Kennismaking Marketing Wim Lecluyse Manitobalaan Brugge

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
“Hoe kom ik aan klanten?”
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
(heeft niet als doel om winst te maken = overheid)
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Duurzaamheid en kosten
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Vraag 1: Welk onderwijstype volgt uw kind? Vraag 2: In welk jaar zit uw kind?
Proef- en de saldibalans
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
De psychologie van communicatie
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Presenteren voor starters
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Marketing Werkgroep 6.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Opzet van het onderzoek Merk- en reclamebekendheid
Individuele leerlijnen
Het werken met portfolio
Uitleg scheikundige begrippen
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Volksuniversiteit Zwolle
WAT IS MANTELZORG?.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Transcript van de presentatie:

Kennismaking Marketing Wim Lecluyse Manitobalaan 33 8200 Brugge E-mailadres: wim@alleverzekeringen.be Tel. 050 39 32 41 Fax 050 30 06 17 GSM 0479 65 99 09 Wim Lecluyse Wim Lecluyse

Manager van een ………………………………. …………………………….. 1. 2. Aanwezigheid Manager van een ………………………………. …. …. benoeming ………………………….. …………………..…….. zaak hoofdzetel: …………………………. kapitaal: ……………………………. Wim Lecluyse

…… …… N …………… V …………… I …………… K …………… ……………… ……………… Wim Lecluyse

Drie kikkers ‘Aan de oever van de sloot zitten drie kikkers. De middelste kikker besluit om in het water te springen.’ Hoeveel kikkers zitten er nu nog op de kant? Wim Lecluyse

……………..…………… Wim Lecluyse

? Attitudes? Competenties? Vaardigheden? Wim Lecluyse Commercieel beleid - Deel 2

Presteren = ( Attitude + Kennis + Kunde ) x Kunst motivatie weten doen Buiten u In u (kan je veranderen) (niet veranderen) Presteren = ( Attitude + Kennis + Kunde ) x Kunst motivatie weten doen aanleg enthousiasme vaardigheid talent houding - instelling karakter Competenties Bijv. gericht op leren: Attitude : nieuwsgierigheid Kennis: weten wat mijn manier is om te leren Kunnen: kunnen verwerken van informatie, samenvattingen maken enzo ‘De geïntegreerde kennis, vaardigheden en attitudes waardoor iemand in staat is om kwaliteitsvolle prestaties te leveren, gericht op een bepaalde functie en in een bepaalde context’ Wim Lecluyse Commercieel beleid - Deel 2

Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? IDEE HEDEN TOEKOMST Risico’s H.S. beperken Slaagkansen Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? Beschrijft de complete route van idee tot commercialisering van dat idee. Geeft antwoorden op vragen als: Wie zijn we? Waar willen we naartoe? Hoe gaan we daar geraken? Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? Doelstellingen moeten SMART zijn S………. M…………. A…………. R………… T…… pecific Specifiek Meetbaaraar Ambitieus Realistisch Tijdsgebonden easurable ttainable ealistic ime Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? De schooldirecteur wens een stijging van het aantal studenten. Specifiek, gedetailleerd Meetbaar Acceptabel, bereikbaar Realistisch Tijdsgebonden Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? De schooldirecteur wens een stijging van het aantal studenten met 300%. Specifiek, gedetailleerd Meetbaar Acceptabel, bereikbaar Realistisch Tijdsgebonden Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? De schooldirecteur wens voor volgend schooljaar een stijging van het aantal studenten met 50%. Specifiek, gedetailleerd Meetbaar Acceptabel, bereikbaar Realistisch Tijdsgebonden Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? De schooldirecteur wens voor volgend schooljaar een stijging van het aantal studenten met 15%. Specifiek, gedetailleerd Meetbaar Acceptabel, bereikbaar Realistisch Tijdsgebonden Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? Een zelfgemaakt, gedetailleerd document dat beschrijft welke stappen moeten worden ondernomen om de onderneming tot een succes te maken. Wim Lecluyse

Haalbaarheidsstudie: wat? Geeft antwoord op vragen: Is de markt ……………………..? Hoe benaderen we de markt? Hoe kunnen we groeien? Hoe maken we winst? Hoe ……………………. we ons? Wim Lecluyse

Commercieel beleid Commerciële functie ………………………………………… ……………………………… persoonlijke relatie klikken eerste seconden Wim Lecluyse

Commercieel beleid De ………………………… regel de eerste 20 de eerste 20 Wim Lecluyse

Commercieel beleid Wilt u een goede eerste indruk maken? Zorg dat u vanaf het allereerste moment op uw best bent. In de eerste 3 min beslist de ander hoe close hij met u zal worden. Amerikaans onderzoek: studenten Wim Lecluyse

Commercieel beleid Amerikaans onderzoek: Men liet studenten op de eerste schooldag 3 minuten met elkaar kennismaken. Men vroeg hen te noteren welke relatie ze met elkaar ‘dachten’ te krijgen: Kennissen / goede kennissen Vrienden / goede vrienden Negen weken later was deze voorspelling bij de meerderheid ……………………… Wim Lecluyse

Commercieel beleid Verklaring: mensen kunnen dit heel goed …………………… selffullfilling prophecy: men zal zich ………………… ten opzichte van die persoon gedragen, omdat men de ………………… over de relatie wilt waarmaken. Wim Lecluyse

Commercieel beleid Acroniem: ……………….. woord dat bestaat uit de ………………. ……………………………………………. ASAP: …………………………… SOS: …………………………… MUG: …………………………… Wim Lecluyse

Commercieel beleid …………………………………….. …………………………………….. …………………………………….. IKZ: …………………………………….. JIT: …………………………………….. ROI: …………………………………….. FAQ: …………………………………….. USP: …………………………………….. DMU: …………………………………….. CEO: …………………………………….. Wim Lecluyse

Commercieel beleid ……………………………………….. ……………………………………….. B2A: ……………………………………….. B2B: ……………………………………….. B2C: ……………………………………….. R&D: ……………………………………….. CRM: ……………………………………….. TEAM: ……………………………………….. AIDA: ……………………………………….. Wim Lecluyse

COMMUNICEREN ……………………………………… …….....……. ………..…… Wim Lecluyse

V ……………….. L ……………….. O ……………….. A ……………….. C ……………….. Regel: COMMUNICEREN Regel: V ……………….. L ……………….. O ……………….. A ……………….. C ……………….. Wim Lecluyse

Gesloten vragen Werkt u er al mee? Bent u tevreden over de kwaliteit? Is dat belangrijk voor u? Heeft u al een vergunning? Vindt u het een mooi kleur? Beslist u alleen? Wim Lecluyse

Gesloten vragen Wilt u het snel geleverd? Heeft u er al mee gewerkt? Werken de kinderen er ook mee? Loopt het water erlangs? Leest u veel? Is het genoeg? Wim Lecluyse

Gesloten vragen De ………………………… zijn vaak …………… Beantwoorden met ……, ……… of ………………………… Worden vooral gesteld ………………………………… om de instemming van de klant te krijgen. Wim Lecluyse

Open vragen W………… Ontdekking van persoon W………… Hoeveelheidsaanduiding W………… Plaatsaanduiding W………… Door middel van W………… Beweegredenen W………… Tijdsaanduiding W………… Ontdekking zaken Wim Lecluyse

Open vragen H………… De manier waarop H………… De kwantiteit H………… Aantal malen Wim Lecluyse

Open vragen Wat zoekt u precies? Wat vindt u hiervan? Wat wilt u eraan besteden? Waarom denkt u dat? Waarmee kan ik u van dienst zijn? Waaraan moet een goed merk voldoen? Waarvoor gebruikt u dat? Wim Lecluyse

Open vragen Hoe bedoelt u? Hoe ziet u dat ? Hoe staat u daar tegenover? Welke stijl geniet uw voorkeur? Welke soort klanten krijgt u over de vloer? Welke merken verkoopt u? Wim Lecluyse

Open vragen Geven een minimale ….…………… en richting aan het antwoord. Nodigen uit tot het verwoorden van eigen standpunten en gevoelens. Geven de ruimte voor eigen ………………… Geven veel …………………… Wim Lecluyse

Vier regels omtrent vragen stellen 1. 2. 3. 4. Stel ……………….. om optimale informatie te krijgen Stel …………… vragen om bevestiging of ontkenning te krijgen Als u een vraag heeft gesteld, ……..….. dan min. ……………….. op het antwoord Stel steeds ………………… tegelijk Wim Lecluyse

DURF te vragen ‘een ..……… heb je, een …… kan je krijgen’   Wim Lecluyse

L …………………… Test: drie vragen Antwoorden: ……………………….. Wim Lecluyse

O …………………… Test 1 Test 2 Wim Lecluyse

Observeren “Wat zien we en wat willen we zien!” We zien wel iets, maar ……………………………. “Wat zien we en wat willen we zien!” Maurits Cornelis ESCHER 1898-1972 We moeten dagelijks oefenen (op kantoor of thuis) een ………………….. ………………………... Wim Lecluyse

Observeren Let bij uw klant steeds op de volgende zaken: …………………………………… Waarderen is niet hetzelfde als slijmen …………………………………… Verkopen is een spel en hij die het spel het best speelt ………………….. Wim Lecluyse

Analyseren Het verwerken van de verkregen informatie: vragen luisteren observeren Het verwerken van de verkregen informatie: …………………………………. Bij eventuele twijfel: ……………… : “Kan u dit nog even toelichten?” ……………… : “Heb ik het goed begrepen dat…” Wim Lecluyse

“Presuming is the mother of ……………………..” Concluderen Het gevaar van ………………. : “Daar heeft u zeker geen tijd voor.” “Dat past zeker niet in uw budget.” “Daar heeft u zeker nog voldoende van.” “ Dat zal hen waarschijnlijk niet interesseren.” “Presuming is the mother of ……………………..” Ralph Waldo Emerson Wim Lecluyse

COMMUNICATIE Doorgeven van …………….. Anderen deelgenoot maken van informatie ……………… : via taal (…………………) ……………… : via lichaamstaal (………..………) Wim Lecluyse

………… ………… ….% ….% ……. : volume, tempo, intonatie, toon- hoogte, articulatie ……. : woorden, stijl ….% O…………………. H…………………. B…………………. M…………………. K…………………. G…………………. ….% ………… Wim Lecluyse

Door de …………… te veranderen kan één zin acht verschillende betekenissen krijgen. Wim Lecluyse

Ik heb niet gezegd dat hij het geld gestolen heeft. ………… feitelijke verklaring ………… iemand anders heeft dat gezegd, maar niet ik ………… ik ontken dat ik het gezegd heb ………… erop gezinspeeld, maar niet hardop uitgesproken ………… iemand anders dan hij is de schuldige ………… hij heeft wel geld gestolen, maar niet het geld ………… hij heeft iets anders gestolen dan geld ………… hij heeft het misschien geleend Wim Lecluyse

…………………………… …………… ………… ……………… Wim Lecluyse

U kunt ................. communiceren Alles communiceert: Het belang van non-verbale communicatie is enorm. Zonder ook maar één woord te uiten, geeft u een indruk met uw eigen lichaamstaal. U kunt ................. communiceren Alles communiceert: wat je doet of ……………. wat je zegt of ……………. Wim Lecluyse

Commercieel beleid Definitie: Commercieel: Beleid: betreft …………………………… gericht op ……………………… Beleid: het behandelen van een zaak m.b.t. de gevolgde beginselen of gedragslijn Wim Lecluyse

Commercieel beleid Definitie: Commercieel beleid: Een geheel van beginselen, uitgangspunten m.b.t. de wijze waarop de ondernemer zijn zaak leidt met als doel ……………………………………… te boeken. Hoe te werk gaan om …………………………… te zijn? Technieken en tips om op zakelijk vlak ………………… te zijn en om uw winst te ……………. Wim Lecluyse

Commercieel beleid Waarom commercieel beleid? Mislukkingen ...... faalt in het 1e jaar …… haalt het 4e jaar niet ...... stopt in de eerste 5 jaar Wim Lecluyse

Commercieel beleid Oorzaken van mislukken? Wim Lecluyse

Commercieel beleid Oorzaken van mislukken? Bedrijfsleider ……………………… Wim Lecluyse

W…………….. O……………… K………….. P………………… C…………………….. P…………….. L……………………. B…………… Wim Lecluyse

Commercieel beleid Debiteurenbeheer Soorten slechte betalers Wim Lecluyse

Commercieel beleid Debiteurenbeheer Domiciliëring Bank Klant Bedrijf De SA geeft de SE toelating op eigen initiatief zijn rekening te laten debiteren Wim Lecluyse

Commercieel beleid Debiteurenbeheer Bestendige opdracht Bank Klant Bedrijf SA geeft bank opdracht om elke maand, op een vaste datum een vast bedrag over te schrijven van zijn rekening naar een andere rekening. Wim Lecluyse

Alles kost tijd en u komt steeds tijd tekort! voorraad beheren overleggen offertes opmaken e-mails lezen klanten bezoeken beurzen bezoeken bijscholingen planning klachten behandelen Alles kost tijd en u komt steeds tijd tekort! Wim Lecluyse

De prioriteitenmatrix van ………………….. spoedjobs klanten bezoeken B…………… deadlines offertes opstellen crisiszaken administratie bijwerken D……………… P…………………… klantvragen met collega’s bijpraten N……………….. berekeningen uw e-mail checken interne rapporten internetten Wim Lecluyse

Commercieel beleid Oorzaken van mislukken? Startkapitaal 1e jaar Wim Lecluyse

Commercieel beleid Oorzaken van mislukken? Extern ……………………… Wim Lecluyse

Commercieel beleid Gevolgen van mislukken? Bedrijfsleider / zijn gezin ………………… …………………… Bedrijfsleider / zijn gezin Leveranciers Klanten Personeel Wim Lecluyse

Prestatieformule Profiel van een ideale verkoper? Lijst met persoonlijke eigenschappen: 1. ……………………………………… 2. ……………………………………… 3. ……………………………………… 4. ……………………………………… 5. ……………………………………… 6. ……………………………………… 7. ……………………………………… 8. ……………………………………… 9. ……………………………………… 10. ……………………………………… Wim Lecluyse Wim Lecluyse - Deel 3

Prestatieformule Profiel van een ideale verkoper? Klaslijst met persoonlijke eigenschappen: 1. ……………………………………… 2. ……………………………………… 3. ……………………………………… 4. ……………………………………… 5. ……………………………………… 6. ……………………………………… 7. ……………………………………… 8. ……………………………………… 9. ……………………………………… 10. ……………………………………… Wim Lecluyse Wim Lecluyse - Deel 3

Prestatieformule Wim Lecluyse

Prestatieformule ………….. klanten …….…………. …….……. klanten Wim Lecluyse

Prestatieformule T E A M ………… ………… ………… ………… Wim Lecluyse

Verkooptechnieken L G K Wim Lecluyse

Verkooptechnieken Ons bedrijf Concurrent 1 2 +

Verkooptechnieken 1 2 Prijs Argument Argument Prijs Wim Lecluyse

Verkooptechnieken V L O A C Behoeften Wensen Argument Argument Prijs Wim Lecluyse

Verkooptechnieken GSM € 80 Wim Lecluyse

Prestatieformule Kenmerken van natuurlijke aanleg Extravertie: ……………………………… Sociale intelligentie: ……………………………… Verbale kwaliteiten: ……………………………… Fysionomie: ……………………………… Nieuwsgierigheid: ……………………………… Dynamisme: ……………………………… Durf: ……………………………… Humor: ……………………………… Diplomatie: ……………………………… Wim Lecluyse

Prestatieformule …………………… …………………… Wim Lecluyse

De zeven basisemoties Boosheid Verdriet Minachting Angst Verrassing 1 7 2 Boosheid Verdriet Minachting Angst Verrassing Blijdschap Walging 6 3 5 4 De zeven basisemoties

Prestatieformule Een pessimist: Een optimist: ziet in elke mogelijkheid een …………………… Een optimist: ziet in elke moeilijkheid een …………………… Wim Lecluyse

Prestatieformule Onderzoek naar de succesvolste verkopers concludeerde: 93% van de redenen waarom ze zo succesvol waren was te herleiden tot ……………………………………………………………… Slechts 7 % had te maken met wat ze ………… en met hun …………………………………… Wim Lecluyse

Ideale Verkoper Wim Lecluyse

Prestatieformule Eerlijk ? Klant: in voorlichting en in advies “U moet altijd de waarheid vertellen, maar u hoeft niet altijd de waarheid te zeggen.” in afspraken “Afspraak is afspraak.” “Eerlijk duurt het langst.” Wim Lecluyse

Prestatieformule ‘Veel mislukkingen zijn het gevolg van het feit dat men niet besefte hoe dicht men bij het succes was, toen men het opgaf.’ Thomas Edison Wim Lecluyse

‘Jij en ik hebben iets 2.400 keer geprobeerd voor we het konden. Wat? Prestatieformule ‘Jij en ik hebben iets 2.400 keer geprobeerd voor we het konden. Wat? ………………… ……………………………………… Wim Lecluyse

Prestatieformule Succesvolle verkopers hebben een vaardigheid gestoeld op een oerdegelijke en eenvoudige denkwijze: ……………………………………………………….……..….. ……………………………………… Wim Lecluyse

Prestatieformule …………………………………. …………………… …………………… …………………… …………………… D…………… ……… …………… ………………… D…………… …………………… …………………… ………………… D…………… ………………… D…………… D……………… Wim Lecluyse

Prestatieformule Drie dingen zijn van belang om te kunnen winnen… …………………….. …………………… ………………..…… Wim Lecluyse

... goed is niet genoeg … want dit betekent dat: Prestatieformule ... goed is niet genoeg … want dit betekent dat: u …. minuten per dag zonder elektriciteit zit bij elke vlucht …. passagiers hun bagage niet krijgen er in elke brief …. tikfouten zouden staan er jaarlijks …. baby’s omgewisseld worden in een materniteit Wim Lecluyse

Leerproces ………………… Bekwaam ……………… Bewust …………………… ……………… ……………… Onbekwaam …………… Onbewust …………………… Wim Lecluyse

Wij onthouden 90 % ………………………… 70 % ………………………… 50 % ………………………… 30 % 20 % ……………… Wim Lecluyse

“Een beeld zegt meer dan duizend woorden” De luchtvervuiling neemt drastisch toe! De hoeveelheid koolmonoxide die dagelijks wordt uitgestoten uitgedrukt in het aantal tonnen. De dichtheid van de roetdeeltjes per kubieke meter noemen. Een foto die toont hoeveelheid uitlaatgassen één auto per dag produceert heeft duidelijk meer impact.         Wim Lecluyse

Empathiekruis WILSKRACHT empathie EMPATHIE wilskracht Wim Lecluyse

Empathiekruis WILSKRACHT (verkoper) P………………………… EMPATHIE (klant) Wim Lecluyse Wim Lecluyse - Deel 3

Empathiekruis Bouw van een woning Schrijnwerk / dakwerken Sanitair Grondwerken / fundering Metselwerk Plakker Schilder / behang Vloeren Elektriciteit Keuken Architect - plan Ramen / deuren Bouwvergunning Tuin Afwerken sanitair Wim Lecluyse Wim Lecluyse - Deel 3

Empathiekruis WILSKRACHT (verkoper) K………………… A………………… R…………………… Verkoopgesprek T……………………… A………………………… B……………………… A…………………… V…………………… EMPATHIE (klant) V A B A T R A K Wim Lecluyse - Deel 3

Streefdoel van elk bedrijf …………… …………… …………… ………. = ……… x ……. - ……….. ………. …………. …………. …………… Wim Lecluyse Commercieel beleid - Deel 7

Iedereen verkoopt Bedrijven: consumptiegoederen en diensten Mediabedrijven: kranten, magazines, radio- en tv-zenders Journalisten: hun standpunten en wereldbeeld Entertainmentbedrijven: popsterren, cd’s, films,videogames Sportbusiness: sportwedstrijden, competities, atleten Kunstgaleries en musea: kunstwerken en artiesten Politieke partijen: programma’s, standpunten, politici Uzelf: verkoopt zich dagelijks in het professionele leven Wim Lecluyse

Namen van de klant Advocaat …………………………………… Leraar …………………………………… Hotelier …………………………………… Taxichauffeur …………………………………… Dokter …………………………………… NMBS …………………………………… Artiest …………………………………… Beursbedrijf …………………………………… Professor …………………………………… Zanger …………………………………… Wim Lecluyse Commercieel beleid - Deel 7

Namen van de klant Verhuurder …………………………………… Kranten …………………………………… TV zender …………………………………… Politicus …………………………………… Priester …………………………………… Rode Kruis …………………………………… Website …………………………………… Samson & Gert …………………………………… Radio zender …………………………………… Voetbalclub …………………………………… Wim Lecluyse Commercieel beleid - Deel 7

De huidige salescontext Het verkoopproces verloopt steeds moeilijker… Concurrentiëlere markten Bedrijf 1 Bedrijf 2 Bedrijf 3 Bedrijf 4 … Succesvol product / dienst Prijzen Winst “………..……..” producten

De huidige salescontext Het verkoopproces verloopt steeds moeilijker… Concurrentiëlere markten Hoe winnen in een concurrentiële markt? …………………. …………………. ………………….

Productlevenscyclus (PLC) …………… …………….

De huidige salescontext WINST Belastingen Leven Investeren Twee oplossingen 1. 2. ………………………………. ……………………………….

Hoe energieverbruik verminderen? 1. Voorkom energiegebruik isoleren 2. Kies duurzame energiebronnen hoogrendementsketel 3. Spaartips voor verwarming doe er een graadje af zet een half uur voor slapengaan de verwarming al op nachtstand gebruik thermostaatkranen op de radiator isoleer de leidingen van C.V. in ruimten die je niet verwarmt 4. Spaartips voor warm water neem een douche in plaats van een bad gebruik daarbij een spaardouchekop

De huidige salescontext Meer verkopen? ……………… klanten HOE ? ……………… klanten ………………………

? Concurrentie Marketing keuze KLANT V………… A…………… Marketing…..…. …………………... Marketing V………… A…………… Marketing…..…. Wim Lecluyse

……………………. CEO General Electric “Wie niet denkt in de geest van de klant, denkt helemaal niet!” “Het bedrijf kan u geen baangarantie geven. Dat kan alleen …………. …………… ……………………. CEO General Electric Wim Lecluyse

‘Het opsporen en bevredigen van behoeften’ Marketing ‘De kern van marketing is de klanten……………’ ‘Het opsporen en bevredigen van behoeften’ ‘Zoekt een …………………………….’ Wim Lecluyse

Grondlegger van de marketing Philip …………… Zoek naar de beste manieren om uw klant ervan te overtuigen dat uw product het best zijn behoeften kan bevredigen Wim Lecluyse

Wat is marketing? P…………….. P………….. P………….. P……………. P……………… P……………….. Wim Lecluyse

Marketingmix Product Plaats Prijs Promotie Productontwikkeling Productverscheidenheid Kwaliteit Vormgeving Eigenschappen Merknaam Verpakking Afmetingen Service Garantie Retourmogelijkheden Distributiekanaal Gebiedsdekking Assortiment Locaties Voorraad Vervoer Vraagprijs Kortingen Bonussen Betalingstermijn Krediet Reclame Publiciteit Sales promotion Persoonlijke verkoop Wim Lecluyse

………………… ……..………. ……………… ………………… ……..………. ……………… ………………… ………………… ………………… ……..………. ……………… ………………… ……..………. ……………… ………………… ………………… Wim Lecluyse

Probeer niet de goedkoopste te zijn. Benadruk steeds uw: Uw huidige brutowinst bedraagt 25% en u geeft in een periode een actiekorting van 10%. Indien u uw winstbijdrage wilt handhaven, zoals die was voor de actie, dan moet uw omzet stijgen met …...…? Probeer niet de goedkoopste te zijn. Benadruk steeds uw: ………………………………………… ………………………………………… Wim Lecluyse

PROMOTIE Instrumenten Product Plaats Prijs Promotie Marketing …………… B………………. I………………... O………………. ………….. 1. Reclame (aandacht ………..) 2. Publiciteit (aandacht ………..) 3. Sales promotions 4. Persoonlijke verkoop Wim Lecluyse

PROMOTIE Instrumenten Reclame: …………………. / …………………… …………………. …………………………………. …………………. / …………………… …………………. Folders / brochures Afficheren Website / ………………… E-mail Radio / TV Gouden Gids Wim Lecluyse

PROMOTIE Instrumenten Projectpresentaties in immobiliën Uitstalraam Immoborden Website …………… website …………… websites Lokale of regionale pers Gespecialiseerde bladen voor exclusieve verkoop Wim Lecluyse

PROMOTIE Domeinnaam - tips Gemakkelijk te …………….. Hou de naam kort en simpel Gebruik geen streepjes (-) tussen woorden Weerspiegel uw bedrijfsnaam of kernactiviteit Extensie: ……………………………………….. Handelsmerknamen zijn niet te registeren Wim Lecluyse

PROMOTIE Zoekmachines SEM (Search Engine Marketing) SEO (Search Engine Optimization) ……………….. SEA (Search Engine Advertising) ……………….. Wim Lecluyse

PROMOTIE Reclamesynergie Advertentie Direct mail Website Nieuwsbrief (……………………..) Direct mail (……………………..) Website (inschrijven op …………………..) Nieuwsbrief (coupon voor …….………………) Winkel (toestemming om op de hoogte te houden…)

laat …………… voor u aandacht creëren PROMOTIE Instrumenten Publiciteit: ………………………………….. Mond aan mond reclame Public Relations (PR) Persbericht uw ……………… de ……………… laat …………… voor u aandacht creëren Wim Lecluyse

Journalist heeft het aura van onpartijdigheid PROMOTIE Instrumenten Publiciteit - Hoe? Al deze voorbeelden kosten weinig behalve ………….. Nieuws? Licht meteen de pers in Het voordeel van persaandacht: ze is ……………….. Journalist heeft het aura van onpartijdigheid gevaar! Wim Lecluyse

PROMOTIE Instrumenten Permanente Tijdelijke Promotionele acties ………………… Tijdelijke Prijskorting Premiums Kansacties Wim Lecluyse

PROMOTIE Instrumenten Persoonlijke verkoop Deelname aan beurzen Opendeurdagen …………………. Wim Lecluyse

Vier P’s Vier C’s P………… C………………….. Wim Lecluyse

Marketingmix (Neil Borden) De activiteiten op elkaar ……………… om zo een maximaal effect te bekomen. Aanbod: Product Plaats Prijs Promotie Cake = ………. + ………. + ……… + ……….. Wim Lecluyse