Concept visie MFA oost Studiemiddag 9 maart 2010 Ilse van Hal
De Kubus, laat kinderen leren!
De Kubus ZES-vlak (Zes is het kleinste voorbeeld van een perfect getal. In zes dagen schiep God de aarde. Zes is ook de hoogste waarde die je kunt gooien met een dobbelsteen. Het cijfer van de beschermer van de zwakkeren. Het cijfer zes staat voor harmonie en liefde) Z elf E igen S amen
Z elf Jezelf zijn, als bij Jezus Zelf bijdragen aan een betere wereld Zelf keuzes maken in taakwerk Jezelf leren kennen in een veilige, vertrouwde omgeving Zelf beoordelen door portfoliogesprekken Zelfstandig leren zijn
E igen Eigenaarschap: verantwoordelijkheid nemen voor eigen ontwikkeling Unieke talenten van een kind optimaal benutten door kinderen uit te dagen in een krachtige leeromgeving Eigen manier waarop kinderen liefste leren Meervoudige Intelligentie (Gardner): rekenknap, taalknap, filosofeerknap, samenknap, natuurknap, beeldknap, muziekknap, beweegknap Eigen leerlijnen vertaalt in groepshandelingsplannen voor taal rekenen en lezen, met 3 instructieniveaus
S amen Samen duidelijke regels en afspraken maken Samen vieren en ontmoeten in school Coöperatief werken (Kagan); samenwerken op een gestructureerde manier (klassen- en schoolniveau) Samen met de IB-er werken leerkrachten structureel aan de onderwijspraktijk in hun klas door coaching Klassendoorbrekend werken in thema’s bij de zaakvakken Samenwerking met ouders door delen van zorg (opvoedondersteuning in school) Ouderbetrokkenheid; ouders krijgen daarvoor de benodigde informatie; door informatie- brieven,ouderavonden en huis- bezoeken Samenwerking met partners van buiten de school op cultureel, sportief en maatschappelijk vlak (MFA) Samenwerking met voorschoolse en naschoolse partners
Wij zijn ZES!