WELKOM
Even Voorstellen: Niels Ongering Secretaris Regioteam Rivierengebied Oost NL Havenmeester WSV “de Oude IJssel”
De Oude IJssel Wat doen we ermee?
De Watersport in cijfers Economisch belang landelijk: 3,9 Miljard Euro (2010) 510.000 recreatievaartuigen Economisch en Maatschappelijk steeds belangrijker. (groeisector)
Waterrecreatie in Nederland Aandeel Gelderland ca 14%
Recreatievaart Groei aantal vutters (55+ =75%) Groei gepensioneerden (babyboom)(bron: Alterra) Vaart steeds meer het gehele jaar door soms maanden achter elkaar. 75% hebben fietsen aan boord Vaart gemiddeld 2 tot 4 uur per dag. Besteedt ook tijd aan wandelen, shoppen, fietsen, rust en ruimte. Zoekt dus aanlegmogelijkheden voor de overnachting en extra vorm van recreatie.
Verbindingen van & naar Duitsland soms gevaarlijk Rijn – Gelderse IJssel veel beroepsvaart Waal en Rijn – Gelderse IJssel dito
OPLOSSING: Openstelling Apeldoorns Kanaal Doortrekken Oude IJssel tot Wesel / Bocholt Overheid ondersteunt met investeringen in renovatie oude kanalen mbt bevaarbaarheid. (bijvoorbeeld Apeldoorns Kanaal en Oude IJssel)
Apeldoorns Kanaal
Fraaie rivier Van Doesburg tot aan Ulft: 24 Km
De Oude IJsselstreek Recreatiegebied Met de fiets van Doesburg tot in Duitsland Wandelen dito Sportvissen van Doesburg tot in Ulft Over het water van Doesburg tot Ulft
Cijfers Oude IJssel In 2011 Schuttingen sluis Doesburg 700 beroepsvaart (gestegen) 900 recreatievaart (gedaald) 3 jachthavens: Doesburg Laag-Keppel Doetinchem samen 270 schepen > Totaal ongeveer 3000 scheepsbewegingen Gemiddeld 2 personen a/b recreatievaart.
Faciliteiten Oude IJssel 1. Passanten WSV de Oude IJssel (Doesburg) 2. Passanten Bommen Berend (Keppel) 3. Passanten WSV De Ank (Doetinchem) 4. aanlegsteigers langs de Oude IJssel: Doesburg - Hoog Keppel: 2 HK - Laag Keppel: 2 Laag Keppel –Doetinchem: 3 Doetinchem – De Pol: 2 De Pol – Ulft: 1 Terborg: een aantal Ulft: 1 bij “Dru” Shoppen / uitgaan in Doesburg, Doetinchem, Laag Keppel.
Promotie Passanten Passanten in haven Doesburg buiten: intensiever uitnodigen. Promotie van de Oude IJssel via: Media: internet, VVV, Regionale dagbladen, Waterkampioen, Scheepsalmanak, verspreiden van toeristische folders o.a. in jachthavens en/of sluizen van Zutphen, Kampen, Doesburg, Arnhem, grenspost Lobith / Tolkamer (Duitse Recreatievaart) Promotie van Ulft (“Dru”) en de Pol.
Voorbeeld van een hulpmiddel
Toekomstige acties: Bevaarbaar maken Apeldoorns Kanaal Doortrekken Oude IJssel naar Duitsland als alternatieve veiliger routes.
Verwachtingen Economische crisis omkeerbaar door * pro- activiteit Stijgend aantal deelnemers recreatievaart. * babyboom groei van 65 plussers * meer vrije tijd in eigen land Stijging vaarbewegingen 5000+ (na gereedkomen apeldoorns kanaal en bereidheid Duitse buren doortrekken oude IJssel tot Wesel /Bocholt.) Groei economische besteding door rv
Vragen?