Datamodelleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

Eerst wat terminologie vooraf….
Module 7 – Hoofdstuk 5 (1) SQL – een begin.
Normaliseren Inleiding.
Objecten en Volgordediagrammen
Uitleg Vlaaienactie Hoe gebruik je de website?. De documenten Er zijn 4 verschillende documenten -Persoonlijke lijst -Prikbordkaartjes -Ventlijst -Bezorglijst.
Informatica  NL&T Ideeën voor een vruchtbare samenwerking tussen NL&T en informatica in de bovenbouw van havo/vwo René Franquinet, 2006.
Filmpje voor servicedesk
Databases Informatica Ga verder met een muisklik. SQL FCO DBMS NE FA
Extern Geheugen Lol.
Afdeling/Naam Meervoudige installatie van Futurion op een netwerk Z:\Futurion.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Het selecteren van data uit meerdere gekoppelde tabellen
Databases.
DATABASES Hoofdstuk
Informatica Hoofdstuk 11 LauwersCollege Buitenpost Informatica
Het cito-leerlingvolgsysteem
Persoonlijk worden.
Entity Relation Model (ER-model).
SQL & datamodelleren.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Normalisatie Relationeel databaseontwerp:
Vrij Technisch Instituut - Hasselt
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Databases.
Presenteert:.
Presentatie bij hoofdstuk 12 van Informatica Edu’Actief
Uitleg Vlaaienactie Hoe gebruik je de website?. De documenten Er zijn 4 verschillende documenten -Persoonlijke lijst -Prikbordkaartjes -Ventlijst -Bezorglijst.
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
11-Sept-2003 KvAG - Ondergrondse Geo- informatie 1 Geo-Informatie Management voor grote Civieltechnische Infrastructurele Werken (GIMCIW) projectvoorstel.
Business Intelligence
Encapsulatie: Every man is an island upon himself.
Uitleg Vlaaienactie Hoe gebruik je de website?. De documenten Er zijn 4 verschillende documenten -Persoonlijke lijst -Prikbordkaartjes -Ventlijst -Bezorglijst.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Docentinstructie: Het is aan te bevelen de eerste dia’s klassikaal te tonen en met uitleg te bespreken. Als na zes dia’s een korte demo van Celsius/Fahrenheit.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Analyse 3 INFANL01-3 week 2 CMI Informatica.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK 8 CMI Informatica. ANALYSE 3- INFANL01-3 ▸ Vorige les ▸ Herhaling ▸ Normaliseerregels ▸ Omzetten ERD ▸ Group by en SET ▸ Proeftentamen.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Datamodelleren FCO-IM methode.
FRED TRUYEN HANS COPPENS BRUNO VANDERMEULEN Doelstelling  Verantwoord omgaan met informatie op 3 niveaus: Zorgvuldig beheer van informatie Verantwoordelijkheid.
Vrijdag 4 maart 2016 Roosterwijzigingen Corvee rooster week 41 (11 okt. t/m 15 okt.): Grote Beer en Melkweg 10.30, en uur: 3HA Melkweg en Grote.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Gewoon een goede rekenles, hoe doe je dat? Anneke van Gool.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Datamodelleren FCO-IM methode.
Databases.
Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.
8.4 Oppervlakte bij vergroten Van vergrotingsfactor naar oppervlakte
Je stroopt je mouwen nog eens en kijkt om je heen, je collega’s zitten allemaal geconcentreerd naar hun computerscherm te kijken. Je voelt de spanning.
Object georiënteerd programmeren
Digitale methode activeren
VeiligheidsRegioTwente
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Big Data.
Big Data.
Informatie-analyse 1: Er zijn veel manieren om een database te vullen
Databases.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
Benny juliane en tessa.
Rekenen in andere vakken
Informatie-analyse 2: Informatie-analyse met FCO-IM
Datamodelleren FCO-IM methode.
SQL Les 3 23 February 2019.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SQL Les 4 12 May 2019.
Transcript van de presentatie:

Datamodelleren

Problemen van een slecht ontworpen database Redundantie: Gegevens meer dan 1 keer in DB Klant doet 2 bestellingen. Klantgegevens worden 2 keer bij de bestelling opgeslagen Inconsistentie: Dezelfde soort gegevens worden op verschillende manieren opgeslagen Postcode: 2233AB en 2345 CD Isolatie: Geen relatie tussen tabellen

Oplossing: Modelleren Verschillende tools en methoden Wij gebruiken: FCO-IM (Fully Communication Oriented Information Modelling) Inhoudelijke expert (opdrachtgever) en Technische expert (uitvoerder) meestal niet dezelfde persoon Communicatieprobleem!

Oplossing: Modelleren FCO-IM tracht communicatieprobleem op te lossen Slaat brug tussen opdrachtgever en uitvoerder FCO-IM destilleert feiten (data) uit ‘gewone’ mensentaal

FCO-IM Informatie wordt in voorbeeldzinnen geformuleerd (feitexpressies). Docent Wt geeft het vak Informatica Zinnen moeten elementair zijn Fout: Leerling 8231 zit in klas 4b en heeft een 6 voor scheikunde Goed: Leerling 8231 zit in klas 4b Leerling 8231 heeft een 6 voor scheikunde

Classificeren Vang alle relevante feiten in enkele voorbeeldzinnen en zet ze bij elkaar: (Dit geeft een beeld van de structuur van de feiten) Leerling 86139 heeft naam Ronald van Putten Leerling 86141 heeft naam Hans Reinders. Leerling 86147 heeft naam René Franquinet. Leerling 86139 zit in klas 4Hc. Leerling 86141 zit in klas 4Va. Leerling 86147 zit in klas 4Hb. Leerling 86139 heeft vak sk van docent kox. Leerling 86141 heeft vak sp van docent agu. Leerling 86147 heeft vak ak van docent bht.

Kwalificatie Geef elke groep feitexpressies een zinnige naam: Leerling 86139 heeft naam Ronald Leijtens. Leerling 86141 heeft naam Hans Reinders. Leerling 86147 heeft naam René Franquinet. Leerling 86139 zit in klas 4Hc. Leerling 86141 zit in klas 4Va. Leerling 86147 zit in klas 4Hb. Leerling 86139 heeft vak sk van docent kox. Leerling 86141 heeft vak sp van docent agu. Leerling 86147 heeft vak ak van docent bht. Leerlingnaam Leerlingklas Leerlingdocent

Feittypen Zelfde soort feitexpressies alleen objecten verschillen Leerling 86139 zit in klas 4Hc. Leerling 86141 zit in klas 4Va. Leerling 86147 zit in klas 4Hb. Feittype: standaardformulering van dezelfde soort feitexpressies Leerling ... zit in klas ... feitexpressie zit in object leerling 86139 klas 4Hc

Objecttypen Verder generaliseren: Objecttypen Objecttype: soort object Bijvoorbeeld: Leerling, Klas feitexpressie zit in object leerling 86139 klas 4Hc objecttype Klas Leerling

Verder uitsplitsen: labels Label: aanduiding van een specifiek object Bv: 86139 Labeltype: soort label Bv: leerlingnummer feitexpressie zit in object leerling klas objecttype Klas Leerling labeltype klascode leerlingnummer label 86139 4Hc

Stappenplan Gegevens analyseren en omzetten in feitexpressies (voorbeeldzinnen) Classificeren (groepen en kwalificeren (naam geven)) van feitexpressies Afleiden van objecttypen en labeltypen Digitaal invoeren (Infagon) Optimaliseren (Infagon) Database genereren (Infagon -> MS Access) Database vullen (MS access) Database gebruiken en beheren