Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
14 april 2008Symposium reisagenten You gotta move!
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
I.D. n° 2 : onze belofte.
Op zoek naar meer klanten voor uw webwinkel? Francine van Dierendonck Marketing Directeur eBay & Marktplaats 17 januari 2008.
Optimaliseren van het assortiment
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering
Nieuw verdienmodel van de BIBLIOTHEEK Klas B - Groep 7 Dennis van Vliet Isabel Vonk Laura de Waal Wais Yousuf.
Titelblad E-commerce E-Commerce
Distributiebeleid Case: Gopher Publishers.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Van B-to-B naar B-to-C Het realiseren van incrementele verkoop via alternatieve kanalen Hans Offringa 15 en 22 juni 2010 Het realiseren van incrementele.
De wereld van e-commerce HOC ICT – Jeroen Stumpel – 8 maart 2012 Stumpel.nl voor al uw boeken & kantoorartikelen.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
Welkom bij La Place Lunchbijeenkomst Greenport Holland 8 januari 2014.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Introductie tot het boekenvak:
Product, merk en assortiment
H8: Distributie.
H3: Koopgedrag van organisaties
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Wat is Customer Relationship Management?
LIEN VANDERVELDE CRM VS. SCRM. INHOUDSTABEL 1.Marketing 2.Feedback 3.Sales 4.Service & support.
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING
Een dialoog met klanten opbouwen
1 GfK Retail and TechnologyBelgië6 August 2014 GfK Marktonderzoek Vlaanderen Cindy Van Mulders Business Consultant 10 december 2010 Stand van zaken.
De onafhankelijke boekhandel Actuele vraagstukken Yvonne Steinberger.
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2011−2012 « Introductie tot het boekenvak »
Uitgeverij en boekhandel: actuele vraagstukken Keuzevak IBW 2010−2011 « Introductie tot het boekenvak »
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
B1 – CROSS CHANNEL: OFFLINE NAAR ONLINE Blog presentatie gemaakt door: Guus Vonk E-Marketing & Social Media Sayna de Voogd.
Branche analyse Boekhandels 2014
Fase 1 Ken de (detail)handel
Ver- of gebruiken Bestellen (her)Overwegen Fulfillment Retentie Conversie Traffic.
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Kan een offline winkel als aanvulling op uw e-shop een meerwaarde bieden? Kenny Van Paesschen Zaakvoerder.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Introductie tot het boekenvak : De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Introductie tot het boekenvak: De boekhandel, een bedrijfseconomische benadering.
Created by BM|DESIGN|ER Business model Schoonmaakrooster.com default 2e.
Created by BM|DESIGN|ER Esther van Bentum default.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 3 Omgaan met geld in een bedrijf.
Hospitality en voorraadbeheer Hoofdstuk 1 Hospitality.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Online Marketing voor het MBO
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Consumenten-gedrag Online consument
Verkoopt en handelt verkoop af
Inspelen op innovaties
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Transcript van de presentatie:

Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering

De boekenverkoop in Vlaanderen. Klassiek Business Model Locatie, locatie, locatie … Het assortiment De Boekhandel in de toekomst ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Auteur Uitgever Boekhandel Consument 1. Klassiek Business Model Auteur Uitgever Boekhandel Consument

Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel

Topics klassiek model Fysieke handel van fysieke boeken. Persoonlijke selectie van de boekhandel Assortiment versus beschikbaarheid Aankoopbeslissing op basis van: Expertise boekhandel Eigen zintuiglijke ervaringen en prikkels Externe beïnvloeding

Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience

Topics klassiek model Value for money

2. Locatie, locatie, locatie… Businessplan: de stad of gemeente de locatie type en grootte van het handelspand boekhandelstype ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Drempelwaarde op basis van diverse factoren: het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen de gemiddelde koopkracht de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Locatietypes : A (AAA): zeer centraal gelegen B: eerder centraal gelegen C: buiten de stadskern gelegen ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Locaties A - Locaties Bestemming Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Locaties A - Locaties B - Locaties Impuls Bestemming A - Locaties Bestemming B - Locaties Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Locaties A - Locaties B - Locaties C - Locaties Bestemming Impuls Bestemming B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Schematisch: PRO CONTRA A – LOCATIE PRO CONTRA B – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PRO CONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

3. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Maar, voorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met 75.000 inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van 420.000 € ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van 420.000 €: te realiseren omzet 1.680.000 € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong. 500.000 € betekent dit een startinvestering in voorraad van min. 165.000 € aan verkoopswaarde of ongeveer 120.000 € aan kostprijs. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotaties Grootdistributie Beststellers Gemiddelde rotaties Algemene boekhandels Bestsellers & Long tail Lage rotaties Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’

4. De Boekhandel in de toekomst ?

®Evolutie Direct toegang tot miljoenen referenties E-books QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd

DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES

Feiten en cijfers in Vlaanderen bron GfK Via fysieke kanalen Via e-commerce 2011 93 % 7 % 2012 91 % 9 % Q1 ’13 89 % 11 %

De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks Commerce Convenience

Multi Channel Media Auteur Google e.a. Consument Uitgever Distributie Boekhandel Auteur Media Uitgever Distributie Google e.a.

Multi Channel boekhandel online offline Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service

Multi Channel Consument Boekhandel Mobiel shoppen Fysieke winkel – experience! Online winkel 24/24 Gesegmenteerde Communicatie - CRM

De toekomst?

Value for money ? Business model ?

Onderscheidende factoren? CRM : Customer Relationship Management De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. “SHOPPING” experience

De onderscheidende factor! EXPERTISE & SERVICE VAN DE BOEKHANDELAAR

Met dank voor uw aandacht