Science/fiction tussen geest, lichaam en technologie Hoorcollege Filosofie van de ICT 11 april 2005
Cyborg Arnold Schwarzenegger
Cyborg Christopher Reeve
Cyborg Kevin Warwick
Cyborg Baja Beach Club Vip’s
Cyborg iconen Arnold Schwarzenegger: Terminator/governator Christopher Reeve: Superman/superpatient Kevin Warwick/Baja Beach VIP’s: Mad science/mad marketting
SOCIAAL gereedschap, auto, tv, PC, mobieltje etc. TECHNISCH pacemakers, vaccinaties, IVF etc. FEIT FICTIE Warwick, bio- en nanotechnologie, transhumanisten kunst, SF, Pokémon, Totally Spies, etc. Cyborg realiteit
Transhumanisten Tussen technische en sociale fictie Tussen humanisme en posthumanisme Grenzen oprekken (ziekte, leeftijd, dood) Voorbij de mens: evolutiegeloof Gebaseerd op cartesiaans lichaam-geest dualisme Hans Moravec Marvin Minsky Max More
Rene Descartes ( ) Grondlegger ‘moderne wijsbegeerte’ Cogito ergo sum (Ik denk dus ik ben) 3 substanties: geest, materie en God Dualisme: lichaam en geest ontologisch onderscheiden, primaat voor de geest
Katherine Hayles Hoezo geest los van lichaam? Anti-dualisme, kritiek op universalisme van de geest Geschiedenis cybernetica & informatietehorie: Information has lost it’s body mens en machine opgevat als inforrmatieverwerkend systeem informatie opgevat als een onmaterieel patroon opkomst idee van cyborgs en posthumane wezens AI en AL: artificiële systemen o.g.v. reflexiviteit, zelforganisatie en emergence
‘Evolving creatures’ van Karl Simms
De cyborg is een metafoor van vergroeiing en grensvervaging tussen: mens & machine het organische & het cybernetische controle & het onvoorzienbare genezing & verbetering almacht & afhankelijkheid lichaam & geest? mens & omgeving natuur & cultuur
David Hakken: cyborgantropologie Kritiek op: 1.CR-thought, Computer Revolution thought = technologisch determinisme 2.autonoom subjectivisme = primaat voor de (westerse moderne) geest, cartesiaans dualisme Op zoek naar een cyborg-creool-cultuurdrager, een non-cartesiaanse entiteit van lichaam-geest-technologie in TAN-netwerken
Bruno Latour over actor-netwerken hybride entiteiten, quasi-objecten modern = splitsing natuur en cultuur a-modern = netwerken van actoren geen onderscheid mensen en dingen
Daniel Dennett over bewustzijn Geen cartesiaans theater of cockpit als centrum van het ik Kleine relatief domme eenheden die een idee van eenheid als effect hebben In theorie op een computer te simuleren maar…
subjectiviteit anders denken, niet als liberaal humanistisch subject maar gedistribueerd non-antropocentrisch, non-antropomorf, non- cartesiaans a-modern, postmodern, posthumanistisch?