ouderavond havo 4 21 september 2011 Ronald Doornekamp Els Kamphuis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Hartelijk welkom op de informatie avond voor het voortgezet onderwijs
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
Ouderavond 30 september 2010 Profielkeuzetraject 3e leerjaar
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
Welkom op de ouderavond van klas 3
Hartelijk welkom Informatieve ouderavond Onderwerp profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze
HARTELIJK WELKOM. Ouderavond havo 3 profielkeuze Peter Tilman conrector havo/vwo Gerard van Gorkum decaan havo.
Ouderavond klas 2 25 maart 2014 PTA en examenregelingen
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
vmbo, havo, vwo, gymnasium en vwo++ Voorlichtingsavond 22 januari 2008
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Informatieavond 4 VWO.
Welkom M. Smale afdelingsconrector 4 en 5 havo Emmauscollege.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
OUDERAVOND 3 HAVO Dinsdag 9 december 2014.
Studiekeuzes van uw kind
Voorlichting profielkeuze Havo 3 M.Memelink
OUDERAVOND 3 VWO 9 december
DE PROFIELKEUZE VOOR 4 HAVO
Voorlichting sectorkeuze Mavo 2 M. Memelink
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
Voorlichtingsavond MAVO 3
Schoter Profielkeuze havo 2010 Scholengemeenschap Dennis See
Profielkeuze havo Schoter SG. Profielkeuze  Basisvorming  Klas 1, 2 en 3  Voor alle leerlingen gelijk  Tweede Fase  Bovenbouw havo en vwo  Keuzemogelijkheden.
Ouderavond 6 vwo 2009  …… van harte welkom !. Mentoren: V6A Trudy van Gijtenbeek V6B Piet van der Wiel.
Voorlichtingsavond 5 havo
Informatieavond leerjaar 3. Welkom De heer Van der Meeren Teamleider leerjaar 3.
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
Ouderavond 3e klas schooljaar
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
PTA Programma van toetsing en afsluiting
WELKOM! Informatieavond Havo 3 en Mavo 4 Revius Lyceum Doorn 12 januari 2016.
Profielkeuze in de tweede fase 8 december Even Voorstellen Janneke Aitink: 3H1,3H2 Marieke Lutjeboer: 3H1.
Profielkeuze 4 havo 17 februari Agenda opening conrector profielkeuze met de mentor in de klas.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Keuzebegeleiding 3 Havo. 13 november Op weg naar een profiel. Rol van de school  Rol van de mentor  Rol van de decaan Rol van de ouders.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Voorlichtingsavond mavo 3 21 september Programma: Algemeen (examen, verzuim etc.)Dhr. Kooij Handelingsdeel/keuzeDhr. Hettinga MentorenM3ADhr. Boendermaker(lok.
Profielkeuze; voorlichting en begeleiding Havo onderbouw
Les 1: instap in de profielen
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Decanaat klas 4 oktober 2017.
Voorlichtingsavond 4 mavo
Informatie profielkeuze
WELKOM OP DE OUDERAVOND HAVO 4 maandag 17 september 2018
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 4 vwo welkom.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Profielkeuze avond ( uur)
De Tweede Fase op de TSG 11 januari 2019.
Dinsdag 4 september 2018 Ouderavond 5 vwo welkom.
Profielkeuze.
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
WELKOM Informatieavond klas 3 TOPmavo 13 september 2018
Decanaat mw C. Pennings mw. M. Jongma
Transcript van de presentatie:

ouderavond havo 4 21 september 2011 Ronald Doornekamp Els Kamphuis mentoren havo 4

4. in contact blijven 3. begeleiding / zorg 2. tweede fase 1. uw kind

1. uw kind Complexe leefwereld Versnipperde aandacht (Meestal) gelukkig Het puberbrein Profiel van ‘de havo-leerling’ Meer lezen? R. Diekstra (e.a.), Opvoedingscanon. Amsterdam: Bert Bakker, 2010. Samenvatting op de Nuborgh website І< home

1. uw kind Complexe leefwereld contacten, vriendennetwerken Meer lezen? J. Pardoen (e.a.), Verliefd op internet: over het internetgedrag van pubers. Amsterdam: SWP, 2007. Complexe leefwereld contacten, vriendennetwerken media-uitingen vrijetijdsartikelen (games, kleding, uitgaan) communicatiemiddelen wegwijzer voor ouders mijnkindonline.nl voorbeelden populaire sites YouTube Hyves Facebook MySpace Netlog Sugababes/Superdudes Habbo hotel Funny Games І< home

1. uw kind Versnipperde aandacht soms passief in de klas informatie-vaardig netwerken met anderen slim – snel – sociaal Meer lezen? J. Boschma (e.a.), Generatie Einstein: slimmer, sneller, socialer. Amsterdam: Pearson Education, 2006. І< home

1. uw kind Het puberbrein Moeite met: • prioriteiten te stellen Meer lezen? http://www.juniorhersenen.nl/files/J_M_koppie.pdf E. Crone, Het puberende brein. Amsterdam, Bert Bakker, 2008. Samenvatting op de Nuborgh website H. Nelis (e.a.), Puberbrein binnenstebuiten. Utrecht: Kosmos, 2009. Het puberbrein Moeite met: • prioriteiten te stellen • zelf initiatief nemen • gevolgen overzien van eigen handelen (bv. ongezonde gewoontes) • impulsieve neigingen onderdrukken • emoties in bedwang houden (bv. woede-uitbarstingen) • rekening houden met rationele/sociale gevolgen langere termijn-planning І< home

1. uw kind Profiel van ‘de havo-leerling’ • praktisch nut Meer lezen? H. Lindeman (e.a.), Ideeën over een andere havo-bovenbouw. http://www.aps.nl/ (hele boekje op internet, tip: google op “aps andere havo”) J. Vermaas (e.a.), Beter inspelen op havo-leerlingen. Tilburg, IVA: 2007. www.vo-raad.nl/assets/2733 Profiel van ‘de havo-leerling’, complete versie. Profiel van ‘de havo-leerling’ • praktisch nut • korte termijn • doel: diploma • leefwereld: sport, uitgaan • sociaal, netwerken duidelijke structuur geven • behoefte aan stabiliteit, rolmodellen (volwassenen) І< home

І< home Profiel van ‘de havo-leerling’ Bron: APS 2009 INSTELLING (‘wat wil hij/zij: prestatiemotivatie) Belangstelling Geïnteresseerd in lesstof waarvan het praktisch nut duidelijk is. Verdiept zich in maatschappelijke zaken als er een verband is met de eigen leefsfeer. Inzet Gaat aan het werk als de docent daarvoor opdracht geeft. Stopt met werken als hij naar eigen idee voldoende tijd en aandacht eraan heeft besteed. Werkt met korte-termijnplanningen. Ontplooiing/ ambitie Ziet als het nut van school het behalen van een diploma, en de mogelijkheid een hbo-opleiding te volgen. Heeft aandacht voor sport en uitgaan. Gevoelig voor gedrag en opvattingen van de peergroup. NIVEAU (wat kan hij: intellectuele capaciteiten) Abstractievermogen Begrijpt taaluitingen vooral op letterlijk niveau. Moet begeleid worden bij het vormen van een abstracte voorstelling uit concrete zaken. Kan hoofd- en bijzaken onderscheiden in korte, zakelijke teksten. Kan geleerde stof in eenvoudige nieuwe situaties toepassen. Kan zelf conclusies trekken uit eenvoudig, eigen onderzoek. Inzicht Vindt het niet gemakkelijk te reflecteren op eigen prestaties. Kan eigen werk evalueren. Kan een uitleg/instructie begrijpen als er systematiscfh wordt uitgelegd. Kan een aantal denkstappen tegelijk nemen. Heeft overzicht over niet al te grote hoeveelheid feiten en gegevens. Ziet samenhang in weinig complexe situaties. Doorzettingsvermogen Denkt in praktische toepassingen. Kan met enige begeleiding achterstanden wegwerken. Kan zich over tegenslagen heen zetten. Kan zelfstandig werken aan een duidelijk gestructureerde taak. Als het abstractievermogen zwak is, kan hij toch succesvol zijn dankzij een flink doorzettingsvermogen. І< home

2. De tweede fase Leer-en kwalificatieplicht Wat is de tweede fase? Wat is het verschil tussen schoolexamen (SE) en eindexamen? Het PTA Wat is het Examenreglement, een soort wetboek of zo? Hoe zit het met herkansen? І< home

2. De tweede fase Leer-en kwalificatieplicht Leerplicht t/m 16 jaar Meer lezen? algemene folder leer- en kwalificatieplicht van het Regionaal Bureau Leerlingzaken Noordwest-Veluwe: http://www.rblnoordveluwe.nl/pool/2/documents/Folder%20algemeen.pdf voorlichtingsbrochure over absentie op het Lambert Franckens: http://www.nuborgh.nl/lambertfranckens/ud/page/bestand/Voorlichtingsbrochure%20verzuim%20en%20absentenregistratie.pdf Leerplicht t/m 16 jaar Daarna: kwalificatieplicht (je móet een diploma hebben) Ongeoorloofd verzuim wordt gemeld bij RBL Ziek? Van tevoren bellen. Toets gemist? Herkansing inzetten (6 per jaar). І< home

2. De tweede fase Wat is de tweede fase? Sinds 1998: vier ‘profielen’, samenhangende vakkenpakketten Elk vakkenpakket bestaat uit 3 delen: algemene deel profieldeel vrije deel І< home

2. De tweede fase Wat is de tweede fase? Algemene deel (1800 uur) verplichte vakken voor iedereen: Nederlands, Engels, Godsdienst, Maatschappijleer, Culturele en Kunstzinnige Vorming, Lichamelijke opvoeding loopbaanoriëntatie & -begeleiding een groot onderzoek in klas 5 (profielwerkstuk) І< home

2. De tweede fase Wat is de tweede fase? 4 profielen (profieldeel = 1160 uur) Cultuur en Maatschappij (kunst, talen, onderwijs) journalistiek - maatschappelijk werk en dienstverlening - docent basisonderwijs of voortgezet onderwijs – hogeschool voor de kunsten - recreatie & toerisme - psychologie/pedagogiek - personeel & arbeid Economie en Maatschappij (bedrijf, commercieel) bedrijfskunde/bestuurskunde - accountancy - financial services - management, economie en recht - fiscale economie – vastgoed en makelaardij – MBA Natuur en Gezondheid (gezondheidszorg, landbouw, natuurbeheer) biotechnologie en medisch laboratoriumonderzoek - dier- en veehouderij - voeding en diëtiek – logopedie - fysiotherapie – ergotherapie Natuur en Techniek (toegepaste techniek, onderzoek) technische bedrijfskunde - informatica - bouwkunde - civiele techniek - elektrotechniek/mechatronica – business engineering - technische natuurkunde І< home

2. De tweede fase Wat is de tweede fase? Vrije deel (1 vak) Een vak dat je helemaal zelf mag kiezen. Bv. Kunst-muziek in een Natuur en Techniek-profiel. І< home

2. De tweede fase Wat is het verschil tussen schoolexamen (SE) en eindexamen? Sommige toetsen zijn alleen om de voortgang te testen. Die tellen mee tot de overgang klas 4-5. Er zijn ook grote, belangrijke toetsen met (een stukje) examenstof. Die wegen mee tot eind klas 5: Schoolexamen-toetsen. Alle SE-toetsen vormen samen het School Examen. Schoolexamen en Eindexamen (mei 2013) wegen allebei 50% voor het diploma. Je doet maar in ca. 7 vakken eindexamen, de rest rond je eerder af. І< home

2. De tweede fase Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) Beschrijving van alle toetsen voor elk vak voor het hele jaar: wanneer de leerstof of omschrijving van de opdracht hoe zwaar weegt het mee voor overgang of School Examen Meer lezen? PTA’s van alle vakken: http://www.nuborgh.nl/lambertfranckens/index.asp?sectie=0&page_id=13&soort=PTA І< home

2. De tweede fase Wat is het Examenreglement, een soort wetboek of zo? (school-)examen, dus iedereen gelijke kansen afspraken over toetsen missen en inhalen/herkansen wanneer overgaan/zittenblijven, slagen/zakken hoe bezwaar aantekenen Meer lezen? Examenreglement: http://www.nuborgh.nl/lambertfranckens/index.asp?sectie=0&page_id=12&soort=Examen І< home

2. De tweede fase Hoe zit het met herkansen? 6x per jaar inhalen/herkansen (2 bewaren voor periode 5/6) alleen inhalen/herkansen als je correct bent afgemeld (bewijs) bij ernstiger ziek: verzoek examencommissie extra herkansing І< home

3. Begeleiding/zorg Wat een verplichtingen allemaal! Wat doen jullie om mijn kind te begeleiden? huiswerk-/doorwerkuur vakondersteuning reguliere begeleiding: de mentor specialistische begeleiding: de zorgstructuur loopbaan oriëntatie en begeleiding School en baantje 2 uur huiswerk per dag NIET MEER DAN TWEE DAGDELEN of 1 HELE DAG WERKEN! І< home

3. Begeleiding/zorg Huiswerk- en doorwerkuur elke week verplicht één tussenuur als huiswerkuur 8e uur terugkomen als je werk niet af is (controle ca. 1x/wk) huiswerksituatie van veel 3e/4e klassen matig normaal dat je je huiswerk af hebt leren geconcentreerd huiswerk maken zonder afleiding І< home

3. Begeleiding/zorg Vakondersteuning І< home

3. Begeleiding/zorg Reguliere begeleiding: de mentor mentorlessen: plannen, uitleg PTA, kansen berekenen enz. begeleidingsgesprekken, welbevinden in de gaten houden resultaten bijhouden en aan de bel trekken bij leerling/ouders aanspreekpunt voor ouders toezien op loopbaan oriëntatie en begeleiding rapportbesprekingen leiden maatregelen bij ziekte e.d. speciale individuele zorg: de zorgmentor І< home

3. Begeleiding/zorg Specialistische begeleiding: de zorgstructuur Meer lezen? Zorgplan van het Nuborgh College: http://www.nuborgh.nl/nuborghcollege/ud/files/Brochure%20NC%20en%20Zorg%20.pdf binnenste cirkel (normale zorg binnen school) docenten de mentor middelste cirkel (specialistische zorg binnen school) teamleider zorgcoördinator/schoolpastor remedial teacher (onderbouw) faalangst-reductietrainer sociale-vaardigheidstrainer decaan schoolmaatschappelijk werker jeugdarts buitenste cirkel specialistische zorg buiten school) schoolmaatschappelijk werk jeugd GGD leerplichtambtenaar/RBL/RMC politie Bureau Jeugdzorg straathoekwerk І< home

3. Begeleiding/zorg Loopbaan oriëntatie en begeleiding Meer lezen? http://www.dedecaan.net/ http://lambertfranckens.dedecaan.net/ zie bijdrage Els Kamphuis beroepenmarkt: werkt u mee? І< home

4. In contact blijven Informatie voor en over uw kind deze ouderavond digitale nieuwsbrief Havo Contact elke actieweek via de mail 2 gespreksavonden (10 min.) zelf contact opnemen met mentor zelf weten waar de informatie te vinden is en veel over praten met uw kind І< home

4. In contact blijven Online meekijken cijfers via Magister Web Portal Meer lezen? Magister Web Portal: http://mwp.nuborgh.nl/ Elektronische Leer Omgeving: http://nuborgh.itslearning.com/ ELO handleiding voor ouders: https://files.itslearning.com/data/1386/77/Informatie%20ouders.pdf Decanensite: http://lambertfranckens.dedecaan.net/ cijfers via Magister Web Portal Elektronische Leeromgeving (ELO): It’s Learning loopbaan oriëntatie en begeleiding І< home