Introductie tot het boekenvak : een bedrijfseconomische benadering De boekhandel : een bedrijfseconomische benadering
De boekenverkoop in Vlaanderen. Klassiek Business Model Locatie, locatie, locatie … Het assortiment De Boekhandel in de toekomst ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Auteur Uitgever Boekhandel Consument 1. Klassiek Business Model Auteur Uitgever Boekhandel Consument
Klassiek Model Consument advies info bestelling aankoop Boekhandel
Topics klassiek model Fysieke handel van fysieke boeken. Persoonlijke selectie van de boekhandel Assortiment versus beschikbaarheid Aankoopbeslissing op basis van: Expertise boekhandel Eigen zintuiglijke ervaringen en prikkels Externe beïnvloeding
Topics klassiek model Nice to have Need to have IMPULSE DESTINATION Typologie boekhandel: algemeen – niche – onafhankelijk – keten… Social & shopping experience
Topics klassiek model Value for money
2. Locatie, locatie, locatie… Businessplan: de stad of gemeente de locatie type en grootte van het handelspand boekhandelstype ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Drempelwaarde op basis van diverse factoren: het aantal inwoners van de stad of gemeente zelf het aantal potentiële inwoners voor niet-primaire aankopen de gemiddelde koopkracht de aanwezigheid van bestaande verkooppunten van boeken ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Locatietypes : A (AAA): zeer centraal gelegen B: eerder centraal gelegen C: buiten de stadskern gelegen ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Locaties A - Locaties Bestemming Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Locaties A - Locaties B - Locaties Impuls Bestemming A - Locaties Bestemming B - Locaties Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Locaties A - Locaties B - Locaties C - Locaties Bestemming Impuls Bestemming B - Locaties Impuls Bestemming C - Locaties Impuls ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Schematisch: PRO CONTRA A – LOCATIE PRO CONTRA B – LOCATIE Hoge visibiliteit en veel passage Aantrekkelijke handelsomgeving Hoge huur B-to-B faciliteiten Parkeerfaciliteiten Mobiliteitsinfarct PRO CONTRA B – LOCATIE Lagere huur B-to-B faciliteiten Bestemmingswinkel in geval van specialisatie Parkeerfaciliteiten Beperktere passage Minder aantrekkelijke handelsomgeving Kwetsbaar tgo concurrenten op A-locatie ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
3. Het assortiment Het beschikbare assortiment is hét onderscheidend voordeel voor de boekhandel versus online-verkoop. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Maar, voorraad is duur en risicovol: een “kapitaal” dervingsrisico afschrijvingsrisico ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Voorraadkapitaal- en rotatie: Een boekhandelsassortiment in een centrumstad met 75.000 inwoners: 8.900 verschillende referenties in boeken en multimedia met een totale verkoopswaarde van 420.000 € ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Essentieel voor een gezonde onderneming is een goede omloopsnelheid of rotatie. Rotatie of omloopsnelheid = totaal omzetcijfer voorraad aan verkoopswaarde Streefrotatie voor algemene boekhandels is minimaal 3 (groeifase) en 4 (mature fase). ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
In het voorbeeld: Voorraad aan verkoopswaarde van 420.000 €: te realiseren omzet 1.680.000 € (rotatie: 4). Voor een startende boekhandel met een prognose jaar- omzet van ong. 500.000 € betekent dit een startinvestering in voorraad van min. 165.000 € aan verkoopswaarde of ongeveer 120.000 € aan kostprijs. ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Bestsellers: hoge omloopsnelheid Long tail: lage omloopsnelheid Hoge rotaties Grootdistributie Beststellers Gemiddelde rotaties Algemene boekhandels Bestsellers & Long tail Lage rotaties Wetenschappelijke boekhandels Gespecialiseerde boekhandels Long tail ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
Gevolg van een te lage rotatie: Zwaar kapitaalsbeslag in verhouding tot omzet en inkomsten. Gevolg van een te hoge rotatie: Stockbreuken Klanten- en inkomstenverlies ‘Introductie tot het boekenvak: de boekhandel, een bedrijfseconomische benadering’
4. De Boekhandel in de toekomst ?
®Evolutie Direct toegang tot miljoenen referenties E-books QR-codes lezers van dit boek kochten ook… E-commerce Direct toegang tot miljoenen referenties E-books Social Media wereldwijd
DECOMPOSITIE VAN HET KOOPPROCES
Feiten en cijfers in Vlaanderen bron GfK Via fysieke kanalen Via e-commerce 2011 93 % 7 % 2012 91 % 9 % Q1 ’13 89 % 11 %
De Toekomst? en/en Multi Channel bricks & clicks Commerce Convenience
Multi Channel Media Auteur Google e.a. Consument Uitgever Distributie Boekhandel Auteur Media Uitgever Distributie Google e.a.
Multi Channel boekhandel online offline Logistiek Communicatie Informatie Snelheid Flexibiliteit Betrouwbaarheid Convenience Persoonlijke service
Multi Channel Consument Boekhandel Mobiel shoppen Fysieke winkel – experience! Online winkel 24/24 Gesegmenteerde Communicatie - CRM
De toekomst?
Value for money ? Business model ?
Onderscheidende factoren? CRM : Customer Relationship Management De ‘boekhandel’ als etalage, visitekaartje, als blijvende trekker in de promotie van boeken. “SHOPPING” experience
De onderscheidende factor! EXPERTISE & SERVICE VAN DE BOEKHANDELAAR
Met dank voor uw aandacht