Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Asymmentrische informatie
3.1 Bij het maken van vragen moet je letten op:
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Marktonderzoek Danneels
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Hallo! De dia’s die volgen zijn gemaakt als advertentie-campagne door een kerk in Singapore. Vertaling: GKv Pijnacker-Nootdorp /
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Toen ik jong was, heeft mijn moeder mij gevraagd welk het belangrijkste deel was van ons lichaam. . Ria Slides.
HET IS NU PRECIES 13:16.
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
Marktonderzoek Informatie inwinnen.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 3 © R. Buisman.
Doel van deze workshop Het maken van een test plan (draaiboek) voor een usability test
Voorspellende analyse
Rechter : Hoe bent U op het gedacht gekomen die auto te stelen? Beklaagde : Die auto stond voor het kerkhof en ik heb.
Oog in oog, hand in hand ….
Iedereen coach naar Jef Clement.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Mijn verjaardag..
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Kwantitatief onderzoek
Aanstaande x afgelopen Wanneer is de vergadering?  Aanstaande donderdag om 7 uur.  Donderdag aanstaande om 7 uur.  Ik ben Beth, 25 jaar en aanstaande.
Het opbouwen van een data base
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Ken je kracht…Deel je kracht…
Onderzoek doen een methodische aanpak
AANGRIJPENDE BRIEF AAN EEN ABORTEUR
Uitleg persoonsvorm (pv)
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
Een Belgische moeder schreef eens een brief aan haar zoon die bij het leger diende. Beste Peter, Ik schrijf je deze brief om je te laten weten dat ik je.
HOE DOE IK EEN SUCCESVOLLE DEBRIEFING NA MIJN MYSTERY VISIT? Global Mystery Customer Research.
“de liefde van God”.
Gods aanwezigheid ontdekken
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Aantekeningen Hoofdstuk 1
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ECHT OF ONECHT Echtheidskenmerken geld 40! Papier Voelbare inkt Watermerk Inkt met kleuromslag Veiligheidsdraad Hologram Ultraviolet licht.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
1 Budget Challenge Workshop 2015 mbo Schulden Oorzaken, gevolgen en oplossingen van schulden Pauze Het voorkomen van schulden Uitgaven en inkomsten.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Workshop Verkiezing student-ondernemer maart 2013 Albert Kraaij Kamer ST 3.77 Tel. 070 – (ma en do)
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Dagdeel 3 conflicthantering
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Les 5: Het marketingplan
Twee manieren van benadering
Transcript van de presentatie:

Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan Marktonderzoek Vragenlijsten RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan

Wat is “goed tuingereedschap”? RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan

Wat is een “goede” gieter?

Wat is een goede vragenlijst? Hangt er van af wat je wilt weten Verkennend onderzoek: data verzamelen Niks meten, gewoon weten en snappen Meten = weten De onderzoeker heeft een vercijferde hypothese en wil weten of die ja dan neen juist is. Hoe: door statistische verwerking van meetresultaten Voorwaarden: Eenduidig kwantificeerbare antwoorden Maximale beperking van meetfouten en vertekeningen Maximale statistische conformiteit (random observation) voor gewenste nauwkeurigheid RV - 1/03/2011 Brontekst: Tony Bastijns + bibliografie achteraan

Een goede vragenlijst Doet wat hij moet doen  Levert de gegevens die men moet hebben Levert de meest complete en zo accuraat mogelijke informatie Sluit vertekening bij de ondervrager maximaal uit en Maakt het respondenten gemakkelijk om de nodige informatie ongestoord en zo goed mogelijk door te geven aan de onderzoeker Zorgt dat respondenten de hele bevraging door alert blijven (en werken dus zo kort en krachtig mogelijk) Zorg dat je de antwoorden achteraf gemakkelijk kunt verwerken (input, analyse, …)

Voorbereiding vragenlijst Probleemdefinitie Desk: wat weten we al? Verkennende gesprekken met experten in de problematiek In- en overzicht eigen ervaringen en die van collega’s Uitschrijven specifieke onderzoekobjectieven (= wat waarvoor hoe precies) Oplijsten van af te checken onderzoekhypothesen Ontwikkelen gepaste vragen voor vragenlijst

Vragenlijst: de beslissingen Welke informatie heb je hoe exact nodig? Wie kan u die informatie geven (TA)? Welke onderzoekmethode is het best geschikt om die info uit die TA te halen? Beslis de vraaginhouden Ontwikkel de vraagformuleringen Zet de vragen in een werkbare volgorde en vorm Check de lengte van de vragenlijst Pre-test uw vragenlijst (1e = DIY!) Finaliseer uw vragenlijst met oog op gebruik én verwerking.

Wat wilt ge hoe exact weten? Wat moet ge beslissen en welke feiten gaan die beslissing in welke mate beïnvloeden? Welke feiten/inzichten? Welke meetnauwkeurigheid? Wanneer hebt ge die info nodig? Wat zijn uw prioriteiten? Vaak: wat je wilt weten is de uitkomst van een “formule met variabelen” Je moet zowel de “variabelen” als de “formule” in zicht krijgen methode: verkenning “wat zijn onderliggende variabelen”, “wat zou formule kunnen zijn”? Opbrengst: hypothesen.

Wie kan u de informatie geven? Vaak niet alleen “kan” maar ook “wilt”! Vb. Ik moet weten wat jij verdient Direct vragen Indirect vragen Je boekhouder vragen Je baas vragen Je vakbond vragen Vacature een enquête laten doen bij jouw en al je collega’s …..

Geschikte onderzoekmethode Persoonlijke gesprekken Beperkte N, potentieel voor “diepte” Groepen, focusgroepen Beperkte N, potentieel voor “diepte” & vernieuwing Gemailde vragenlijsten Respons = probleem, oplossing geeft vertekening Telefoonbevraging Respons= probleem maar ook “leugen”, foute MAN, … Webbevraging Vertekende respons

Vraaginhoud Stel alleen vragen die opbrengen De info die je nodig hebt Het klimaat maken om de info los te weken Het echte doel van de vragenlijst maskeren

Vragen formuleren Je wilt Maar je moet ook En je respondent Duidelijke, eenduidige vragen Geen verwarring, geen sturing Minimale beïnvloeding Maximale ruimte voor respondent om echt te zeggen wat hij te zeggen heeft Maar je moet ook De antwoorden kunnen verwerken met min. vertekening bij de input van antwoorden Efficiëntie nastreven en werktijden max. reduceren En je respondent Weet het niet altijd Kan het niet altijd zo goed formuleren

Vragen Hoeveel blaadjes toiletpapier hebt u vorige week gebruikt? Gokje? Hoe vaak bent u het afgelopen jaar uw partner ontrouw geweest? Hangt er van af wie het vraagt en wie langs mij staat Wanneer kocht u uw auto? Niet zo lang geleden, vorig jaar, toen ik mijn vorige verkocht had, toen ons Lisa geboren werd, …. Wat vind jij van de huidige politieke situatie?

Vragen en antwoorden Zou u soep bij de soepboer kopen mocht er een in uw dorp rondrijden? Zou u liever soep kopen bij de rondrijdende soepboer of in een gespecialiseerde de soepbar? Zou u dit product proberen als het op de markt kwam? Welke baud rate verkiest u voor uw werkPC? Wat verdient u bij uw huidige werkgever? Slaat u uw moeder nog altijd?

Open vs gesloten Wat vind jij belangrijk aan een auto Het design Het merk De prijs Het verbruik Andere nl.

Vraagvolgorde Hoeveel BTW zit er op …..? Hoeveel taksen betaalt u op uw huis? Hoeveel rijtaks betaalt u? Hoe fair is uw werkgever: belasting bijbetalen of terug trekken? Hoe hoog is uw persoonlijke belastingpercentage? Berekenen: bruto vs netto? Personen ten laste? Einde jaar: bij betalen of terug trekken Schatten: per maand (meer minder dan), …

Fysieke opmaak van de vragenlijst Boekje Blad Creatief en aangenaam Kleurencodes Instructies voor de interviewer Kolom voor de verwerker

Vragenlijsten testen Vul hem zelf in en geef hem aan 10 onschuldige mensen die je eerlijk commentaar geven  voorspelbare antwoorden?  dubbelzinnige vragen?  te lang  te bruut  …..? Test hem op een “proefstaal” van je doelgroep Geef hem aan een interviewer en observeer