezingen van 7 juni 2009: het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap De 9 Duitstalige gemeenten vormen 1 kiescollege. Het Parlement van de Duitstalige Gemeenschap telt 25 leden. er worden geen aparte plaatsvervangers voorgesteld voor de verkiezing van dit Parlement.

De media in een verkiezingsperiode (1) “Above-The-Line” (print, affichage, radio, televisie) imago opbouwen, bekendheid opbouwen. De brievenbus uitleg geven, meer details aanbrengen, overtuigen. e-media (internet en e-mailing) in combinatie met bovenstaande media.

De media in een verkiezingsperiode (2): Internet “Yes, we can” was een sterke boodschap. Het internet speelde een fundamentele rol in de verkiezingscampagne van B. Obama. Ook in België kan dit relevant zijn, maar... 56% van de Belgische gezinnen heeft een internetverbinding * Internet bereikt vooral mensen jonger dan 50 en de hogere sociale klassen (1-4) * Er is een sterke correlatie tussen het gebruik van internet en het gebruik van bioscoop, kranten, magazines, affichage *. * bronnen: Eurobarometer, TNS, CIM, DMix Survey Mail Order

De media in een verkiezingsperiode(3): e-mailing 67% van de mensen beschikt over één of meer e-mailadressen * doelgroep: 18 jaar en ouder 57% van de mailboxen wordt dagelijks geopend * 97% van de brievenbussen wordt dagelijks geopend Een mailbox ontvangt gemiddeld 10 keer meer reclameboodschappen dan een brievenbus * De impact van een e-mail is sterker als deze wordt gecombineerd met een boodschap via de gewone post De combinatie van een geadresseerd drukwerk met een e-mail verhoogt de efficiëntie met 2,5 * * bronnen: Eurobarometer, TNS, CIM, DMix Survey Mail Order

De brievenbus – De Post (1) Als naamloze vennootschap van publiek recht is De Post in eerste instantie een overheidsbedrijf, zoals vastgelegd in de wet van 21 maart 1991 aangaande de hervorming van bepaalde economische overheidsbedrijven (de zogenaamde wet van 1991) Het beheerscontract van De Post combineert een sociale rol en een moderne service, die de klant centraal stelt en beantwoordt aan de hoogste kwaliteitsnormen. De Post verzorgt voor de Staat ook de behandeling van kiesdocumenten: Oproep om te kiezen Oproep van de bijzitters Stemformulieren…

De brievenbus – De Post (2) Het aanbod van De Post zoals beschreven in dit document is geldig tijdens een periode van 40 kalenderdagen voorafgaand aan de verkiezingen, dwz de bedelingen van 27 april tot 5 juni 2009 inbegrepen. Deze periode komt overeen met 27 dagen van postbedeling: 3 vakantiedagen zonder postbedeling: 01-05, 21-05 en 01-06. Voor de bedelingen tot en met 24 april gelden de normale voorwaarden: capaciteit voor het bedelen van ongeadresseerd drukwerk is beperkt tot 2 stuks per dag ongeadresseerd drukwerk door een politieke partij of een kandidaat afgegeven => uitsluitend de brievenbussen zonder “geen reclame” sticker.

De brievenbus – De Post (3) 100% van de kiezers kunnen via de brievenbus bereikt worden: 5.250.000 beschikbare brievenbussen Een brievenbus = een of meerdere potentiële kiezers 97% van de huishoudens opent dagelijks de brievenbus 74 % van de mensen leest onmiddellijk zijn post. Via de postbus kan men de kiezer informeren: Volledige info (bijvoorbeeld: realisaties, programma, lijst van kandidaten) Deze info kan bewaard en gelezen worden op een moment dat dit de ontvanger het beste past Op het gewenste moment.

De brievenbus – De Post (4) De kracht van het « mailmoment »: Uw communicatie wordt door de postbode afgeleverd samen met de dagelijkse post. Een volledig aanbod met twee complementaire opties: Ongeadresseerd drukwerk (of huis-aan-huis)  DistriPost Geadresseerd drukwerk

Waarom kiezen voor ongeadresseerd drukwerk (DistriPost) Tal van geografische selectiecriteria: gewesten, kieskringen, provincies, arrondissementen, kantons, gemeenten Beschikbaar in alle gemeenten van België (# 589) Vrije keuze bedelingsweek Bedeling in alle postbussen, ook die met een ‘geen reclame’ sticker Speciaal verkiezingstarief of conventioneel tarief Professionele bedeling door de postbode, samen met de dagelijkse post Bijkomende capaciteit, gereserveerd voor verkiezingsdrukwerk.

Waarom kiezen voor geadresseerd drukwerk Hoge personalisatie De kiezer wordt door zijn/haar naam aangesproken Zeer precieze doelgroep, krachtige impact Veel creatieve mogelijkheden: omslag, brief, bijlagen Bedeling in Dag + 2 Speciaal tarief: -50% t.o.v. standaardtarief frankering:

Een bijkomende opportuniteit voor uw geadresseerd drukwerk: Met Click&Post laat u uw mailings binnen 24 uur drukken en leveren… met slechts enkele muisklikken! Een bijkomende opportuniteit voor uw geadresseerd drukwerk: Snelheid en reactiviteit Beschikbaar via internet, 24u op 24, 7 dagen op 7 (beveiligde webomgeving) Logistiek wordt volledig door De Post verzorgd Een enkel contactpunt voor drukwerk, onder envelop brengen, frankeren, afgifte en bedeling Aangepast aan zendingen van minder dan 5.000 exemplaren Click & Post is een product van eXbo, een filiaal van De Post. Zie: http://promo.clickandpost.be/wacp/click/nl/index.html * Op voorwaarde dat de zendingen in de voormiddag via het internetplatform worden verstuurd, dat ze PRIOR gefrankeerd worden en dat de bestemmeling in België gevestigd is.

De brievenbus: Een efficiënte manier om met de kiezer te communiceren.

Bestellen, leveren, betalen Praktisch Bestellen, leveren, betalen

Vier belangrijke regels Verkiezingsdrukwerk moet duidelijk herkenbaar zijn aan de vermelding ‘Verkiezingsdrukwerk’ en moet de naam en adres van de verantwoordelijke uitgever en afzender vermelden. Het verkiezingsdrukwerk mag geen gadgets of staaltjes bevatten. De periode waarin de regels voor geadresseerd en ongeadresseerd drukwerk rond de verkiezingen geldig is, is beperkt tot de 40 kalenderdagen die aan de verkiezingen vooraf gaan. De Post mag geen enkele voorafgaande controle uitvoeren en moet alle verkiezingsdrukwerk dat hem wordt toevertrouwd verdelen.

Toegang tot de informatie Specifieke pagina’s op de internetsite van De Post (vanaf 2 maart): www.depost.be/verkiezingen Speciaal e-mailadres (vanaf 2 maart): verkiezingen@post.be Commercieel team: Sébastien Marionex (FR) Sofie Engels (NL) Ellen Distave (agentschappen)

Ongeadresseerd drukwerk: praktisch (1) Alleen reservering via e-mail en specifiek bestand vanaf 2 maart tot en met 22 mei geen bestellingen in postkantoren. Alleen afgifte in een (Hyper)MassPost centrum geen afgifte in postkantoren. Alleen « week zeker » produkt geen optie « dag zeker ». Exclusieve bedeling in brievenbussen van week 18 t.e.m. week 23.

Ongeadresseerd drukwerk: praktisch (2) Bijkomende bedelingscapaciteit, alleen bestemd voor verkiezingsdrukwerk er is geen capaciteitsbeperking voor wat betreft verkiezingsdrukwerk. NB: commerciële huis-aan-huisbladen worden beperkt tot 2 stuks per dag (standaardregel) “Encartage” Men mag geen commercieel drukwerk en verkiezingsdrukwerk samenvoegen. Men mag verkiezingsdrukwerk bij elkaar voegen in het bijzonder wanneer er veel documenten bedeeld moeten worden. NB: De Post zal het verkiezingsdrukwerk niet in een neutrale kaft steken.

Ongeadresseerd drukwerk: praktisch (3) Verkiezingsdrukwerk wordt in alle brievenbussen bedeeld, ook de brievenbussen met een sticker ‘geen reclame’. Het maximumformaat voor het te bedelen document is 22 cm * 32 cm; het minimumformaat is 9 cm * 14cm. geen « extended » formaat De documenten moeten minder dan 250 g wegen. Men kan geen commerciële reservering doen voor een document dat de kenmerken van verkiezingsdrukwerk heeft: commercieel drukwerk mag niet bedeeld worden in brievenbussen met een sticker ‘geen reclame’, terwijl verkiezingsdrukwerk in alle brievenbussen wordt bedeeld.

Ongeadresseerd drukwerk: tarieven (1) De bedelingskost hangt af van 4 parameters: Het aantal geselecteerde postbussen Het gewicht van het document: hoe lichter, hoe goedkoper Standaard of niet-standaard: een document is gestandaardiseerd als het aan volgende voorwaarden voldoet: Rechthoekige of vierkante vorm Stapelbaar Een enkel deel Niet onder film Het tarief: verkiezingstarief of conventioneel tarief.

Ongeadresseerd drukwerk: tarieven (2) Supplement voor niet-gestandaardiseerd document: + € 0,013 De conventionele tarieven gelden: het volume tijdens de verkiezingsperiode wordt meegeteld in het totale jaarlijkse volume. Bijvoorbeeld: de conventionele tarieven 2009 voor een drukwerk lichter dan 25 g lopen van € 0,063 tot € 0,055 in functie van het jaarlijkse volume.

Ongeadresseerd drukwerk: geografische selecties Gewesten: # 3 Kieskringen (Europa): # 4 Postregio’s: # 5 Talen: # 7 FR, NL, DE, FR&NL, NL(FR), FR (NL), DE (FR) Provincies + Brussels Hoofdstedelijk Gewest: # 11 Kieskringen (gewesten): # 19 Arrondissementen: # 43 Kieskantons: # 208 Gemeenten  NIS-codes  postcodes: # 589

Ongeadresseerd drukwerk: reserveren Via een Excel-bestand, in 3 stappen : 1ste stap: de geografische selectie 2de stap: de bestelbon 3de stap: de verzending

1ste stap: geografische selectie Verschillende mogelijkheden voor geografische selectie De geselecteerde gemeenten aanduiden: Het aantal brievenbussen per gemeente wordt getoond.

2de stap: de bestelbon De rood omrande cellen moeten ingevuld worden. Deze cellen worden met een « comment » toegelicht. De groene zone is een samenvatting van de belangrijkste kenmerken van uw bestelling.

3de stap: bestelling versturen voorbeeld Wanneer de vermelding  ”OK om te versturen” verschijnt, voegt u het ingevulde bestand toe aan een e-mail en stuurt u deze e-mail naar verkiezingen@post.be

Ongeadresseerd drukwerk: afgifte Om een kwaliteitsvolle bedeling te garanderen is het belangrijk de volgende instructies aan uw partner (drukker, « routeur ») mee te geven. respecteer de kenmerken van het document, zoals die vermeld staan op het bestelformulier (gewicht, formaat, …) respecteer de kalender (niet vroeger, niet later afgeven) neem telefonisch contact op met het (Hyper)MassPost centrum om het leveringsuur af te spreken.

Ongeadresseerd drukwerk: klaarmaken van de zending Bundel de documenten in bundels van 50 of 100 exemplaren, met een maximumgewicht van 7 kg per bundel. Bundels zonder elastieken, metaal, plastic film. Levering op een pallet met een maximum brutogewicht van 650 kg en een maximumhoogte van 1,60 m. Indien nodig, verschillende palletten per postregio, volgens de verdeling die op uw bestelbon wordt vermeld. Duidelijke aanduidingen op elke pallet: vermeld duidelijk de titel van het document, vooral als u meerdere edities tegelijk aflevert.

Ongeadresseerd drukwerk: betalen Als u over een conventie beschikt, betaalt u volgens de afgesproken modaliteiten. Als u over geen conventie beschikt, betaalt u: op de bankrekening van het (Hyper)MassPostcentrum. Dit moet absoluut vóór de afgifte gebeuren. Breng het betalingsbewijs altijd mee (bankuittreksel). via “Bancontact/Mister Cash”, op het moment van afgifte. U ontvangt altijd een factuur.

Geadresseerd drukwerk: praktisch De normale regels zijn van toepassing: < 500 zendingen: uitsluitend geagreeerd postkantoor < 1000 zendingen: postkantoor of MassPost < 50.000 genormaliseerde zendingen of < 20.000 niet-genormaliseerde zendingen: MassPost of HyperMassPost Boven deze aantallen: uitsluitend HyperMassPost. Dichtgekleven omslagen Geadresseerd verkiezingsdrukwerk moet duidelijk herkenbaar zijn aan de vermelding ‘Verkiezingsdrukwerk’ (recto van de omslag) en moet de naam en adres van de verantwoordelijke uitgever en afzender vermelden.

Informatieve bijlagen

(Hyper)MassPostcentra Afgifteplaatsen voor grote zendingen De 5 HyperMassPost centra kunnen alle grote zendingen ontvangen De 19 MassPost centra kunnen grote zendingen van minder dan 100.000 stuks ontvangen.

Europese verkiezingen juni 2004: Vlaams kiescollege Geldige stemmen: 4.018.293

Europese verkiezingen juni 2004: Frans kiescollege Geldige stemmen: 2.434.693

Regionale verkiezingen juni 2004: het Vlaams Parlement Geldige stemmen: 4.064.746

Regionale verkiezingen juni 2004: het Brussels Parlement Geldige stemmen: 453.732

Regionale verkiezingen juni 2004: het Waals Parlement Geldige stemmen: 1.971.705

Interessante links FOD Binnenlandse Zaken – Verkiezingen Europees Parlement Denk DM