Geheugen Vandaag: Hoofdstuk 6: Opslaan (acquisition / encoding) 10 september: Hoofdstuk 7: Onthouden (retention / consolidation / storage) 17 september: Hoofdstuk 8: Terugzoeken (retrieval)
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
Nieuws: 3 september 2007 Wereldrecord voor geheugen Brit MANAMAH - Een Brit heeft tijdens de geheugenwereldkampioenschappen in Bahrein aan de Perzische Golf een wereldrecord gevestigd. Ben Pridmore kon na dertig minuten een langere binaire code (bijvoorbeeld 0101100101) onthouden dan ooit iemand voor hem: 4140 nullen en enen gaf hij in de correcte volgorde weer.
Atkinson & Shiffrin (1968) Dual-memory theory
ROOS
ZOON
BLOEM
DOOS
NARCIS
VENT
HAAS
MAN
KRENT
NIEUW
ROZIJN
LEEUW
TULP
TIJGER
HULP
BEER
Atkinson & Shiffrin (1968) Evidentie: recency effect primacy effect Korte-termijngeheugen: Acoustisch Lange-termijngeheugen: Semantisch Recency effect: vooral bij rijmwoorden aan het eind van de lijst met woorden (korte-termijngeheugen, vooral sensorisch) Primacy effect: vooral bij synoniemen aan het begin (lange-termijngeheugen, dingen die een zinvolle betekenis hebben worden hierin opgeslagen)
Atkinson & Shiffrin (1968) Helaas, het model heeft toch afgedaan Het onderscheid tussen het korte- en langetermijngeheugen is niet goed te maken
ABC
ZPM
KLM
ODG
NXG
RTL
BMW
QYP
SZP
SVP
GCN
KPN
JZM
IBM
LNS
SBS
Baddeley (1986) Werkgeheugen Baddeley spreekt liever van werkgeheugen dan van korte-termijngeheugen In de phonological loop vindt de rehearsal van verbale informatie plaats Informatie hoeft niet eerst door de phonological loop (verschil met korte-termijngeheugen uit het Atkinson & Shiffrin model) Het visuo-spatial sketchpad is voor de rehearsal van visueel-spatiele informatie
BOS
KAR
PEN
ROK
GIL
DEPARTEMENT
TENTOONSTELLING
ROUTEBESCHRIJVING
FLESOPENER
BERGBEKLIMMER
Baddeley (1986) In the phonological loop kan verbale informatie 2 sec. worden vastgehouden
Baddeley (1986) Visuo-spatial sketchpad Brooks matrix: Spatial information: In the starting square put a 1 In the next square to the right put a 2 Etc. 1 2 3 4 5 6
Baddeley (1986) Visuo-spatial sketchpad Brooks matrix: Non-spatial information: In the starting square put a 1 In the next square to the quick put a 2 Etc. 1
Baddeley (1986) Visuo-spatial sketchpad 1 2 3 4 5 6 Brooks matrix: Proefpersonen kunnen 8 spatiële zinnen onthouden; slechts 5 nonsense zinnen
Baddeley (1986) Zijn de phonological loop en het visuo-spatial sketchpad twee verschillende mechanismen? Onderzoek van Hanley et al (1991): Patient met hersenbeschadiging in de rechterhelft Hanley et al (1991). Impairment of visuo-spatail sketch pad. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 43A(1), 101-125.
Visuo-spatiële tests Brooks matrix: Patient scoort beter op de nonsense zinnen dan op de spatiele zinnen Corsi blokken: proefleider legt blokken in bepaalde volgorde; proefpersoon reproduceert deze volgorde Patient scoort slecht Geheugen voor gezichten:
Phonological loop test Fonologische gelijkheid: Geheugen voor B C D G P T V Fonologische ongelijkheid: Geheugen voor H J L R S Y Z Patient scoort goed, met name op geheugen voor letters met fonologische gelijkheid
Baddeley (2000)
Baddeley (2000) Episodic buffer: Tijdelijke opslag van informatie van verschillende bronnen waarbij een integratie wordt gemaakt om een goede episodische representatie te verkrijgen Episodic memory refers to the memory of events, times, places, associated emotions, and other conception-based knowledge in relation to an experience.
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
Power law of learning Power law of practice: Knopjes drukken Achteruit lezen van tekst Sigaren rollen Wiskundige bewijzen leveren Gereedschap maken Boeken schrijven
Power law of learning
Power law of learning In de data zit een power trend Hoe kom je erachter dat je data een power trend laten zien? Doe een log-log transformatie
Log-log transformatie Veronderstel een power functie: y = a x b Neem het logaritme van beide zijden van de vergelijking: log(y) = log (a) + b log(x) [want log ax = log a + log x, en log (x)b = b log (x)]
Log-log transformatie Nu vervangen we log(y) door Y, log (a) door A en log(x) door X: Y = A + b X Dit is een lineaire functie. Linaire functies zijn gemakkelijk te herkennen.
Verschil powerfunctie en exponentiële functie Powerfunctie: y = a x b Met x en y als variabelen, en a en b als constanten Exponentiële functie: y = a c bx Met x en y als variabelen, en a, b en c als constanten
Waarom is een powerfunctie interessant? Belangrijke eigenschap: Negatieve acceleratie = iedere eenheid van oefening leidt tot steeds kleiner wordende verbetering in prestatie “Law of diminishing returns” Oefening zal de sterkte van een herinnering vergroten, maar met steeds mindere hoeveelheden
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
Elaboratie: generation effect Onthouden gaat gemakkelijker als de proefpersoon actief met de stof bezig is Bekend voorbeeld: generation effect Klassieker: Slamecka & Graf (1978) Pagina 198-199
Elaboratie: generation effect Slamecka & Graf (1978) Lees-conditie: woordparen, bijv. sea-ocean, save-cave Genereer-conditie: bedenk zelf een synoniem of rijmwoord Pagina 198-199
Elaboratie: generation effect Bertsch et al (2007) Meta-analyse: 86 studies Groot verschil tussen genereren en lezen (halve standaarddeviatie) Pagina 198-199
Elaboratie: generation effect 1. Lexicale-activatie-hypothese Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantisch geheugen af Semantisch geheugen = geheugen van begrippen en kennis (inhoud) Crutcher & Healy (1989 Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Elaboratie: generation effect 2. “Cognitive effort”-hypothese Het genereren van een woord vereist meer cognitieve processen dan alleen het lezen van een woord Crutcher & Healy (1989 Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Elaboratie: generation effect Evidentie: volgens de lexicale- activatie-hypothese zou het generation-effect alleen optreden bij woorden met een betekenis McElroy & Slamecka (1982) Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Elaboratie: generation effect McElroy & Slamecka (1982) 4 condities: lezen versus genereren woorden versus non-woorden non-woorden: achterstevoren geschreven: blik - kilb Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Elaboratie: generation effect McElroy & Slamecka (1982) Generation effect werd alleen gevonden voor woorden, niet voor non-woorden Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Elaboratie: generation effect Crutcher & Healy (1989) Vier condities: 1) Lees: 6 x 8 = 48 2) Reken zelf uit: 6 x 8 = ? 3) Met rekenmachine: 6 x 8 = ? 4) Check zelf antwoord: 6 x 8 = 48 Per conditie vijf sommen Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Elaboratie: generation effect Crutcher & Healy (1989) Vier condities: Herinnerd 1) Lees: 38% 2) Reken zelf uit: 68% 3) Met rekenmachine: 42% 4) Check zelf antwoord: 68% Dus niet het genereren zelf, maar cognitieve operaties verbeteren geheugen Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie Crutcher & Healy (1989) Bij het genereren van een woord zoekt een proefpersoon zijn semantische geheugen af - dit activeert gerelateerde semantische kenmerken die later als “retrieval cue” worden gebruikt
Priming Is deze letterreeks een woord of niet? plam Overgang hierheen is niet duidelijk: waar komt lexicale decisie ineens vandaan? Wat is het belang van deze taak, nut, toepassingen? Taak: zo snel mogelijk ja of nee drukken
Priming Is deze letterreeks een woord of niet? fiets
Priming Is deze letterreeks een woord of niet? xxxxx wiel fiets Bij priming wordt de cue gebruikt om de info weer op te roepen, dat kan dus ook onbewust. Ook door spreiding van activatie tussen geheugensporen.
Priming wiel xxxxxx fiets Doordat je wiel hebt gezien ben je sneller in het herkennen van fiets De letters xxxxxx worden gebruikt als maskering om te voorkomen dat je woord echt herkent Nut: onderzoeken van het lexicon en de relaties tussen woorden Ook: ortografische priming: wiel en ziel Bij amnesie patienten (Korsakoff’s bijvoorbeeld) is de maskering niet nodig: ze hebben geen korte termijn geheugen; toch zie je wel de effecten.
Method - Study 1 (Karlijn Massar, Groningen) Subliminal priming (17 ms) with words related to physical attractiveness or social dominance Words used: Attractiveness: sexy, slender, beautiful, pretty Social Dominance: tough, money, success, power Every word was preceded by third-person personal pronoun (he or she)
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’: ”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” HOUSE
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’: ”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” SHE
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’: ”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” PRETTY
Method Study 1 Under the pretext of an ‘association task’: ”Please indicate as quickly as possible whether these two words are related to each other.” TREE
Method study 1 After the task, participants read a scenario (male version): “You are at a party with your girlfriend and you see an unfamiliar boy flirting with her. You notice that she appears to enjoy this and responds to it, and that she is also flirting with this boy.”
Method study 1 Dependent variable: Jealousy slider 0 100 0 100 not jealous at all extremely jealous
Results – Study 1 men women Jealousy 30 40 50 60 70 80 90 men women Jealousy Social Dominance Attractiveness Interaction: F(3,72) = 4.05, p < .05, η2 = .05
Method – Study 2 Parafoveal subliminal priming (60 ms) with line drawings of figures with an attractive or an unattractive body shape. For men: shoulder-to-hip ratio For women: waist-to-hip ratio
Parafoveal priming *
Results – Study 2 MEN: F (1,34) = 5,74, p <.02, η2 = .15 WOMEN: 30 40 50 60 70 80 attractive unattractive Jealousy 30 40 50 60 70 80 attractive unattractive Jealousy
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
PSNMWTQR
VQ SA LH JG
AUTO
TAFEL
VORK
ROOD
KAST
BLAUW
MES
TRAM
LEPEL
BED
GEEL
BUS
STOEL
GROEN
BORD
FIETS
JURK
BROEK
SOK
TRUI
ZAAG
HAMER
SCHROEF
TANG
BERK
EIK
BEUK
KASTANJE
DUITS
FRANS
ENGELS
GRIEKS
Overzicht dit college Beroemde geheugenmodellen Power law of learning Elaboratie: generation effect Priming Chunking Onthouden van sensorische versus semantische informatie
De student droeg het boek
Het bier werd door de ober getapt
Nadal werd verslagen door Ferrer
De tuinman snoeide de struik
De buurman las de krant
De ober tapte het bier
De docent droeg het boek
Kintsch’s theorie over proposities Betekenisvolle informatie wordt opgeslagen in kleine eenheden (proposities) Tennisser Nadal, die op de US Open nooit verder wist te komen dan de kwartfinale, verloor van Ferrer in de vierde ronde
Kintsch’s theorie over proposities Tennisser Nadal, die op de US Open nooit verder wist te komen dan de kwartfinale, verloor van Ferrer in de vierde ronde Nadal is een tennisser Hij heeft deelgenomen aan de US Open Op de US Open kwam hij nooit verder dan de kwartfinale Nadal verloor in de vierde ronde van Ferrer
Kintsch’s theorie over proposities Nadal is een tennisser die in de vierde ronde verloor van Ferrer en en nooit verder kwam dan de kwartfinale op de US Open
Maandag Hoofdstuk 7